• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Konverterförluster till PC 18 volt?

F

F.d. 4754

Guest
Hej.

Jag har köpt ny bärbar PC.

Det finns två sätt att ladda PC:n från husbilen.

Antingen med en konverter som gör om 12 volt till 230 volt (150 W konverter) som jag sätter normala strömsladden i.

Jag kan istället köpa en ciggkonverter som gör 12 volt till 18 volt med sladden direkt in i PC. Detta alternativ låter mest "ström-ekonomiskt"?

PC:n drar ca 65 W.

Hur många W eller Amp förlorar jag på att använda förstnämnda alternativet?

En undrande Knausen
 
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Konverterförluster till PC 18 volt?

Hej Knausen

mina båda har spänningsvakt, tror på ca 11,2-11,5 V, blir spänningen lägre, då slutar inverter leverera 220 V, kan hända att inverter "skriker" lite strax innan, är inte elkunnig, gissar att inverter jobbar för tungt då?
Jag har inte mätt hur mycket 220 V spänningen varierar, laptop klarar nog med små variationer. Jag använde ju 110 W inverter tidigare även för 220 V TV, samtidigt för laptop, och när strömförbrukningen blev för stor, TV slocknade, inget annat. Inverter har säkring på 12 V sida, kan ha 220 V på insidan, min större 550 W har dock ingen på 220 V sidan.
Moderna inverters tomgångström förbrukning är låg, därför köpte jag 550 W, den tar bara den som behövs. Tror att det viktiga i inverter frågan är korta, grova kablar, samt kanske 2 st batterier, som är rätt kopplade, dvs. plus i det första batteriet, minus i det andra, och mellan kablar mellan minus och respektive plus, på detta sätt får man ett enda stort batteri.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Konverterförluster till PC 18 volt?

Hej igen.

Jag har en fråga angående min ciggladdare.

Datorn vill ha 18,5 V @ 3,5 A - 65 W.

Laddaren ger 18,5 V men bara 2,75 A.

Innebär det att jag kan ladda batteriet, men om PC:n är i drift kommer batteriet långsamt att tömmas då förbrukningen är högre än laddströmmen?

En undrande Knausen
 
F

F.d. 3910

Guest
Sv: Konverterförluster till PC 18 volt?

Hej!
Jag hittade denna omvandlare på Conrad.se - Europas största postordervaruhus inom elektronik och teknik fixar 12/230V och klarar 75W konternuerligt och toppar på 95W. Fungerar utmärkt till min laptop Fujistu Siemens som behöver 65W till laddaren.
Priset på 139:- + frakt va inte helt fel.
( se bif. bild)

Glömde lägga till, fungerar även att ladda mobiltelefon, comradion, ja nästan allt som normalt behöver 230V och ej över 75W. Man behöver inta ha en massa olika laddare för 12V osv. ta den man använder hemma, klart!!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Konverterförluster till PC 18 volt?

Tråden börjar mer och mer likna postorderförsäljning...

Jag skulle vara mycket tacksam om någon elkunnig kan svara på frågan vad som händer om laddaren ger mindre än förbrukningen.

/Knausen
 
F

F.d. 3910

Guest
Sv: Konverterförluster till PC 18 volt?

Knausen.
Det beror på vad du har för laddare och hur den är skyddad, dvs hur den skyddar sig själv. En del laddare bryter helt sonika bort lasten antingen elektroniskt eller andra som är enklare så löser vanligtvis en glassäkring ut, det är inte att rekomendera att köra länge på överlast, grejerna går sönder, blir för varmt osv.(sunt förnuft gäller)
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Konverterförluster till PC 18 volt?

Hej.

Jag trodde att det behövdes längre laddningstid och att en kraftigare laddare inte hjälper särskilt mycket. Jag har hört att moderna PC-batterier inte tillåter kraftiga laddningar utan elektroniskt stryper ner laddningsströmmen. Jag utgick också från att strömmen går genom batteriet och att PC:n inte går att använda utan batteri men har kanske helt fel. Jag vågar inte testa att köra PC:n utan batteri...

Knausen igen
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Konverterförluster till PC 18 volt?

PC fungerar utmärkt utan batteri. Den behöver dessutom inte lika hög inspänning.
Dessutom tar den mindre ström när inte batterier behöver laddas.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Konverterförluster till PC 18 volt?

Det har tidigare här på forumet rekommenderats att om man vill sänka belastningen så tar man bort batteriet. Sitter det kvar så blir det både driftström och laddning.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Konverterförluster till PC 18 volt?

