• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12 v Hårtork?

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: 12 v Hårtork?

Troligen inte. Hade en sådan på en båt hag hyrde i England för några år sedan. Blåste en smula värmde något men torkade inte särskilt mycket.
 
B

Båtis

Guest
Sv: 12 v Hårtork?

Hej!
Jag har en 12v fön eller mera borste, men det tar lång tid att få värme i den. Har också en liknande men på gaspatron som jag haft i många år och den blir varmare och fungerar bättre tycker jag. Jag upplever att gaspatronen håller ganska länge.

// Maggan
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: 12 v Hårtork?

Ingela.

Kollade på en resehårtork här hemma och den är på 1200watt.
Skall man erhålla motsvarande effekt på en 12 volts tork, så erfordras 100 amperé, vilket är närmast omöjligt.
Bodelsbatteriet skulle nästan explodera, kablarna till torken skulle behöva vara av modell tjocka och det skulle nog lukta bränt både här o där.

Kör du torken en kvart så har du tömt ur ca 25 % av batterienergin.

Mvh
Ds
 
F

F.d. 55261

Guest
Sv: 12 v Hårtork?

Hej Ingela !
Det är ett problem med hårtork i husbilen. Jag har en 12v som jag använder. Den ger inte mycket värme och blåser dåligt. Jag anser trots detta att det är bättre än ingenting.Prova gärna för de är inte dyra.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: 12 v Hårtork?

Husbilsväder = sommar och sol, kanske hålla så där 40 km/tim och sticka ut huvudet genom sidorutan. Sån frisyr som man ser på tv dagligen efter timmar hos smink och frissa skulle man nog få gratis.
Ove.G:twitcy::twitcy::twitcy::twitcy::twitcy::twitcy:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: 12 v Hårtork?

Om ni har en 220 volts konverter i husbilen så är det bättre effekt i att köpa en vanlig mindre bordsfläkt att blåsa med alternativt köpa en 12 volts fläkt typ denna : Biltema Sverige


( smidigt med bara 3 mm på skallen ;) )
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: 12 v Hårtork?

Vi hade en 12V hårfläkt en gång i tiden. Den funkade inte till det som det påstods att den skulle vara till. Men genom att plocka isär den och klippa bort värmeelementet så blev det en perfekt fläkt att blåsa på grillkolen med när det behövdes lite bättre drag i grillen.
 

Knerten

HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Norge
HBK-Nr
180
Medlemskap
2024
Sv: 12 v Hårtork?

Perfekt 12 volts frisyr = 3 millimeter langt hår :)

Tørt på 15 sekunder...

mvh magne
 
F

F.d. 10558

Guest
Sv: 12 v Hårtork?

Då behöver du ingen hårtork, gör som jag. Drag handduken framåt en gång och sedan bakåt en gång. Tort och kammat!
/Bosse :)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14038

Guest
Sv: 12 v Hårtork?

Jag var på Jula och köpte en hårfläckt till frugan i veckan, perfekt med alla dessa uppfinnare i klubben.

Det kommer alltid bra förslag på vad man kan göra med grejer som inte fungerar till det man köpt dom.

Tack Michael för ditt inlägg, nu behöver jag inte känna mig besviken om den inte funkar till belåtenhet för då blir det en fläckt till grillen.

Kanske kan man trimma den så det går att blåsa upp badmaddrasser också, kan du kolla det Michael och ge svar på detta .

Hls Laika.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: 12 v Hårtork?

Hej, Suzan har nog alldeles rätt i att en hårtork på 12-volt inte fungerar att torka hår med.

Anledningen är enkel.
Effektformeln som definierar att effekten är lika med ström multiplicerat med spänning, är boven i dramat.
Ja, inte själva formeln, men den verklighet som den definierar.

Vill man ha ut 1200 watt som är en rätt vanlig effekt på 220-volts apparaten så anger formeln att;
1200 watt = 12 volt * ström.
P = U * I

Dvs - strömmen blir således 100 amperé. Vilket är rätt mycket.
Som någon sagt tidigare - en handduk över flinten är det enda raka.....

Mvh
Ds
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: 12 v Hårtork?

Hej

Lägg inte ut några pengar på en 12volts hårfön, det gjorde vi. Möjligen kan den torka ett hårstrå om man håller på en bra stund.:twitcy:
Numera har vi en 1700 watts inverter och Camilla har sin vanliga fårfön på 1400 watt med i husbilen. Funkar kanonbra.:yes:

Är det någon som vill ha en 12volts hårfön så är det bara att höra av sig.....

Mvh / Per
 
F

F.d. 6469

Guest
Sv: 12 v Hårtork?

Hej Båtis

Var köpte du din gasdrivna hårtork? Vad är det för märke?

Niclas
 
B

Båtis

Guest
Sv: 12 v Hårtork?

Hej Niclas!
Det är mera en hårfön från Braun jag har. Den blåser inte utan ger värme. Jag köpte den för ca 25 årsedan på en elaffär, jag tror att den fortfarande finns, för i höstas köpte jag nya patroner till den.
Jag har även en för 12v men det tar en lång tid innan den är varm, det går fortare med gasen och dessutom är jag inte beroende av kontakt, kan stå utomhus och forma håret som jag vill.
Maggan


Visa bilaga 7503
 
Senast redigerad av en moderator:

Egil 84

HBK Medlem
Inlägg
388
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
84
Medlemskap
2024
Sv: 12 v Hårtork?

Detta problem med håret för oss damer!
Jag löste mitt "problem" genom att klippa håret kort.
Mycket lättare att tvätta och torkar av sej själv.
Jag trivs när jag klipper min sommarfrisyr.

Var tvungen att ta in på en camping bara för att
tvätta och föna håret.

Har full förståelse att alla inte vill offra sina lockar,
och det långa hår man kanske alltid har haft.

Hade detta varit ett manligt "problem" hade det då
funnits en fungerande hårfön? Undrar bara.....

Gunilla.
 

Tobben

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
2034
Medlemskap
2024
Sv: 12 v Hårtork?

Fick en av min gubbe i namnsdagspresent men det var inget att ha
 
B

Båtis

Guest
Sv: 12 v Hårtork?

Hej !
Kan inte förstå varför det inte ska gå att få till en bra hårfön som går på 12v, när det går att köra både lapptopp, tv , GPS kaffekokare och mycket annat. Men det är väl det här med värmen kanske.
Därför använder jag min gasvärmare och det får duga så länge. Men jag och säkert många andra vill gärna se en utveckling på hårfönar mm.


:spinny:
Hälsn. Maggan
 
Toppen