• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plötsligt problem med 230 Volt inkoppling

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Hej allesammans.

Startade inomhusfläkten som vanligt. Och efter ca 1 timme var det varmt och behagligt i husbilen. Plötsligt stannade fläkten helt.
Jag försökte med ett annat 230 volt eluttag men samma resultat, fläkten startade ej.
Ej heller bordslampan, rättare sagt, lyste väldigt svagt.
Jag kontrollerade elsladden baktill på husbilen,drog ur,satte i igen, men tyvärr samma resultat.
Lampan på instrumentpanelen för laddning av 230v visade på orange. Då den är grön är den helladdad.
Bilen har stått på laddning nu i 3 dagar, men nu verkar den ej ta emot någon laddning.
Tja, vad kan nu detta bero på.
Någon som kan ge mig något tips? Säkringarna i handskfacket är ok.

mvh
Werner
 

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: Plötsligt problem med 230 Volt inkoppling

Hej Werner!

Jag hade vår bil på 230 v när det var som kallast och rätt var det var så stannade allt. Jag konstaterade att en säkring gått i fastigheten, bytte men inget resultat, då visade det sig att under våran säng fanns en typ av huvudsäkring som löst ut. Det var bara att trycka på knappen så startade allt igen. Kanske något liknande...
Kjelle
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Plötsligt problem med 230 Volt inkoppling

Upplysningsvis sitter min säkring i klädskåpet, kan nog sitta på dom mest konstiga ställen beroende på modell.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Plötsligt problem med 230 Volt inkoppling

Hejsan Kjelle och tack för svaret.
Samtliga säkringar(som jag kände till) hade jag kontrollerat,och alla var ok.
Nu bytade jag eluttag från lillstugan till garaget, och plötsligt fungerade det igen.
Nu värmer fläkten både både mig och bilen(är ju bara 5 grader ute)
Får se lite längre framåt dagen ifall det var elutaget på huset som spökade.

För stunden är vi här n 56,46.558 e 12.37.345
Jag hör av mig lite längre fram.
mvh
Werner
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Plötsligt problem med 230 Volt inkoppling

Hej Werner.
För mej verkar det som en fas i huvudcentralen (230V) har gått, eftersom du gult ljus.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Plötsligt problem med 230 Volt inkoppling

Om du tappar effekt på 230V-utrustningen så är det en huvudsäkring som gått.

Det innebär att det är en avsäkring före den säkring som du har till uttaget för husbilen. Det blir då överledning mellan faserna centralen med lägre volt än ca 230volt i uttaget. Skillnaden beror också på hur mycket förbrukning det ligger på dom två hela faserna (säkringarna).

Har du automatsäkringar (dvärgbrytare) så knäpp dom av och på ett antal gånger. Inte säkert dom är till fast dom står på 1 (till).
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Plötsligt problem med 230 Volt inkoppling

Något som kan vara praktiskt att ha med i bilen är en s.k. ljusplugg eller nattlampa.
Den drar mycket lite ström och går att plugga in i både jordade och ojordade uttag.
Med den kan man enkelt kolla om det finns spänning i ett uttag.
Kostar 25 - 30:- på t.ex. Claes Ohlson

Ljusplugg.jpg
 
Toppen