• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

F

F.d. 29954

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Tack jag behöver det.
Vet inte vad motorn kallas men har kod 8140. Vet egentligen inte så mycket om denna motor. Har egentligen en Peugeotmotor eller rättare sagt en Citroen CX motor utan turbo i min bil.
Hittade så denna Fiat 2,5 td motor som är komplett med växellåda.
Har en intercooler från SAAB 9-3 samt en från Audi A4 som borde gå att sammanfoga för max kylning.
Var och hur har du monterat din intercooler? En bild vore mumma.
Hälsningar Bror

Hej Bror!
Vad kul att din motor är en "8140" - mycket gratis, sund konstruktion!
Jag har ingen bild hur min IC sitter, men den är framför kylaren högst uppe.
Jag kan ta en bild på härligheten vid tillfälle..
Övrigt. Jag har en rep manual till motorn, på engelska, men den är bra med skisser.
Jag skulle inte råda dig bygga upp någon start rigg för drivelinen, livsfarligt, omständigt, ger föga, men säkert hur kul som helst.
Jag skulle inte heller öppna växellådan, bara spola med 30 olja efter tom körning (framhjulen uppe i luften) genom alla växlarna. Det intressanta är vad som kommmer ut med oljan - studera noga, mha. kaffefilter magneter mm. Är det relativt rent från större matallfliser (he he) då är det OK för normalkörning, men använd då Biltemas syntetisk växellåda olja, misssa inte diffen om den är separat.
Motorn. Kolla kompen, är den jämn, så öppna inte den!
Däremot skall man vara pissnoga med spridarnas öppningstryck, skall vara så lika som möjligt (många slarvar här) jag kör med 130 bar. Insprutning timing lite senare, kanske 2 grader, ger mjukare gång och bättre vrid... Spola även motorn och studera oljan.
Sedan är det syntet 10-40W som gäller...:yes:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

24 – 30 juli 2011
Den 24 hände ingenting för då fyllde jag år igen…..Får sluta med detta för det börjar bli tjatigt och allt större risk för gaggighet och missnöje med det mesta.
Har efter råd på forumet övervägt om jag skall plocka ner motorn för kontroll och ev renovering eller ej.
Motorn sitter i ett motorställ och jag roade mig med att vrida runt motorn efter det att insprutningsmunstyckena var demonterade och kunde konstatera att det fanns någon sorts motstånd efter övre och nedre vändpunkt.
Detta oroade mig lite och beslutade att lyfta av cylinderlocket för kontroll. Sagt o gjort och tur var väl det för då uppdagades att det kommit in lite vatten i två cylindrar av någon anledning och där fanns då rost i två cylindrar. Fy så hemskt.
Försökte med cylinderbryne och det finns hopp om att det det skall gå att bryna bort denna rost. Kan bli någon rostprick kvar och då får det bli så. Bör också byta kolvringar och kolla lagerna.
Motorn kan inte ha gått särskilt mycket för det finns inga vändkanter och merparten av slipreporna efter original cylinderslipning finns kvar. Inga repor finns på kamaxelns nockar så motorn verkar OK. Synd detta med vatten i dessa cylindrar men vad gör man. Kommer att bryna ner så mycket som möjligt inom toleransen för cylindermåttet så nu river jag hela rasket och gör det som måste göras så det kan nog bli bra. Räcker inte cylinderbryning så blir det borrning och nya kolvar.
Man får aldrig vara nöjd och det kanske är bra för ur detta kan det ju komma något gott. Säger som en gammal god flygkamrat--endera blir det bra jävligt eller jävligt bra. Sorry för de fula orden........
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Trevlig fortsättning på helgen
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • motorn juli 2011 001   A.jpg
    motorn juli 2011 001 A.jpg
    194 KB · Visningar: 22
  • Skara sommarland mm juli 2011 104   B.jpg
    Skara sommarland mm juli 2011 104 B.jpg
    410,6 KB · Visningar: 20
  • motorn juli 2011 025   C.jpg
    motorn juli 2011 025 C.jpg
    169,2 KB · Visningar: 23
  • Skara sommarland mm juli 2011 113   D.jpg
    Skara sommarland mm juli 2011 113 D.jpg
    398 KB · Visningar: 23
  • Skara sommarland mm juli 2011 120   E.jpg
    Skara sommarland mm juli 2011 120 E.jpg
    332,3 KB · Visningar: 24
  • Skara sommarland mm juli 2011 112   F.jpg
    Skara sommarland mm juli 2011 112 F.jpg
    483,2 KB · Visningar: 19
  • motorn juli 2011 024   G.jpg
    motorn juli 2011 024 G.jpg
    161,4 KB · Visningar: 23
  • Skara sommarland mm juli 2011 119.jpg
    Skara sommarland mm juli 2011 119.jpg
    691,4 KB · Visningar: 25
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Bra bilder, och visst är det en äkta Sofim motor - värt att lägga jobb i .
Tycker också att ärjandet i cylinder är gränsfall för borrning, men om du gör en så står operation, så skulle jag (i dina byxor) väga noga alla golvar, stag, lager skål, med en mycket precis våg. Man får då bättre balans, längre livsläng mm..
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tack Afgahn,
kommer hur som helst att väga och eventuellt balansera hela vevpartiet. Läser man i verkstadshandboken så skall man väga alla kolvar och vevstakar för lika vikt. Om inte så skall detta justeras medelst slipning på anvisade platser.
Överväger borrning av cylinderloppen och kom på tanken att det kanske skulle gå att öka cylindervolymen med större cylindrar så det blir att kolla om det finns passande kolvar. tror att kolvarna från 2,8 l kan passa, det som skiljer där är slaglängden.
Kul detta om man enkelt kunde skrämma upp knotan via ökning av cylindervolymen.
Kan du sedan ge mig tips om hur man justerar insprutningspumpen - ökar bränsket.
Skall mäta cylinderloppen imorgon med en cylinderindikator för att se hur illa det är.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
PS härligt med en ny kommande arbetsvecka - slipper fundera på vad som skall göras. DS
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Tack Afgahn,
kommer hur som helst att väga och eventuellt balansera hela vevpartiet. Läser man i verkstadshandboken så skall man väga alla kolvar och vevstakar för lika vikt. Om inte så skall detta justeras medelst slipning på anvisade platser.
Överväger borrning av cylinderloppen och kom på tanken att det kanske skulle gå att öka cylindervolymen med större cylindrar så det blir att kolla om det finns passande kolvar. tror att kolvarna från 2,8 l kan passa, det som skiljer där är slaglängden.
Kul detta om man enkelt kunde skrämma upp knotan via ökning av cylindervolymen.
Kan du sedan ge mig tips om hur man justerar insprutningspumpen - ökar bränsket.
Skall mäta cylinderloppen imorgon med en cylinderindikator för att se hur illa det är.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
PS härligt med en ny kommande arbetsvecka - slipper fundera på vad som skall göras. DS

