• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

F

F.d. 25038

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej har du kollat i Tyskland tror det finns ett större utbud där?!
 
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Det kanske blir husbilen som du kommer förbi med istället för "plåtkråka"! :D
På vilket sätt spelar ingen roll, Välkommen.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bosse
och tack för att du gillar det jag gör---det gör jag också även om denna dag blev en mellandag utan jobb. Har lite ont i ryggen men imorgon är det på´t igen,
Beträffande instrumentbrädan så tror jag inte att det skall bli några problem. Har köpt en extra bräda att kapa delar ur för att sedan plastsvetsa - limma på den andra och detta kommer att färdigställas av Dr Vinyl som lovar att det kommer att se fabriksgjort ut. Dom skall också måla alla bruna detaljer i hytten i samma mellan grå nyans. Har köpt stolar från en BMW 850 i grått skinn med allt el???!!!!. Föreslog också att ev göra nya dörrsidor i modernare utförande och samtidigt blir av med hålen för fönstervevarna då dessa blir el.
Min gamla bil har en 2,5 liters också ganska trött sugdiesel men har köpt en 1990 turdobiesel -komplett drivlina som skall till Hallbergs Bil i Hässelby och få en liten kontroll mm. bl.a ny koppling vattenpump motorfästen mm även växellådan får en genomskjutare. Har du kollar med Beg Bildelar i Västervik som enbart skrotar lätta transportbilar angående motor vet via mitt jobb att han har turbos av och till.

Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Det kanske blir husbilen som du kommer förbi med istället för "plåtkråka"! :D
På vilket sätt spelar ingen roll, Välkommen.
Flygmaskinen står alltid startklar i hangaren det gäller bara att idas ta ut den.
husbilen är nog inte i form förän till nästa sommar om allt gör som det skall. Har ju att tillverka all inredning mm Gör så gott jag kan
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Provade ryggen idag men det var inte bra. Har varit i hangaren och bandsågat främre alkovens båda yttre ramdelar och det fick bli nog för idag. Sågat detta efter en master så de borde passa med lite eventuell putsning.. Skall försöka fortsätta imorgon och se om ryggen håller. Blir ju en del klättring på stege igen så man bör vara i form.
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

26aug  2008  Husbilen alkovförstärkning.jpg
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Dagens begivenhet har inskränks till att putsa bitarna till alkovfronten .Är hyggligt bra och rörligt i min rygg. Bådar gott för att kunna köra hårt framöver, Har passat in ytterbitarna och avslutar med att limma fast dessa för att imorgon sätta upp reglar på tvären som skall hålla innerväggens plywood. Även dessa reglar är tillsågade.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

27aug  2008  Husbilen alkovförstärkning.jpg
 
F

F.d. 17034

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Skönt att höra att du är bättre i ryggen . Att falla från en stege kan gå riktigt illa .
Stod själv på en stege i helgen ensam på vår verkstad för att ta bort takluckorna .
Blev lite kallsvettig när jag läste att du ramlat , man bör nog inte vara ensam när man
står på en stege och jobbar . Sökte på den bildemontering som du rekomenderade ,
men det fanns inget nu. Skall ringa och fråga om det väntas in något . Vill ha lite mera
sprutt i maskin . Mycket fina bilder som du lägger in under renoveringen .
Mvh
Bosse Lindberg
 
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Ska hälsa tillbaks från Pira. :)
Skönt att höra att ryggen har börjat "räta " till sej. :D
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Strul idag med att få den mittre förstärkningen på plats så att den passar. Justering och in-passning stup i ett. Vet inte om jag fuskat eller slarvat.:confused:
Till slut tyckte jag att den verkade sitta där den skulle,limmade fast den och började sedan med tvärstagen. Dessa skall plywooden limmas mot. Böjer ingen plywood denna gång utan delar upp allt i tre delar. Kanske mera jobb men………… Måste också föstärka för fästen till radiatorn i fronten och värmeskydd för att slippa bränna sig om det roteras i sömnen
Känns ganska bra nu när hela bilen snart är isolerad. Fattas snart bara yttertaket. Har svårt att hitta aluminiumplåt till överkomligt pris så det kanske får bli glasfiber.
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

