• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ja du V-backen,
hur är det man säger---världen är full av tappade lustar.
Jag är en envis fan som sällan ger upp. Ibland kan saker och ting ta lite mera tid.
Växellådan skall genomgås och ev ändra utväxling för att åka på 15" hjul isf 14".
Synkringar o lager skall också kollas/bytas. Vill inte ha oljud från växellådan och den skall fungera lätt och enkelt.
Trevlig Helg
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej Afghan,
tack för infot.. Var kan jag handla delar till växellådan? Du skriver Domus.... trodde det var ett varuhus för div men ej bildelar.
Trevlig Helg
Hälsningar Bror

Domus var skämt...;)
Om din låda har samma system för femte växeln som flera laborerat med, bla här i forumet, (fiat ducato) så borde det vara lätt. Man behöver inte blocka isär lådan, utan man kan göra bytet via gaveln, kolla upp ifall det är så..
Annars knepigare, men inte ogörligt.
Din bil gör ca 30kmh per 1000 motorvarv/m, dvs 100rm gör 3kmh.
Ändrar du hjulstorleken, kan du approximera med %talet på fartpåverkan.
Dvs. ändrar du storleken ( omkretsen) X%, ökar farten X%...
Damma av matten...;)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tack Calle,
detta underlättar. Inte lätt för en gammal träskalle som jag att få ihop allt detta med matten.
Dyrt och jobbigt att prova sig fram med olika utväxlingar men säkert lärorikt.

Trevlig helg----gärna med en god bira
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Garaget se just ut som ett litet skrotupplag med motordelar överallt. Underligt då en modern !! ( 1985 ) motor är ganska så kompakt så kan man undra var all denna skrot kommer ifrån.
Har varit hos min lilla mekaniska verkstad med motorblocket idag och vi kunde konstatera att det behövs fyra nya foder i stället för två som jag räknat med. Funderade inte på detta med efter byte av dessa foder så blir ju cylindrarna som nya och tillsammans med nya kolvringar borde detta bli toppen.,
Har beställt ytterligare två foder från Germany tillsammans med övriga behövliga delar som beräknas komma till mig på onsdag med UPS. Alla slitdelar byts nu ut. Då skall de gamla foderna slipas ur och nya pressas in. Detta med att slipa ur de gamla är för att inte skada något i blocket som gör att inte de nya foderna sitter som de skall.
Vevaxeln uppmätt vad gäller lagerlägen och dessa är helt OK. Nya lager såväl ram som vevlager kommer att monteras.
Har också forskat lite på utväxling av femte växe. Skall försöka sänka motorvarvet med 500 varv vid 90 km och byta till 15” fälgar som då borde göra att utväxlingen blir 2-300 varv vid 90 km. Skall klura lite mera på detta. Vill ha så stark motor som möjligt vid runt 90 km tim för att slippa bli omkörd av div underliga fordon såsom bussar och tungt lastade lastbilar eller nyare snabbare och mycket dyrare husbilar!!??
Spridarna är på renovering och dessa skall sedan öppna vid samma tryck vilket poängterades på dieselverkstan som nog tyckte att jag var lite rudis som påtalade detta. Vill att allt skall spela tillsammans med minsta möjliga störning i form av olika öppningstryck mm.
Har tänkt börja med att ta isär växellådan men kommit på bättre tankar-gör motorn klar först så att man inte splittras......
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:..................
Trevlig Helg till Er alla.
Hälsningar Bror.
 

Bilagor

  • 9  sept  2011 007.jpg
    9 sept 2011 007.jpg
    670,4 KB · Visningar: 22
  • 9  sept  2011 005.jpg
    9 sept 2011 005.jpg
    573,1 KB · Visningar: 22
  • 9  sept  2011 004.jpg
    9 sept 2011 004.jpg
    425,3 KB · Visningar: 20
  • 9  sept  2011 006.jpg
    9 sept 2011 006.jpg
    486,2 KB · Visningar: 21

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Omkörd av nyare husbilar?

Din husbil är väl en ständigt nyaste husbilen i klubben?

Har du inte funderat på automatlåda?

