• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Alve,
vilken motor har du i husbilen? Kan mycket väl vara samma som den jag har i garaget. Du borde ha en Sofim och dessa satt i vissa Fiat, Iveco,Renault och Nissan. I min bil är ju motorn tvärställd men du har ju bakhjulsdrivet så motorn sitter på längden.
På motorn finns ett motornummer och motortyp. Kan du få fram det?
Min motor heter som du ser på bilden.
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • juli 2011 119 Motornummer-typ.jpg
    juli 2011 119 Motornummer-typ.jpg
    691,4 KB · Visningar: 22

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

På motorkåpan står det "Fiat" och på sidan är präglat "S1 91VM".
I reg.bevis hittar jag: maxeffekt 98 DIN. Modellkod: I09060.

Jag har letat i många år men tji.

Alve
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tror att du har samma typ av motor som jag jobbar med men har en annan beteckning på Iveco. Hittade detta på en hollänsk site.



Fiat Ducato
Bouwjaar: 1989
Brandstof: diesel
Motor: 2445 td
Ik kan de distributieriem niet spannen.
Er zijn twee geleide rollen waarvan er een spaninrichting moet zijn.
Het gaat in dit geval over een 2445 td.
motor code op type plaatje : 8144.21
motorcode op het blok : S1 91 VM 7450306.





7450306 är motornumret, S1 91WM är typen och heter på Fiat 8144.21
har 2445 cc dieselmotor med turbo.
Försök hitta motornumret, sitter på höger sida av motorn direkt under topplocket och bör se ut som den bild jag lade ut.
Hälsningar Bror
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Bror!

Här är det enda nr jag kunde hitta efter att ha använt inspektionsspegel och bänt undan slangar. Det är väldigt svåråtkomligt överallt i den gamle.

7450217

Hälsningar
Alve
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Då borde motornumret inkl typ se ut såhär:

S1 91 VM 7450217

och heter då på Fiatspråk 8144.21 = samma motor som den jag jobbar med.
Skall skicka ett mail till det företag som levererade delarna till min motor. är säker på att dom vet hur det ligger till.'
Hälsningar Bror
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!

Har tittat närmare nu på dina bilder ur verkstadshandboken och ser att, visst, det är samma motor. Du frågade också vilken del av handboken jag är i behov av. Jag tänker inte själv ge mig in på en motorrenovering och behöver därför egentligen bara de fyra-fem första bladen där motorn visas avklädd till kamremsnivå.

Jag är i större behov av kunskaper om resten av bilen: Elsystem, bromsar, karosseridelar etc. Till det kanske den vanliga manualen räcker. Jag kan inte få tag på den heller.

Hälsningar Alve
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Några flera blad ur verkstadshandboken.
// Bror
 

Bilagor

  • Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 093  sid 26.jpg
    Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 093 sid 26.jpg
    3,3 MB · Visningar: 24
  • Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 094  sid 27.jpg
    Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 094 sid 27.jpg
    3,3 MB · Visningar: 15
  • Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 095  sid 28.jpg
    Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 095 sid 28.jpg
    3,2 MB · Visningar: 19
  • Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 096  sid 29.jpg
    Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 096 sid 29.jpg
    3,3 MB · Visningar: 16
  • Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 097  sid 30.jpg
    Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 097 sid 30.jpg
    3,2 MB · Visningar: 17
  • Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 098  sid 31.jpg
    Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 098 sid 31.jpg
    3,4 MB · Visningar: 12
  • Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 099  sid 32.jpg
    Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 099 sid 32.jpg
    3,3 MB · Visningar: 13
  • Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 100 sid 33.jpg
    Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 100 sid 33.jpg
    3,3 MB · Visningar: 18
  • Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 101  sid 34.jpg
    Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 101 sid 34.jpg
    3,3 MB · Visningar: 11
  • Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 102  sid 35.jpg
    Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 102 sid 35.jpg
    3,3 MB · Visningar: 20
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Alve,
hur är din tyska? Ganz geschissen?

MarGie Bookshop på Roslagsgatan 14 (Sibirien) i "Krockholm"
har en tysk verkstadsmanual för äldre Ducato/J25/(och en till).
Skriven på tyska men med lite klurighet (och lexikon) så kan
man komma långt in i det maskinella.

