• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

omvandlare 12-220 installation

F

F.d. 28710

Guest
hallå jag har en lmc 671g -06 som jag precis importerat utan några problem så nu tänkte jag instalera en 12-220 omvandlare hur har ni gjort era instalationer jag vill att den ska gå på bilens 220 uttag. i min gamla lmc 566 gjorde jag ett separat 12-220 system men i den nya vill jag hålla det orginal om det går??
 
F

F.d. 29752

Guest
Sv: omvandlare 12-220 installation

Hej! du ska köpa en omvandlare från Waeco som heter PP1000. Den har nätpriotering och skall kopplas in så att du kan använda befintliga 230V uttag.
 
F

F.d. 29752

Guest
Sv: omvandlare 12-220 installation

WAECO PP1000 kopplas in så att befintliga 230V uttag separeras från inkommande ström och istället kopplas direkt från inverterns 230V uttag. På så vis undvikes rundgång i systemet. Invertern har en separat strömbrytare som monteras i bodelen och som kopplas på när Du ska köra 230V från batteriet När Du kopplar in dig på elnätet känner invertern av det och slussar förbi 230V genom invertern.
 
F

F.d. 29752

Guest
Sv: omvandlare 12-220 installation

Nej. Det är bara uttagen som separeras. Batteriladdare och övriga strömförbrukare får sin strömförsörjning som vanligt och dessa går ej genom invertern.
 
F

F.d. 28710

Guest
Sv: omvandlare 12-220 installation

vad kostar en waeco? jag har redan köpt en 1000w hos husvagns-svensson men den går ju att lämna tillbaka
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: omvandlare 12-220 installation

Om du har en 1000W inverter så kan du inte använda cigg-plugg!!!
I alla fall inte om du någon gång tänker utnyttja hela eller nästan hela effekten.
Du måste ta till kablar och säkring som klarar uppemot 100A utan större spänningsfall.
Jag skulle inte heller koppla in den på bilens batteri.
 
F

F.d. 28710

Guest
Sv: omvandlare 12-220 installation

på min gamla bil satte jag den direkt i anslutning av bodels batteriet det kommer den att göra nu med tänkte bara om nån gjort nån smart enkel koppling annars får det nog bli en förlängnins kabel när tv eller micron ska köras
 
F

F.d. 29537

Guest
Sv: omvandlare 12-220 installation

Tänk på att all utrustning inte mår bra av att matas av en inverter med s.k. modifierad sinusvåg, d.v.s. egentligen en trappstegsformad växelspänning.
 

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: omvandlare 12-220 installation

Det nämns ofta i inlägg runt inverters att viss utrustning inte mår bra av att köras med trappstegsformad växelspänning.

Jag tycker det vore på sin plats att någon talar om vilken specifik utrustning som vi kan tänkas ha i våra husbilar som inte skulle klara ovanstående växelspänning!

/Bosse
 
F

F.d. 29537

Guest
Sv: omvandlare 12-220 installation

Tyvärr kan man inte svara på den frågan. Men det verkar som om vissa apparater med switchade nätaggregat (ingen vanlig järnkärnetransformator) blir varma eller pajar om de matas från inverter som inte levererar sinusvåg.

Exempel på datorer/laptop som inte går på modifierad sinus:
Laptop med IBM adapter 02k 6543, 16V DC 3,36 A - går absolut inte, utan förorsakar en kortslutning av invertern.

Dell Latitude med adapter PA-6 Family, P-1 49830 - går ca 30 min och slutar sedan fungera. Går igen när adaptern kallnat.

Ovanstående finns att läsa på Odelcos hemsida. Företaget säljer utrustning av hög kvalitet för (fritids)båtar och bör veta vad de talar om. Odelco
 
F

F.d. 29537

Guest
Sv: omvandlare 12-220 installation

I senaste numret av Vi Bilägare testar man växelriktare/inverter. Där står bl.a. följande:
Lysrörslampor, vissa oscillerande motorer, en del TV-apparater, mätinstrument med känslig elektronik och vissa bildskärmar kräver snygg sinusformad spänning för att må bra. I lyckliga fall fungerar de inte om man försöker driva dem med modifierad sinusvåg. I värsta fall kan de skadas.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: omvandlare 12-220 installation

Det stämmer nog inte helt och hållet. Jag köpte en enkel inverter på 600W och med tanke på priset kan det knappast vara annat än modifierad sinus.

Det första jag gjorde vara att koppla in den provisoriskt och testa den. Först med en lysrörslampa, inga problem, och sedan en 550W borrmaskin (visserligen på tomgång), inga problem där heller. Jag tror inte att det är något speciellt med lysrörslampan mera än att den är gammal. Kanske känsligare med moderna lysrör med elektronisk mojäng som tänder dem.
 
F

F.d. 28710

Guest
Sv: omvandlare 12-220 installation

den inverter`n jag köpte från husvagns svensson ska man kunna enligt manualen kunna driva bärbara datorer tv kylskåp mm funkar inte datorn eller tv´n då är det väll falsk marknads förning eller?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: omvandlare 12-220 installation

Sitter nu i Ragglanda och ska skicka en bild från gårdagskvällen. Jag har en billig 1000w inverter och datorn tycks inte göra några invändningar. Mobilt bredband från tele2. Få se hur detta går!

Valborg Ragglanda.jpg
 
Toppen