28aug  2008  Husbilen alkovdel 001 A.jpg

28aug  2008  Husbilen alkovdel 003 B.jpg
 
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Skönt att se att flitens lampa lyser hos någon. Själv har jag tappat farten och det blir inget gjort i dag. Regn regn och åter regn!
Ha de
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Efter en skön helg i Grundsund med barn och barnbarnet Klara och en härligt segeltur med lunch på Gullholmen är man så tillbaka i verkligheten med arbete på bilen igen.
Fronten på alkoven fick sin invändiga plywood beklädnad idag så nu är bilen snart färdig ( ser iallafall inte himlen nu eller mörka moln) invändigt för att sedan sätta full fart med tak och väggar. Först skall dock isolering på i fronten och vad jag förstår så skall det bli hyggligt väder imorgon och då limmar jag dit Ecoprimen.
Köpte ju takplåten som jag fick tips om här på forumet av Peter K så nu är även all plåt färdigköpt.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Trevlig kväll
Hälsningar Bror

31aug  2008  Husbilen alkov 001 A.jpg

31aug  2008  Husbilen alkov 005 B.jpg
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Idag var det en strulig dag med smådropp från ovan och att få till isoleringens form . Mäta, skära till, passa in och det gick inte som jag ville. Blev en massa raspande på isoleringen för att den skulle följa sidorna. Mera raspande blir det...
Känns bra att det börjar närma sig slutet på isoleringsjobbet
Orkade bara limma nedre delen. Blev hungrig och plockade in verktygen för dagen. Min fru Marita hotade med bruna böner och falukorv och det är mumma det. Kanske en liten öl till detta -------och nu skiner solen
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

2 sept  2008  Husbilen alkov 001 A.jpg
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Alkovens isolering kräver mera jobb än jag trodde. Kanske gjorde jag fel som lade isoleringen på platten istället för att som bakdelen såga isoleringen på höjden. Tyckte att det borde vara enklare att göra detta på ”platten”(större yta). Det medför dock att jag måste limma på massor av utfyllnad och sedan raspa ner alltsammans till rätt form. Vill inte ha något glapp mellan isoleringen och ytterplåten. Man lär sig hela tiden. Det man inte har i huvudet får man ha i händerna som det heter. Har ikväll kvar att limma färdigt överdelen på vänster sida. Sedan börjar filandet!!!
Ingen bra bild idag.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Är det en idiotisk ide att ta en sopsäck (eller 2 för säkerhet skull ) i det tomma utymmet och spraya in fogskum och under tiden det expanderar så tar du en mjukskiva och sätter på provisoriskt på utsidan så den svällande isoleringen får rätt form .

Sen när det är torkat så tar du bara bort sopsäcken och vips så har du en formgjuten isolering .

Anledningen till 2 påsar är så inte 1 går sönder .
---------------------------------------------------------------
Tittade på bliderna och tänkte till en gång extra ...


Det blir nog för stor yta eller ?
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Kvaliteten på fogskum ligger langt under de platene som Bror bruker. De platene som brukes har lukkede celler slik at de ikke trekker vann, fogskum har åpne celler som tar inn allt det vannet som finnes i nærheten.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Var inne på att vaxa upp oljad masonite och göra som du säger. Tror dock att det skulle blivit en massa jobb i alla fall. Vill som jag skrev tidigare ha så liten spalt som möjligt så att limmet till ytterplåten verkligen fäster överallt använder ju polyuretanlim och det fyller nog eventuella missar och låga punkter. Med fogskum skulle det kanske blivit en massa håligheter. Dessutom skulle det nog ha gått åt en hel del skumflaskor.
Nu är isoleringen på plats och idag har jag börjat skära ut riktig profil och det är ett j:a jobb. Lätt att såga för mycket men detta skall lösa sig. Trots allt ganska nöjd med detta och det blev ju en ordentig isolerinng 50 mm som minst och mitt på alkoven nära nog 80 mm. Kanske onödigt tjockt men det blev bara så.
Inga bra bilder idag heller men i morgon kanske.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 
Toppen