• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

F

F.d. 29954

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!
Känner samma tvekan om fodrens tjocklek som du. Bäst att anlita någon som verkligen vet vad den gör. 3 mm låter lite väl tunt och ställer stora krav på värmeöverföringen.
Fast om jag förstod det rätt, så kommer dessa nya fodrar direkt mot vattnet?
Fodrens kanthöjd mot packningen handlar om hundradelars nogranhet...
Insugsrörens polering skulle jag inte slösa tid på, klart att det ser läckert ut med högglans polerade rostfriarör, men ändå. Däremot är grenröret en sorlig kompromiss från fabriken. Med "rätt" avstämning, dvs. avstånden, vinklarna mot turbon och även volymen kan mycket vinnas i vridet och i topp effekten. Även om du inte bygger en dragster, så är en bra andning alltid skonsamt för motorn. Samma kille som klarar fodren är förmodligen även insatt i grenrörs styckningen...
Själva avgasröret hoppas du gör som jag - 2 tums rostfria, med polerad ändrör - läckert och håller livet ut, kostar ca 4000kr med allt...
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Bytte "torra foder" i en Yanmar båtmotor för c:a 10 år sedan. Var inga som helst problem att med lite egentillverkade avdragare få ut de gamla. Och de nya foder låg nog på en tjocklek på c:a 3 mm. Att de har en kant i överdelen är troligen dels för att få en bättre tätning mot packningen och att de skall hålla sig på plats.
Minns bara att det inte krävdes några krafter för att få de nya foder på plats med lite olja på ytorna kunde man trycka in dem med handkraft. Dessa foder var dessutom färdigbearbetade på kolvsidan.
(Men efter c:a 10 timmars gångtid med nya kolvar och foder blev det en helt annan kompression så de tidigare rätt klena kablarna till startmotorn måste bytas till grövre.)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!
Känner samma tvekan om fodrens tjocklek som du. Bäst att anlita någon som verkligen vet vad den gör. 3 mm låter lite väl tunt och ställer stora krav på värmeöverföringen.
Fast om jag förstod det rätt, så kommer dessa nya fodrar direkt mot vattnet?
Fodrens kanthöjd mot packningen handlar om hundradelars nogranhet...
Insugsrörens polering skulle jag inte slösa tid på, klart att det ser läckert ut med högglans polerade rostfriarör, men ändå. Däremot är grenröret en sorlig kompromiss från fabriken. Med "rätt" avstämning, dvs. avstånden, vinklarna mot turbon och även volymen kan mycket vinnas i vridet och i topp effekten. Även om du inte bygger en dragster, så är en bra andning alltid skonsamt för motorn. Samma kille som klarar fodren är förmodligen även insatt i grenrörs styckningen...
Själva avgasröret hoppas du gör som jag - 2 tums rostfria, med polerad ändrör - läckert och håller livet ut, kostar ca 4000kr med allt...

Hej Afghan,
klart att jag bygger en dragster........
Foderna är som sagt enbart 3 mm och är inte s.k. våta foder utan en ipressad insats av någon sorts stål i gjutjärnsblocket. Foderna sitter som bara tusan och kräver att man har en avdragare men det säkraste sättet att få ut dessa är att slipa spår efter hela fodrets längd för att kunna spräcka det och ta bort det utan att skada lägesytorna i blocket. Monteras sedan väl kylda eller frysta i ett lite uppvärmt block tillsammans med någon sorts grafit. Skall i tills övre flänsen bottnat i blocket. Återstår då planing av blockets överdel.
Sedan detta med dåliga insugsrör-avgasrör. Vet att avstämning är viktigt på vassa bilmotorer men hur stor betydelse har detta på en lågvarvad dieselmotor?
Inte hela världen att tillverka avgasgrenrör det finns böjar mm att köpa färdiga och detsamma gäller ju insugssidan.
Får fundera vidare en stund. Kom nyss hem från Ålandsbåten per taxi efter en god sen lunch med tillbehör på båten.
Trevlig Helg - för det har vi...
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej Afghan,
klart att jag bygger en dragster........
Foderna är som sagt enbart 3 mm och är inte s.k. våta foder utan en ipressad insats av någon sorts stål i gjutjärnsblocket. Foderna sitter som bara tusan och kräver att man har en avdragare men det säkraste sättet att få ut dessa är att slipa spår efter hela fodrets längd för att kunna spräcka det och ta bort det utan att skada lägesytorna i blocket. Monteras sedan väl kylda eller frysta i ett lite uppvärmt block tillsammans med någon sorts grafit. Skall i tills övre flänsen bottnat i blocket. Återstår då planing av blockets överdel.
Sedan detta med dåliga insugsrör-avgasrör. Vet att avstämning är viktigt på vassa bilmotorer men hur stor betydelse har detta på en lågvarvad dieselmotor?
Inte hela världen att tillverka avgasgrenrör det finns böjar mm att köpa färdiga och detsamma gäller ju insugssidan.
Får fundera vidare en stund. Kom nyss hem från Ålandsbåten per taxi efter en god sen lunch med tillbehör på båten.
Trevlig Helg - för det har vi...
Hälsningar Bror

