• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

stenskott!!!!!!!!!

F

F.d. 3088

Guest
Hej

någon som vet var man kan hitta stenskottsskydd (plexiglas) till huven på en Fiat Ducato 03 Det finns till jänkare men hittar ingen till Fiat.
Blev f---ad förra våren då jag fick hela huven sönderskjuten på personbilen av en mötande buss, vägverket åker runt och klickar ut asfaltsklister i hålor på vägarna därefter åker det på en skyffel grus!!!! klistret binder knappt hälften.

Kanske vore något att varna för här på sidan när vi ser ofoget utföras så man kan välja en annan väg.

Gurra
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: stenskott!!!!!!!!!

Intressant tanke, men jag känner inte till något färdigt. Förr i världen skyddade man gärna VW-bubblornas utsatta huv med en böjd plexiskiva på två enkla plåtbeslag fästade på främre kofångaren.

Kanske kan man ordna något liknande för Fiat-huvar, det är upp till vederbörande hemmafixare.

Men, ta då inte Plexiglas, dvs handelsnamnet på PMMA / polymetylakrylat från Röhm & Haas. Det är inte slagsegt nog. Köp i stället en skiva av PC, dvs polycarbonat med handelsnamnen Lexan (General Electric) eller Makrolon (Bayer). Det materialet är otroligt slagsäkert och är det material man normalt använder till t ex husbilsfönster och -luckor, skivor för altaner mm mm. Det är i regel litet litet gråtonat. Lätt att hitta på marknaden.

Berätta om du får till en bra lösning!
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: stenskott!!!!!!!!!

Här är en bild på bilen vi hade tidigare, köpte detta huvskydd (bugshield) från Trucker Pickup SUV VAN. Tror att den skulle passa till en Chevrolet Full-size pick-up tidigt 80-tal och den passade med mycket liten modifiering.

Körde fast i snön 001.JPG
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: stenskott!!!!!!!!!

Enda nackdelen med de skyddet när jag hade de på min gamla cheva blazer var att när man skulle spola på rutan åkte spolarvätskan framåt istället för på rutan


ps fanns även i rostfri plåt
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: stenskott!!!!!!!!!

Hej igen
lexan föreslog Allis, det skall jag titta på,
något åt det som detchlef har är det som jag menar fast lite mera sluttande
Spolarvätska frammåt??? vakum då eller?
Jag letar vidare.

Gurra
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: stenskott!!!!!!!!!

Jag har kört full-size pick-up sedan 1985 och är på min tredje bil nu och har haft huvskydd på alla inklusive husbilen. Har ingen anledning att försvara huvskyddstillverkarna men min spolarvätska har hamnat på rutan i alla fall. Du kan lösa problemet på ett annan sätt också och det är att skära till en bit självhäftande vinyl (i en trevlig färg eller transparant) Självhäftande folier för alla behov - Systemtext och fästa på motorhuven.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: stenskott!!!!!!!!!

Fick en tanke om man beställde en transparant genomskinlig som täcker huven sida från sida med klubbens logga på mitten 15 cm hög???
Obs jag ber ingen åta sig detta nu!!!!! utan jag satte bara en ide;)

Gurra
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: stenskott!!!!!!!!!

Hej var säkert nåt fel på mitt skydd var ett universal från klintberg &väg tog bort det efter ett tag
undrar om inte vissa glasmästare jobbar med "plexi" också de kanske kan skära till nåt å varmknäck
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen