• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batterifrågor Renault Master 2,5 2005

F

F.d. 52943

Guest
Hej,
Ett par frågor om batterier:
1. Var sitter startbatteriet? - framgår inte av instruktionsboken.
2. Laddas även startbatteriet när bilen är ansluten till 230V? (Knaus/Weinsberg)
3. Startbatteriet är väl ett syrabatteri. Har ett par AGM batterier i bodelen. Laddaren är ställd på Gel. Hur funkar i så fall laddning av syrabatteri med laddningsinställningen på Gel?
Någon som vet?:confused:
 

Sloth

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2024
Sv: Batterifrågor Renault Master 2,5 2005

Hej igen.
Har ingen erfarenhet om just Knaus/Weinsberg, men många byggare använder liknade komponenter.
Laddaren på vår bil är en schaudt (ungefärlig stavning) och där laddas även startbatteriet
när man ansluter 230v.
Laddaren utgår från att bilbatteriet är ett bly/syra, medan omställaren styr vilken typ av bodelsbatteri
man har.
Allt detta framgår tydligt i manualen som följde med bilen.

Ett sätt att kontrollera om startbatteriet laddas när man ansluter 230v är om man inte har kört på ett
tag.
Först kontrollerar man spänningen i bilbatteriet på kontrollpanelen.
Sedan ansluter man 230v och tittar på kontrollpanelen igen. Har man då en högre spänning, kanske
uppemot 13-14v laddas bilbatteriet.
Om man nyss kört bilen är oftast batteriet topladdat och skillnaden blir mindre.

M.v.h Åke
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Batterifrågor Renault Master 2,5 2005

Tack för infon. Hittade batteri-lucka under mattan mellan framstolarna. Hittade för övrigt också en lucka under förarstolen - nån som vet vad som döljer sig där?

Laddade hem manual för laddaren (Calira EVS 30/20) från Caliras hemsida. Där framgår att den laddar startbatteriet efter att bodelsbatteriet är full-laddat.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Batterifrågor Renault Master 2,5 2005

Startbatteriet är väl ett syrabatteri. Har ett par AGM batterier i bodelen. Laddaren är ställd på Gel.

Vi har ett elblock som heter Calira 20. Har idag pratat med en verkstadskille hos Knaus/Weinsberg importören (Husbilslandet).

Enligt honom ska elblocket, tvärtemot vad man kan tro, ställas in på Syra ("flüssig") om man använder AGM batterier.

Det blir till att gå ut och ställa om igen - och jag som tyckte jag var så duktig när jag upptäckte att blocket var inställt på Syra och ställde om den till Gel i samband med att vi bytte till nya AGM batterier.

Han sa också att det är normalt att staplarna på panelen sjunker 2 till 3 steg så snart man slutar ladda (jag trodde det var fel på laddningen - verkade aldrig bli full-laddade). Staplarna ska bara visa fullt när laddning pågår.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Batterifrågor Renault Master 2,5 2005

Stopp och belägg. Det låter egendomligt att laddaren skall stå på bly/syra trots att ni har gelbatterier. Jag skulle nog kolla detta en extra gång innan jag kopplade om.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Batterifrågor Renault Master 2,5 2005

OK, ska kolla en gång till. Enligt honom var det skillnad på Gel och AGM.

Et AGM batteri er kjemisk sett et syre batteri, syren er i en glassmatte som motvirker noen av aldringsproblemene i vanlige syre batterier. I tillegg har de en regenerativ lufting som sørger for mye mindre tap av veske - det fungerer bedre enn på de gamle "vedlikeholdsfrie" syrebatteriene.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Batterifrågor Renault Master 2,5 2005

Jag hittade detta om AGM-batterier: Förklaring av olika batterityper.. Där sägs det att AGM har högre syravikt och därför behöver högre spänning för laddning. Vidare skriver CTEK: "Normal inställning för öppna batterier, MF och för de flesta GEL batterier. En något lägre laddspänning kan vara att föredra för vissa GEL batterier."
Det skulle innebära att laddaren skulle ställas på vanliga bly/syra-batterier.
 
Toppen