Bra att de är torra... Men kan du inte kyla ned dem, kolsyra har -180c, då krymper det mesta en hel del ( inte bara juvelerna ;) ) om inte krympningen räcker så är stålet så sprö att det räcker en blick åt det hållet för att det spricker...
Avstämning av grenröret. ( insuget har ju övertryck så flödet där är ok)
När avgaserna pumpas av kolvarna ut mot turbon, uppstår någon typ av egen resonans och vill det sig olyckligt, kan man få pullserande effekt på turbon. Även vid lågvarviga dieslar har det betydelse. Exat hur mycket vet jag ej, men skillnaden är i storleksordningen ca 20% på vridet, och kanske 30% på max Hp, mellan helt fel och helt rätt. Fabrikens alster kanske ligger mitt i mellan? Men med rätt avstämning kan du få en lång och flak vrid kurva som gör körningen behaglig.
Kamaxeln är något att fundera över när du ändå har allt isär och strävar efter perfektion.
Jag har tex NA kam, och den borde vara annorlunda än turbo modellens.
Det finns tabeller som visar överlappningar mm, skulle själv välja något som lyfter mindre men längre, just för att skona remmen. De höga lyften ger de sista Hp men kostar en del...
Ser framemot fortsättningen...
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Fortsatt renovering

En kunnig motorslipfirma bör inte ha några problem alls med ett foderbyte, det som kan gå fel är fodersättning efter toppdeckning.
Foderna måste vara under press när de kallnar och efterpressas som sista moment före toppdeckning samt borrning/ Honing (eller "hening" beroende på dialekt).
Har själv slarvat med inpressning och fått fodersättning, det är en säker väg till backjobb.....
Numera är cyliderjobb ett ovanligt arbete så det gäller att hitta en motorslipfirma med äldre prsonal som var med förr.
Gjutjärnsblock kan vara lite besvärliga när man ska ut med de gamla fodrerna men alu-block kräver endast uppvärming för att ta ur de gamla.
Att dina foder såg ut som en nyplöjd åker beror på att man ytterst sällan tillverkar torra foder med "färdig mått" eftersom de ska interferensspassas.
Läget är som sagt mindre än fodrets yttermått och då bör man borra cylinderloppet först efter montering.

Vidare är 3mm fodertjocklek hos ett tort foder lämpligt för vilken effekt som helst.
Världens starkaste motorcykel gav 711 hk på bakhjulet under Daytona bike week för 5-6 år sedan (Hayabusa 1300cc)
Den hade vanliga gjutjärnsfoder med 2,5 mm fodertjocklek.
Tänk på moderna motorer som har nicasilbeläggning på 1-2 tiondelar av en milimeter.
Våta foder är en annan sak då de är själva cylindern och ska bära peaktrycket i cylindern utan stöd från motorblocket.

Ska bli kul att se motorn under montering.

