• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ormbo

proffen

HBK Intresserad
Inlägg
0
Kommun
Vansbro
Hej jag har problem med elen i min gammla husbil:swoon:.Jag har en leab combi 10A typ b14-10/10 batteriladdare som inte vill fungera och jag har ingen manual till den så jag vet inte hur den skall kopplas. Det är tre kablar ur från den, en röd en svart och en blå vart skall den blå? Den skall ladda när motorn är igång men den laddar inte ens med 240v när jag provar:mad:.Bilen är en gammal mb 307d och den laddar bara 13.4v jag har klarat mig ganska bra ändå tack vare en 80watts solpanel och 2st 75a batterier men det brukar vara på vippen. Så nu vill jag reda ut ormboet vid batterierna.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Ormbo

hej tyvärr är jag novis på området, men det kanske är så att dom som har dylik
leab combi 10A typ b14-10/10 batteriladdare i sin bil har bilen inställd för vintern kanske därför du inget svar har fått??

gurra
 

Kjellberg

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2024
Sv: Ormbo

Jag har en sådan laddare om ingen säkring inne i laddaren har gått bör den funka. Den blå ska kopplas till + pol på exempelvis generator eller startbatteri den omformar strömmen till 13,8v så att ett bodelsbatteri kan laddas via de två kablar som är kvar svart och röd sen har du ju också 220 anslutning. Öppna fronten och kolla säkringen som sitter innanför så den är hel så ska det funka. Det skall sitta en backdiod på den blå kabeln så att inte strömmen rinner bakvägen när motorn är avstängd. Kolla sedan så att svart jord har kontakt med båda batterierna

Kjellberg
 
Senast ändrad:
Toppen