Inga problem! Skicka mig din mail address så skickar jag dig S8U instruktion på engelska med bifogade skisser hur man grundinställer pumpen. Om du sedan vill "finlira" med lite tidigare eller senare insprutning, så ökar du eller minskar med ca en 0.1 mm av de angivna värderna. Men om du, så som jag, eftersträvar hyperjämn gång (som en turbin) så krävs att spridarnas öppningstryck verkligen är tex 130bar (som mina) de reggar 125bar, men många verkstäder slarvar med detta jobb. Trycket kan variera flera bar mellan spridarna efter deras "översyn". Man behöver inte vara Einstein för att räkna ut vilken verkan detta har för gången. Samma effekt som om tändkablarna i en bensinare skulle sitta på olika avstånd på rotorlocket...
PS. golvarna i en 2.8 kan ha olika stor förbränningsrum, eller goltappens höjd mot golvtoppen. Var noga med skjutmåtten, lita inte på ögat...
Följer med spänning på fortsättning...
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Den 24 hände ingenting för då fyllde jag år igen…..Får sluta med detta för det börjar bli tjatigt och allt större risk för gaggighet och missnöje med det mesta.(skrev du)

Hej Bror o grattis i efterskott. Håller med om att det inte är så roligt att bli gammal men alternativet är ju inte roligare heller.

:)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Jaha måndag igen. Skönt att gå till jobbet i alla fall. Ser fram emot nästa semestervecka.
Har nu mått cylinderloppen i motorn och kan konstatera att cylinder nr två inte kan räddas utan borrning.
Skall ta reda på om det finns någon omväg i stället för borrning av alla cylindrarna kanske kan omfodra juste denna cylinder. Min ordinarie mek.verkstad har semester ytterligare en vecka. Borde fungera. Minns att det gjordes på en BMW motor för skogsåkning och detta höll. Kommer ihåg att man svarvade ur cylindern och tillverkade ett löst foder som pressades in.
Kolvar och förresten resten av motorn verkar i mycket bra skick så detta är en plump i protokollet.