Mvh Alf
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

3 okt 2011
Fortsätter gneta med motordelarna för att få dessa absolut rena. Är rädd för att få in smuts mm i pumpen så försiktighet fodras.
Har också fått besked från min lilla mek.verkstad om att jag bör anlita en ”riktig” motorrenoveringsfirma som har kunskap, vana och maskiner för detta jobb. Tydligen ordentligt klurigt att få ur de gamla foderna så att inte anläggningsytan skadas . Har skickat ett antal mail till olika motorrenoverare. Det skall tydligen finnas ett bra företag strax utanför Gävle som jobbar med foderbyten och cylinderborrning. Hoppas på snabbt svar från någon av de firmor jag mailat till. Vill ha detta utfört så snart som möjligt så att man kan börja montera ihop eländet innan delarna hinner bli dammiga och smutsiga igen.
4 okt 2011
Varit hos min mek-verkstad idag och talat om motorjobbet och hans maskiner klarar inte blockets höjd för att kunna cylinderborra. Så med det. Tog kontakt med Norrorts Motor i Sundbyberg f.d Dixners motorrenoveringar och pratade med deras kundmottagare som lovade hjälpa till men att dom behövde ca 2 veckor för detta. Dock till ett mycket bra pris vilket ju uppskattas.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:......
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Har du några funderingar kring oljepumpen?
Eftersom du har allt isär, så ligger även den klumpen någonstans..
Jag vet att i vissa modeller kan man slipa gaveln och få bättre kapasitet på ett enkelt sätt, men hur pumpen ser ut i en 2.5 Sofim vet jag inte.
Själv brukar jag skona pumpen genom att använda en permanent magnet i trågens båtten, som jag tar bort vid olje byten. Jag inbillar mig att eventuella metallspån då lossnar och följer med oljan ut..
Annars är det ju så att orenheterna fångas upp i filtern som ligger efter pumpen...
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Afghan,
jodå turen kommer också till oljepumpen. Rengöring och uppmätning av spel. Nära minmått lika med nya drev. Motorn kommer ju att vara i nyskick så det är klart att inget lämnas åt slumpen. Funderar bara på om det är nödvängigt att göra något åt insprutningspumpen. Skall prata med någon om detta. Kanske provkörning i bänk?.
Hälsningar Bror
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Fungerar pumpen bra så skulle jag inte göra något. Min pump krånglade. Skruvade loss den och skickade in den. Det kostade 8000kr för en helrenovering. Men nu funkar den fint.
Ha det
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej Afghan,
jodå turen kommer också till oljepumpen. Rengöring och uppmätning av spel. Nära minmått lika med nya drev. Motorn kommer ju att vara i nyskick så det är klart att inget lämnas åt slumpen. Funderar bara på om det är nödvängigt att göra något åt insprutningspumpen. Skall prata med någon om detta. Kanske provkörning i bänk?.
Hälsningar Bror

Absolut ! Det är ju en rotopump, så mängderna för alla cylindrar är den samma - bara en sådan sak - men maxtrycket vad den kan leverera skvalrar ju om konditionen övrigt.
Spridarna skall öppna sig mellan 125 - 130 bar, vad du nu har bestämt dig, men pumpen skall klara bra mycket mer. Om detta vet gubben som testar dessa pumpar.
Men någon ordinärie provkörning och därmed sammanghängade kalibering görs bara på rad pumpar om jag minns rätt. Så för din del blir det provtryck och kanske testar de annat också, men dyrt borde det inte bli...
( om oljepumpen. skulle uppskatta en bildserie och lite detaljerad beskrivning arbetet kring detta, jag menar samma klass som dina övriga beskrivningar..;)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Lugn bara lugn Afghan,
skall demontera, tvätta, mäta och plåta så ofta jag kan och kanske också skriva lite...:rolleyes:
Har pratat med min Citroenverkstadskontakt och han ansåg också att det borde räcka med kontroll/justering av spridarna. Trycket på spridarna skall vara 230 bar, ett ansenligt tryck minsann. Struntar i att bänktesta pumpen t.v.
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Själv brukar jag skona pumpen genom att använda en permanent magnet i trågens båtten, som jag tar bort vid olje byten. Jag inbillar mig att eventuella metallspån då lossnar och följer med oljan ut..
Annars är det ju så att orenheterna fångas upp i filtern som ligger efter pumpen...

Många moderna motorer har permanentmagneter i tråget, jag ser det som en mycket god idé att fästa en sådan där om man saknar det.
Magneterna brukar se ut som ludna små troll när man river lös tråget så nog gör de sitt jobb alltid.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Lugn bara lugn Afghan,
skall demontera, tvätta, mäta och plåta så ofta jag kan och kanske också skriva lite...:rolleyes:
Har pratat med min Citroenverkstadskontakt och han ansåg också att det borde räcka med kontroll/justering av spridarna. Trycket på spridarna skall vara 230 bar, ett ansenligt tryck minsann. Struntar i att bänktesta pumpen t.v.
Hälsningar Bror


Visst är 230 bar mycket för oss som gillar äldre husbilar men i dag finns det motorer med 1800 bar (och över det) i insprutningstryck!!
Mäktigt eller hur?
Jag anser också att kontroll av spridarna är det första man gör.
Har de bra strålbild och korrekt öppningstryck är de helt OK och inget man ska byta ut för bytandets skull.
Ett test bör vara billigt hos den lokala dieselverkstaden, ett rutinjob.