Hej Juan,
jo jag har haft funderingar på automatlåda men detta är inte enkelt plus att det väger en del. Har spanat på Citroen CX och XM s drivlinor och det skulle inte vara omöjligt plus att man skulle få en hel del mera effekt 110 - 120 hkr. Då kommer nästa motstånd och det är bilprovningen som enligt deras folk har svårt att tro att detta skall klara en besiktning då det blir en registreringsbesiktning. Bromsar framvagn hjul mm
Nej jag smyger fram lite försiktigt...........
Ha det gott
Hälsningar Bror
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

11 sept 2011
Vaknade upp med vetskapen och påminnelsen om händelsen i USA för 10 år sedan. Dagen som förändrade världen. Hemskt.


För inte allför länge sedan jag tvättade taket och resten av bilen med förresten men nu var det dags igen. Tråkigt att ha bilen under en stor tall som fäller både barr och kåpa. Måste snart omvärdera detta med frisk luft och blått tak och fundera på någon sorts skydd. Kan ju räcka med en presenning men det är ju ett ordentligt mekk om man skulle vilja ut och åka.
Har ju köpt en TV till hustruns stora förtret då hon anser att man inte alltid behöver glo på dumburken utan kanske läsa en bra bok —i mitt fall en ordentlig verkstadshandbok—men nu är det som det är och tv n måste upp någonstans. Har inte så gott om möjliga platser att placera den där den inte är i vägen då den inte används och under tiden man kör bilen.
Funderat och gjort en mock-up i trä för att se hur det kan komma att bli. Som det ser ut så monteras en hållare i väggen mot hytten som kommer att bli utsvängbar. När tv n inte används så förvaras den mellan skåpet i dinetten och taket. Detta gör också att man måste skjuta ihop röret som tv n monterats på för att allt skall få plats samt vridas 90 grader. Skall börja jobba med rör imorgon och klura ut något bra. Tror att jag skall använda tunnväggiga flygplansrör – 4130 – som är både starkt och lätt material, skall göra leder med någon sorts bussningar som skall utgöra lite friktion och förhindra skrammel. Vill också kunna svänga tv n helt om för att kunna se tv även från alkoven, och utöver detta höj och sänkbar. Det blir några leder och mycket pussel men det skall nog lösa sig. Man kan ju inte påstå att livet är trist och att man saknar grejer att jobba med.
Bilderna föreställer nytvättad husbil
Tänkt utrymme för tv montage.

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 10 - 11  sept  2011 007.jpg
    10 - 11 sept 2011 007.jpg
    751 KB · Visningar: 28
  • 10 - 11  sept  2011 009.jpg
    10 - 11 sept 2011 009.jpg
    329,9 KB · Visningar: 21
  • 10 - 11  sept  2011 010.jpg
    10 - 11 sept 2011 010.jpg
    403,8 KB · Visningar: 22

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tack Håkan,
löser det nog men det är trångt och då blir lösningen lite klurig. Tur att det inte är en tjocktv........då hade det blivit en bula i taket
Ha det gott
Hälsningar Bror
 

Kallax

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror.
Jag håller med Håkan,man förvånas inte ett dugg
när de gäller klurigheter.De fixar du.
Hälsningar från ett just nu regnit Norrbotten
Alf.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Jaha att klura ut en bra, enkel och lätt tv hållare är nog inte så enkelt som jag först trodde. Höjden mot hytten där fästet skall sitta är enbart 12.5 cm. Kan gå ändå då röret är 22 mm och tv n 55 mm men fästet mot tv n tar också en del.
Har gjort ett litet utkast och skall nog jobba vidare med den. Tror att jag kan få till det trots allt även om det blir trångt. Skall börja med fästet mot väggen imorgon och lista ut hur jag låser hållaren i infällt läge. Tror att det kan räcka med en typ broms i lagringen. Själva hållaren för tv n bjuder nog inga problem.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:................
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 12  sept  2011 001.jpg
    12 sept 2011 001.jpg
    584 KB · Visningar: 10
  • 12  sept  2011 003.jpg
    12 sept 2011 003.jpg
    622,4 KB · Visningar: 12

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Lagde noe litt enklere i Winnebagoen i Australia, brukte ett sett skinner for skuffer. På enden av skinnene satte jeg på et tverrstag som TVen kunne henge under. Når jeg pakket sammen løftet jeg TV opp og lot den skli på noen filtkledde glideliste. Helt inne låste jeg skinne med en luke foran. På den måten kan ingen se at det er TV i bilen.