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.................
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • Fina kolvar   juli 2011 022   A.jpg
    Fina kolvar juli 2011 022 A.jpg
    365,5 KB · Visningar: 15
  • Kolvarna på bänken   juli 2011 023   B.jpg
    Kolvarna på bänken juli 2011 023 B.jpg
    639,8 KB · Visningar: 14
  • Motorns delar  juli 2011 025   C.jpg
    Motorns delar juli 2011 025 C.jpg
    565,6 KB · Visningar: 21

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tack mathias t,
detta var intressant läsning. har också själv hittat lite info.
Gäller bara att framledes justera in allt för max effekt
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Bedrev lite internetjobb i går kväll i sökandet efter cylinderfoder för ipressning i mitt motorblock. Hittade ett par firmor i Tyskland som sålde dylika insatser, så nu tror jag att det blir lite enklare och framför allt billigare då jag inte behöver byta kolvar och borra alla fyra cylindrarna. Nöjer mig med två cyl nu
Har idag inspekterat kolvar och vevstakar med tillhörande lager. Vevlagerna kommer jag att byta trots att det egentligen inte finns anledning. De gamla är jättefina men ändå…..
Har vägt komplett a vevstakar med kolvar kolvbult och kolvringar och dessa vägde ganska lika med det skiljer tio gram. Vet inte om detta har någon betydelse med eftersom jag har lite tid över tills min mekverkstad öppnar efter semester så skall jag demontera kolvarna från vevstakarna och väga allt separat. Skall också justera vikten så att det skiljer minsta möjliga. Ringde idag en motorrenoveringsfirma och frågade lite om vikter och balansering av vevaxel,svänghjul mm, men de ansåg inte detta vara så viktigt på en så pass lågvarvig motor, de sa också i samma andetag att det säkert blir en lugnare gång.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:..............
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • 2  juli 2011 002.jpg
    2 juli 2011 002.jpg
    377,5 KB · Visningar: 5
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Bedrev lite internetjobb i går kväll i sökandet efter cylinderfoder för ipressning i mitt motorblock. Hittade ett par firmor i Tyskland som sålde dylika insatser, så nu tror jag att det blir lite enklare och framför allt billigare då jag inte behöver byta kolvar och borra alla fyra cylindrarna. Nöjer mig med två cyl nu
Har idag inspekterat kolvar och vevstakar med tillhörande lager. Vevlagerna kommer jag att byta trots att det egentligen inte finns anledning. De gamla är jättefina men ändå…..
Har vägt komplett a vevstakar med kolvar kolvbult och kolvringar och dessa vägde ganska lika med det skiljer tio gram. Vet inte om detta har någon betydelse med eftersom jag har lite tid över tills min mekverkstad öppnar efter semester så skall jag demontera kolvarna från vevstakarna och väga allt separat. Skall också justera vikten så att det skiljer minsta möjliga. Ringde idag en motorrenoveringsfirma och frågade lite om vikter och balansering av vevaxel,svänghjul mm, men de ansåg inte detta vara så viktigt på en så pass lågvarvig motor, de sa också i samma andetag att det säkert blir en lugnare gång.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:..............
Hälsningar Bror

Är man där du är nu, skulle jag inte nöja mig mindre än 1gr skillnad..
Jag menar, tanken kan poppa upp efteråt och då finns ingen returknapp...
PS. smart det där med lösa foder, priset?
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej,
kommer att jobba för att bara ha max ett gram i viktskillnad på kolv o stake, men skall också se till att lilländan av vevstaken håller samma vikt på alla fyra stakarna. Viktskillnaden i vevlagerändan har också betydelse. det blir en hel del slipning och vägning.
Detta med cylinderfoder fann jag på internet ( fransk sida ) som någon sorts ordinaldel. Finns med 83 eller 85 mm cylinderdiameter. Skulle vara mumma att öka cylkdiametern till 85 mm men det blir en ganska dyr ökning. Foderna kostar ca 22 - 25 euro per styck så det är prisvärt.
Skall till min mekverkstad i morgon och se om han kan borra cylindrarna. Nöjer mig med två cyllindrar då de övriga ligger väl inom toleranserna och absolut felfria.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:...............
Hälsningar Bror
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Jag jobbade tidigare med lastbilar som hade torra cylinderfoder och dessa hade problem med värmeöverföring mellan cylinderfoder och motorblock.
Detta gjorde att kolvarna skar stup i ett.
Sedan kom det en pasta man skulle smörja in fodrets utsida med för att förbättra värmeöverföringen.
Det blev lite bättre, men det blev en hel del skärningar ändå.
Vad jag vill säga med detta är att fodret måste ha väldigt små toleranser så det måste pressas i med stor kraft.
Lycka till!
//W
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tack Wizard,
vet om detta med värmeproblem. Gäller tydligen att värma blocket och kyla fodren vid monteringen. Detta med pasta för att säkerställa värmeöverföringen är ju en bra ide. Vet du vilken pasta som användes?
Hälsningar Bror
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Jag har för mig (det var ganska många år sedan) att det var en värmetålig molybden/grafitpasta.
//W
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Dit jag skickade mitt svänghjul till växellådan för balansering i Granada.
Där balanserade dom på något sätt hela vevstaken med kolvar och allt.
Dom ville ha kolvarna med vevstakar monterade på vevaxeln, och dom balanserade både dynamiskt och statiskt efter önskat varvtal. Hur dom gör utan cylindrar vet jag ej.

Måste finnas någon i dina hemtrakter som fixar det.
 
Toppen