// Alf
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Visst är 230 bar mycket för oss som gillar äldre husbilar men i dag finns det motorer med 1800 bar (och över det) i insprutningstryck!!
Mäktigt eller hur?
Jag anser också att kontroll av spridarna är det första man gör.
Har de bra strålbild och korrekt öppningstryck är de helt OK och inget man ska byta ut för bytandets skull.
Ett test bör vara billigt hos den lokala dieselverkstaden, ett rutinjob.

// Alf

Med all respekt, och så vidare..., men, jag tror citra gubben har förväxlat en hdi:s spridartryck mot en S8U:s, som i mitt fall är 125bar.
Det finns flera varianter av dessa, och det som förbryllar mig är att en del anger cylindervolymen till 2445cm och en del till 2499cm (som jag har)

Utan tvekan är det så att ökad spridartryck ger bättre förbränning. Man har ju sett under årens lopp hur trycket ökar. 1800bar kan låta astronomiskt, men läste precis om en Daewoo bil, där de skrämt en 2 liters diesel till 163Hp och, hör och häpna, 360Nm!!!
Med spridartryck på 2200bar! Jag menar, det finns något som heter kritiskt tryck, dvs där bränslet exploderar pga trycket. Och då är det explosion, inte en förbränning som i en motor. Men 360Nm i en 2 liters diesel, skulle ingen trott på bara 10 år sedan....
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Min motor heter Sofim 8144.21 och är på 2445 cc. Motsvarande motor finns bl.a i Renault och heter då S8U- någonting mm. Direktinsprutad och utan glödstift. Bosch spridare och 230 bars tryck.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror,

Har med största nöje tagit del av dina omfangsrika berättelser om husbilsbygget i tråden som er startat helt tillbaka i 2008!
Jag måste beundra ditt tålamod och din skicklighet uti alla
hörner af husbilsbygge, el, vatten, inredning, kaross, motor,
chassiss kort sagt allt:):)

Själv har jag 10 tummar och varje liten grej som skal ändres/repareres
på en i övrigt (i denna sammanhäng) ny (2007) husbil kräver stor insats.
Jag satte in ett LCD tv i et redan befintligt skåp med uttag och bare det
var ett större projekt för mig:wub:
Och finner ingen utmaning i saker som slutar fungera etc. - det
är bara irriterende :mad:

Man må nästen konkludere att du hellre grejer med bilen än reser med den?
Vad gör du när den är klar?:wideeyed:

Igen, tack för dina berättelser och fortsatt lycka till med projektet.
Mycket beundringsvärd och du får här lite musik tillbaka:
:music-icon:

mvh
Mikael
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Min motor heter Sofim 8140.21 och är på 2445 cc. Motsvarande motor finns bl.a i Renault och heter då S8U- någonting mm. Direktinsprutad och utan glödstift. Bosch spridare och 230 bars tryck.
Hej Bror..
Om motorbeteckning, S - första bokstaven, gissar jag betyder Sofim, men siffran 8 betyder indirekt sprutad, dvs förkammardiesel, medans siffran 9 betyder direkt insprutad,
sista bokstaven antyder cylindervolym U= 2.5L.
Vill minnas att spridartrycket var inget häpnadsväckande i en S9U motor. Det som man lägger märke till är förbränningsutrymmet i kolven...
Sedan skall en direkt insprutning ge högre verkningsgrad och lite råare gång...
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Afghan,
detta med motorbeteckningar har jag inte satt mig in i ordentligt. Vet bara att av de delar jag fått från Tyskland ochså passar i bl:a Renault --se delar på EMM hemsida www.emm-motoren.de

Ser också att jag angett fel motorbeteckning för min motor som skall vara 8144.21.
 