Tack för batterinfo...

3,5 A är inte försumbart i detta fallet. Vet jag att laddningsmöjligheter finns inom överskådlig framtid kan jag ju spara på batterierna i bilen genom att ta bort PC-batteriet och ladda det vid senare tillfälle.

Som en försiktig general slår det mig tanken att batteriet tar hand om eventuella "strömspikar" men elektroniken är kanske så bra att jag kan bortse från det?

Knausen igen
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Konverterförluster till PC 18 volt?

Kan inte säga säkert men nog kan det vara så att när batteriet är monterat så ger det en viss stabilitet i spänningen.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Konverterförluster till PC 18 volt?

Tack för batterinfo...

3,5 A är inte försumbart i detta fallet. Vet jag att laddningsmöjligheter finns inom överskådlig framtid kan jag ju spara på batterierna i bilen genom att ta bort PC-batteriet och ladda det vid senare tillfälle.

Som en försiktig general slår det mig tanken att batteriet tar hand om eventuella "strömspikar" men elektroniken är kanske så bra att jag kan bortse från det?

Knausen igen


strömförbrukningen på din laptop är förmodligen dess maximala förbrukning, den går nog inte kontinuerligt med denna höga strömförbrukning

när man kör laptopen på interna batterier brukar det finnas en sparfunktioner som man kan koppla på, t ex mindre ljusstark skärm osv, prova om det går att ställa ned t ex skärmens ljusintensitet även i läget då du har extern strömförbrukning för att på så sätt minska den
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Konverterförluster till PC 18 volt?

Hej!
Jag hittade denna omvandlare på Conrad.se - Europas största postordervaruhus inom elektronik och teknik fixar 12/230V och klarar 75W konternuerligt och toppar på 95W. Fungerar utmärkt till min laptop Fujistu Siemens som behöver 65W till laddaren.
Priset på 139:- + frakt va inte helt fel.
( se bif. bild)

Glömde lägga till, fungerar även att ladda mobiltelefon, comradion, ja nästan allt som normalt behöver 230V och ej över 75W. Man behöver inta ha en massa olika laddare för 12V osv. ta den man använder hemma, klart!!

Hej! kan du säga vilket artikel nummer omvandlaren har på conrads.se jag har letat men hittat den inte, det är ju en miljard olika saker där
:)
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Konverterförluster till PC 18 volt?

Jag köpte en omvandlare gjord för laptops, en Targus, på Siba (< 500 kr). Men den finns säkert på fler ställen.
Det har fungerat bra, med den nackdelen att min laptop (dell) ville ha mer effekt än vad denna ger (70W) för att kunna ladda batteriet. Men den fungerar bra för att kunna använda datorn.

Notera: Produkten på länken är nästa generation, som går att koppla in både i 12V dc eller 230V ac.

APM10EU_accessories_main_b.jpg

 
Senast redigerad av en moderator:

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Konverterförluster till PC 18 volt?

Jag köpte en omvandlare gjord för laptops, en Targus, på Siba (< 500 kr). Men den finns säkert på fler ställen.
Det har fungerat bra, med den nackdelen att min laptop (dell) ville ha mer effekt än vad denna ger (70W) för att kunna ladda batteriet. Men den fungerar bra för att kunna använda datorn.

Notera: Produkten på länken är nästa generation, som går att koppla in både i 12V dc eller 230V ac.

APM10EU_accessories_main_b.jpg

Jag har en likadan, det som gjorde att jag köpte den är att den känner själv av + och - så det är ingen risk att man bränner sin dator. Sedan finns det pluggar som passar till de flesta tekniska prylar som man har med sig i husbilen, känner själv av hur mycket prylen behöver i ström.
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Konverterförluster till PC 18 volt?

i går hämtade jag ut min nya konverter från Conrads Art.-Nr.: 513175 , utan sladdar, bara att stick in i 12v utaget, rätt bra när man har sladd fobi.
men då dök det upp ett nytt problem, de 12v utag som jag har spänning på hela tiden sitter i vänster kant i överskåpet, o där sitter en luckhållarbeslag som gör att det är svårt att trycka in konvertern, provat att montera ner beslaget, men då rammlade luckan ner:wub: det sitter 2 beslag på luckan o det räcker inte med ett. :swoon:

Fick också med en katalog som tar åtskilliga kvällar att läsa igenom :)
 

Bilagor

  • Omvandlare.jpg
    Omvandlare.jpg
    14,1 KB · Visningar: 147
Toppen