• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

truma trumatic c6002

ulla & heikki

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Nora
HBK-Nr
1059
Medlemskap
2024
Har problem med avgassmällar vid tändnig av pannan, det smäller 4-5 gånger innan det går igång. Hjälper det att blåsa rent brännaren? Eller har ni någon annan tips. Mvh Heikki
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: truma trumatic c6002

Vi har haft problem med vår truma under en längre tid. Jag bytade magnetventilen och blåste pannan med tryckluft. Det hjälpte ett tag men pannan började puffa igen när den skulle återtända och ibland stannade den så den fick startas på nytt manuellt.
Men förra året när jag satte i nya bodelsbatterier fungerade den helt plötsligt som den skulle igen.
Troligtvis var kraften i dom gamla batterierna inte tillräcklig för att starta fläktarna i pannan så tändsäkringen försökte utlösa.
Så batteribytet var lösningen på vårt problem.
Hälsn. Krister.
 

hakimsjo

HBK Medlem
Inlägg
180
Kommun
Kumla
HBK-Nr
801
Medlemskap
2024
Sv: truma trumatic c6002

Till Krister Ursula 18

Hej!

Jag ska byta magnetventil till min truma. Dom vill ha 1600kr på verkstan för att göra det. Gjorde du det själv? Var det svårt?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1874

Guest
Truma C6002 - Problem att tända

Tja! Köpte för ett tag sedan en ca 10 år gammal Truma C6002 som jag precis monterat in i husbilsbygget. Har dock lite problem med att få den att tända ordentligt. Enligt uppgift ska den vara oanvänd och vad jag kunde se utifrån innan jag monterade den så stämmer det(ingen skit i avgasrör, anslutningar rena etc...)

När jag slår på den så lyser den orange lampan(ska betyda uppvärmningsläge) och fläkten går igång direkt på ganska så högt drag och efter några sekunder så hör man hur den försöker tända, sedan stänger den ned fläkten och röda lampan börjar lysa på kontrollpanelen).

Jag kan få den att tända genom att ställa mig utanför bilen och hålla för avgasröret så att luftflödet ut blockeras, då tänder den kanske hälften av gångerna och går sedan utan några som helst problem fram tills att bilen blivit varm och termostaten slår ifrån. När temperaturen sedan sjunkit och den ska gå igång igen så kan den återigen inte tända ordentligt.

Ström ska den få och jag har bra med gasol, eftersom den dessutom klarar av att gå när den väl tänt så utesluter jag i princip dessa två felkällor. Lutar snarare åt att fläkten helt enkelt blåser ut lågan. Står am nutanför och lyssnar i avgasröret hör man tydligt hur det kommer små "knallar" innifrån när den försöker tända.

Kan också tillägga att jag tycker att avgaserna är väldigt varma när den väl gått igång, kanske ska vara så men känns som att värmeväxlaren är lite underdimensionerad, men det kan ju vara något helt orelaterat
 
F

F.d. 18579

Guest
Sv: Trumma C6002 - Problem att tända

Hej
Jag har en tysk importerad bil och den pannan kräver 50 mbar. Svenska ska ha 30 mbar.
fick liknande problem när jag bytte till 30 mbar reduceringsventil.
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Trumma C6002 - Problem att tända

Jag tror att Åse och Pekka är på rätt spår, läs på pannan vilket gastryck den är avsedd för. Fläkten kan inte blåsa ut lågan, det är helt skilda system, fläkten har inget med förbränningen att göra. :)
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Trumma C6002 - Problem att tända

" Fläkten kan inte blåsa ut lågan, det är helt skilda system, fläkten har inget med förbränningen att göra."

Hej Montreal.
Jag vill bara berätta att Truma 6002 har en s.k. fläktstödd förbränning. Det kan mycket väl vara så att den fläkten kan blåsa ut lågan om fläktstyrningen inte är korrekt.

Mvh / Roland
 
I

Inger-Lisbeth

Guest
Sv: Trumma C6002 - Problem att tända

Bara en sak,byt förbrännings fläkten, tyvärr.Kan vara lite bökig att byta på grund av sin
placering längs ned på pannan, bak.
Lycka till :yes::yes:
Inger-Lisbeth
 
F

F.d. 1874

Guest
Sv: Trumma C6002 - Problem att tända

alright, tack för tipsen, fläkten ska kollas in! sticker till skotland om några dagar och vore skönt medfungerande värme.
 
F

F.d. 11067

Guest
Sv: Truma C6002 - Problem att tända

Hej!
Jag har en TRUMA 6002 brännare ombord på min Hobby Sphinx från 2007. Bilen är import från Tyskland, registrerad i Sverige, köpt av en svensk husbilsförsäljare.