Bilagor

  • 7 okt  2011.jpg
    7 okt 2011.jpg
    3,4 MB · Visningar: 10

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror,

Har med största nöje tagit del av dina omfangsrika berättelser om husbilsbygget i tråden som er startat helt tillbaka i 2008!
Jag måste beundra ditt tålamod och din skicklighet uti alla
hörner af husbilsbygge, el, vatten, inredning, kaross, motor,
chassiss kort sagt allt:):)

Själv har jag 10 tummar och varje liten grej som skal ändres/repareres
på en i övrigt (i denna sammanhäng) ny (2007) husbil kräver stor insats.
Jag satte in ett LCD tv i et redan befintligt skåp med uttag och bare det
var ett större projekt för mig:wub:
Och finner ingen utmaning i saker som slutar fungera etc. - det
är bara irriterende :mad:

Man må nästen konkludere att du hellre grejer med bilen än reser med den?
Vad gör du när den är klar?:wideeyed:

Igen, tack för dina berättelser och fortsatt lycka till med projektet.
Mycket beundringsvärd och du får här lite musik tillbaka:
:music-icon:

mvh
Mikael

Hej Mikael och tack för de fina orden.
Detta med tålamod har jag ont om men är envis som en röd gris, skickligheten likaså, kan långt ifrån allt men har lust att lära och så att säga "ta fan i båten och ro den iland".
Finns ju utmaningar som man undrar om man klarar av att fullfölja men det tar bara lite mera tid. Resultatet kan ju tyvärr också variera. Bara att börja om igen.

Till enormt stor hjälp har ju också detta forum varit. Här finns en otrolig kunskapsbank. Är glad för att jag började skriva om detta stölleprov. Undrar ibland om jag verkligen fullföljt detta utan allt stöd och alla glada tillrop.

Detta med att du drar slutsatsen att jag hellre skruvar än åker så beror det på att jag åker 2500-3000 mil med personbilar och till olika platser--favoritstället i Norrbotten till en dotter i Grundsund, det körs bil av någon sort varje helg och varje dag. Husbilen kanske kan anses som en investering för framtiden som någon politiker säger, och därför försöker jag göra allt så bra som möjligt för att allt skall fungera och orka med många mil.
Man kan ju ibland undra om man är riktigt klok som gör iordning så gammal husbil då jag lika gärna kunnat köpa en mycket nyare bil för samma pengar MEN hur skulle jag då kunnat få sån otrolig kontakt med dessa HBK-are???
Är förresten rädd för att om det även blivit en nyare bil så är ju den långt ifrån felfri vad jag förstår..........

När den är klar skall vi bara åka och åka. Snart skattebefriad, låg försäkring och en bra fungerande bil som förhoppningsvis ger oss massor av glädje och kanske mindre bekymmer med reparationer och underhåll.
Ser fram emot den dagen men det tar 2-3 år till kanske.
Trevlig Helg
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror,

Har med största nöje tagit del av dina omfangsrika berättelser om husbilsbygget i tråden som er startat helt tillbaka i 2008!
Jag måste beundra ditt tålamod och din skicklighet uti alla
hörner af husbilsbygge, el, vatten, inredning, kaross, motor,
chassiss kort sagt allt:):)

Själv har jag 10 tummar och varje liten grej som skal ändres/repareres
på en i övrigt (i denna sammanhäng) ny (2007) husbil kräver stor insats.
Jag satte in ett LCD tv i et redan befintligt skåp med uttag och bare det
var ett större projekt för mig:wub:
Och finner ingen utmaning i saker som slutar fungera etc. - det
är bara irriterende :mad:

Man må nästen konkludere att du hellre grejer med bilen än reser med den?
Vad gör du när den är klar?:wideeyed:

Igen, tack för dina berättelser och fortsatt lycka till med projektet.
Mycket beundringsvärd och du får här lite musik tillbaka:
:music-icon:

mvh
Mikael

Hej Mikael!
Om "skruvare" kan jag berätta, att de äro en konstig släkte, förekommer oftare bland seglare, men även bland egnahemsägare...
Har själv blivit beskylld för liknande böjelse av min ex hustru, men vad vet hon?
Jag frågade dock en som jag vet definitivt är en "skruvare", men som annars är filosofiskt lagt och har fötterna på jorden, att vad är liksom påängen med propotionerna...
Han svar var, att han njuter mer än andra som kanske är ute med sin bil 10 ggr per år, medans han i tanken är ute och kör fast han ligger under bilen. Dessutom påpekade han, att hans körupplevelser blir så oändligt mer mångfaseterade då han samtidigt får kvitto av gjorda arbeten, plus en bekräftelse...
 
Toppen