For din bil ville jeg festet et oppheng bak på tven som er festet på midten av tverrstaget slik at du kan dreie tven rundt. Har dessverre ikke bilder av løsningen, og det er litt langt ned til Coffs Harbour hvor bilen er nå.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Knut och tack.
Det är något liknande jag har i tankarna. Det stag som jag nu gjort skall ha ett rör inskjutet och som man drar ut. Där skall också tv n sitta fast och vara vridbar för att den skall få plats ovanpå skåpet. Hade tänk ha någon sort av " kudde" som tv n ligger på då den är in fälld. Dessutom vill jag ha en led i fästet på tv n så att den kan vridas 180 grader så att man också kan se tv från alkoven. Ytterligar ett plus vore om man på ett enkelt sätt kunde ta loss tv n och använda den inomhus.
Klurar vidare men det löser sig nog
Hälsningar Bror
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

For å få til 180° vridningen så hadde jeg satt på en pivot-kopling midt på tverrstaget festet til rammen på baksiden av tven. Uttrekkskinnene kjøpte jeg på et byggmarked, av den 3-delte typen for skuffer som trekkes helt ut av skuffeskrog. Skinnene er festet helt oppe under hyllen over (for deg under taket) jeg brukte U-profiler av aluminium til min ramme og tverrstag. I mangel av svetseutstyr så ble helle saken skrudd sammen. Ikke vakkert, men effektivt.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Det ser riktigt propert ut! (vart hamnar slutvikten?)

På tal om Winnebago, inredning - alla skivor, hyllor, bordskiva, överskåp, toaslide, mm är gjorda av något super super ultralätt konstruktion - helt otroligt!
Men sedan har de släppt en elkille att härja fritt, och han hade ider han. Generatorer, transformatorer, dubbla tjocka kablar mm. (plockade bort 30kg el grejjer från min Winni)

PS. Har hittat en äkta UN1 gearbox som tål 400Nm och ger 40kmh vid 1000 motorvarv!
2.500skr! Ibland så... Roligt att ha något sunt att pyssla med när mörket faller...
En tips till dig är en annan detalj som är bra att ha i en perfekt bil. Jag stördes av bränsletankens volym (65litros) då jag gillar att köra långa etapper på nätterna, men nu har jag en 60 liters extra tank där bak (under bilen) och därifrån via pump fyller jag huvudtanken. Festligt göra det under körning, nålen går liksom åt fel håll...
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Bror:
När du drar ut TVn och vrider den 180º så tänk på kablarna som inte mår bra av av detta böjandet. Lägg in dom i en fjädereller något som böjs med en stor rund rörelse. Detta göller speciellt antennkabeln, du kan använda en flertrådig 50 Ohmskabel (microfonkabel) denna bit istället för den hårda 75 Ohmskabel.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tack Juan,
funderade lite på detta med kablar och har en fjäder som kan fungera att dra kablarna igenom. Intressant var också detta med annan kabel isf den hårda org.kabeln
Hälsningar
Bror
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Det finnes og en 75 ohm tynn teflonkabel, brukes i steder hvor en har mye bevegelse. Koster en slant mer pr.meter, men burde fungere greit. Selv denne bør få myke bukter så en spiral utenpå er ikke galt.

En bra kabel ville være RG-179 - kan bestilles fra elfa.se, litt pyton å montere kontakter på men utfordringer er jo noe du tar på strak arm.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Fortsatt idag med denna tv hållare. Lite funderingar och felsågning av rör hittills men jag har nog fixat detta nu- i alla fall i stort. Sågat ner svängarmen till passande mått , men själva fästet mot väggen är inte klart ännu och det är vad som återstår utöver att lösa hur jag skall fixa låsningen av rören då de är utdragna. Har dessutom gjort så att man kan sänka tv n 6-7-8 cm vilket innebär att den nu kan vridas 180 grader men kan också vrida burken till en passande vinkel, det kan ju också vara skönt att kunna vinkla tv n när man sitter i dinetten för tv n hamnar ganska högt upp mot taket. Man kan ju också ligga i alkoven och mysa till en bra film eller vad det nu kan bli. Återstår som sagt att hitta en typ av låsningar. Morgondagens bekymmer.
Borde sova i husbilen inatt och lyssna till vindens framfart men stillar mig.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 13  sept  2011 003.jpg
    13 sept 2011 003.jpg
    783,8 KB · Visningar: 9
Toppen