Gasol
Är ju ett handelsnamn för propan (C3H8) och har en kokpunkt på -43 grader och kan därför användas i mycket sträng kyla, till skillnad från butan, som har en kokpunkt på 0 grader. På senare år har vissa flaskor blandning av propan/butan som gör dem användbara ner till -10 grader

Lågan ska vara knallblå. Det får inte förekomma några gula inslag i lågan, det är då indikation på förorening och kräver service! Gasol är tyngre än luft. Flaskorna fylls vid 15 grader celcius endast till 82% för att gasen ska kuna expandera i kärlet.

Gasolregulator
Trycket i kärlet ska ju reduceras och detta sker via en regulator. Det finns många trådar på forum på nätet om truma regulatorer som krånglar. Trycket i TRUMA 6002 kan vara 30 mBar eller 50mBar och här finns en potentiell konflikt om regulatorn inte är kompatibel med trycket, rent teoretiskt, praktiskt har jag ingen erfarenhet av detta. Dock finns olika reservdelar till TRUMA för 30 resp 50 mBar.

Spänning
Det finns många som har problem med TRUMA 6002:an. En röd lampa som lyser konstant på kontrollpanelen i Husbilen är en vanlig sak som dyker upp på många forum/trådar. Uppgifter om spänningsfall i bodelsbatteri och brännare som inte startar på grund av detta skulle jag vilja veta mer om.

Gnisttändare
Byte av denna (var sitter den?) är något som inte är så dyrt och kan vara effektivt.

Tändstift
Det ska sitta två i TRUMA 6002. Dessa kan med åren bli slut enligt servicecenter hos Alde. Jag vet inte var de sitter eller hur man byter/kollar dessa

Min TRUMA 6002 startar lite när den har lust. Jag har ett elelement och en kupévärmare. Jag har haft brännaren på service en gång, då bytte de gnisttändare, grejorna fungerade i 2 veckor, nu gör de inte det längre. Jag vet inte vad felet är, eftersom det inte är reproducerbart så återstår väl bara att totalrenovera om ett byte av kretskort inte löser problemet.

Ska kolla om byte av bodelsbatteri löser problemet. Men displayen visar över 13 v och det rasar inte på 5 min men om batteriet är slut så skulle det ju tokrasa?

Många ideér, men ingen som har konkret substantiell kompetens, inte ens servicecentren kan ge konkret info, jag blir galen.
 
F

F.d. 11067

Guest
Sv: Truma C6002 - Problem att tända

En glad britt med en egen huslösning...

hope this helps someone.my red fail light came on every time i turned on the heating when system was cold and not pluged into the mains 240 volt.if pluged into mains voltage with the boiler set to hot water it worked.the red light comes on when there is a problem with gas supply. i was told it was the pcb board at 300 pounds .

i checked the gas lines and found them to contain a lot of oil deposits which i blew out with an air line.this did not fix the problem,so after looking further i found that the solinoid valve was also filled with oil. this is the valve where the gas pipe enters the boiler.with boiler cold try to fire it up if the red light comes on try warming the valve with a hair dryer,this will make the oil with in thiner allowing the solinoids of which there are two one on either side to opperate properly.

when cold the oil is to thick to allow opperation.if this works then the solinoid valve needs to be replaced with a new one at a cost of 68 pounds which is a lot cheeper than a 300 pound pcb board. to help prevent this from happening again it is a good idear to replace the rubber hoses from the gas bottles for stainles steel ones as the rubber hoses can leach oil into the system.you could also fit an oil trap which would help. hope this helps someone
 
F

F.d. 11067

Guest
Sv: Truma C6002 - Problem att tända

Hej!

Jag testade detta att värma upp solenoider - med gastillförsel och brännare avstängda - så de blev lite mer än handvarma via att blåsa med en fläkt på solenoiderna.

Detta gjorde att den trilskande värmaren startade omgående. Utan problem.

Så, bilen är från 2007, det är 2013, det är 5 år och ett antal PK10:eek:r, när solenoider blir kalla och är gamla fulla med avlagringar så öppnar de inte, ingen gas kommer fram och pannan startar inte.

Värm upp dem med en kupévärmare, bättre en hårtork (mer riktat) så de är handvarma så startar den direkt?

Då är det nog bra att byta ut dem och inte ha en massa oljeavlagringar kvar som sabbar när t.ex varmvattnet behöver värmas upp igen i och pannan inte kan starta av sig själv för att solenoider har kallnat med oljeavlagringar...
 
F

F.d. 11067

Guest
Sv: truma trumatic c6002

Lurigt!

Många grejor blir halvbra "samtidigt" och kan ge upphov till driftstop lite av och till innan pannan lägger av. Dåliga batterier. Smutsiga solenoider. Dåligt utblås, olja i ledningar från propanflaskan, trasiga regulatorer och en massa annat.

Tack för tipset!
 
Toppen