Dom har 08=612 70 50. ring och fråga så är kanske problemen lösta.

Lycka till!
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Jaha mina vänner,
nu stänger vi hobbyrummet//garaget för i år och lämnar husbilen åt sitt öde, dock med värme påkopplad och just nu cirka 10 grader.
Packar nu SAABen för resa till Metropolen Murjek tidigt i morgon bitti. Tror att det blir blandad väderlek-väglag men hoppas undgå ev jultrafik.

God Jul till er alla.
Var rädda om varandra.

Hälsningar Bror
 
F

F.d. 28653

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Torrare snö klimat in i landet mot för här i kusten..
Ha en God Jul och ett härligt gott nytt år nu..
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Alf,
det hade varit skojigt att träffas men vi är borta på julmiddag på måndag/annandagen.
Det kommer flera gånger till framledes.
God Jul och Gott Nytt År till dig och de dina.

Hälsningar
Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

God fortsättning på 2012
Slappar lite idag.:singing-icon:.
Resten av verkstadshandboken kommer här
Håll tillgodo
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 103  sid 36.jpg
    Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 103 sid 36.jpg
    3,2 MB · Visningar: 19
  • Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 110  sid 000.jpg
    Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 110 sid 000.jpg
    3,6 MB · Visningar: 6
  • Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 109  sid 00.jpg
    Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 109 sid 00.jpg
    3,3 MB · Visningar: 8
  • Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 108  sid 41.jpg
    Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 108 sid 41.jpg
    3,2 MB · Visningar: 13
  • Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 107  sid 40.jpg
    Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 107 sid 40.jpg
    3,4 MB · Visningar: 6
  • Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 106  sid 39.jpg
    Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 106 sid 39.jpg
    3,3 MB · Visningar: 8
  • Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 105  sid 38.jpg
    Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 105 sid 38.jpg
    3,4 MB · Visningar: 8
  • Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 104  sid 37.jpg
    Verkstadshandbok FIAT 2,5 TD 104 sid 37.jpg
    3,3 MB · Visningar: 12

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

2012

Ja då så, då drar vi igång igen.
Nu skall det mätas kollas och sättas ihop.
Börjar med att montera oljemunstyckena som kyler kolvarnas undersida. Monterar men drar inte med moment ännu. Fortsätter med mätning av kolvringsgap i de nyborrade cylindrarna, skall vara 0,40 mm. Motorverkstan har nog varit noggranna för samtliga ringar hade spel 0,40-0,50 mm spel. Ringarna monterade på kolvarn, insmorda och med en förskjutning på 120 grader mellan ringarnas gapen för maximal tätning mot cylindrarna. Med hjälp av en kolvringskompressor monteras kolvarna i respektive cylinder, märkningar på kolvarna och stakar ser till att det monteras rätt vilket är viktigt dä centrumlinjen mellan vevaxeländan och kolvbultsändan är förskjuten 1 mm. Har inte riktigt klart för mig varför och har inte lyckats läsa mig till denna förskjutning.
Nästa steg är att vända på motorn, montera lagerskålar på såväl ram som vevlager men det får bli i morgon.

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.....
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 2  jan 2012 008  01.jpg
    2 jan 2012 008 01.jpg
    3,6 MB · Visningar: 18
  • 2  jan 2012 009  02.jpg
    2 jan 2012 009 02.jpg
    3,5 MB · Visningar: 16
  • 2  jan 2012 010  03.jpg
    2 jan 2012 010 03.jpg
    3,3 MB · Visningar: 17
  • 2  jan 2012 012  04.jpg
    2 jan 2012 012 04.jpg
    3,7 MB · Visningar: 18
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror,.
frågade min bror motorkonstruktören och fick detta svar:

när cylindern tänder så har vevaxeln fortfarande c:a 15 - 20
grader kvar att nå OTDC (övre vändpunkt)
Samtidigt ökar "mottrycket" mot kolvtoppen mycket högt och
mycket snabbt.
Detta gör att det blir en "kraftparallellogram" som lägger högt
mekaniskt tryck mot cylinderväggen, vilket kräver mycket god
smörjning.
Istället så bygger man in en "förskjutning" i vevstakstoppen eller
kolvtoppen för att minska denna friktion.

Detta är kontentan av c:a 5 min. "föreläsning" han gav "på stående fot"!
 
Toppen