• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

problem med ström i bodel

F

F.d. 5312

Guest
:confused: Hej där ute.
Har nu hämtat och besiktat för oss den nya husbilen Hobby 600 -90.
Fick problem direkt som jag undrar om jag kan få tips om här hur jag ska lösa.
Får ingen ström till bodelen från batteriet i bodelen.
Så här visar sig problemen.
När jag slår på strömen till bodelen när motorn är igång så funkar allt som det ska även när 220 ström är kopplat funkar det med.
Men när jag stänger av motor och det ska gå på bodelens batteri så lyser det i ca 1min i kontrolllampan att ström är på sen suksesivt svagare tills det slocknar helt.
Batteriet är nytt och kollat så det är ok även testat med ett annat nytt batteriet sterion funkar som går på det batteriet men inte något annat.
Sitter det något räle nån stans som ska slå över?
Säkringar som sitter imellan batteri och el lådan under sätet är hela.
Jag har solceller som är inkopplade för nåt år sen kan dom orsaka problem? (kopplade i kopplingsbox verkar vara proffs monterat).:confused:
Tacksam för svar på forum eller min mail r.svenneryd@kbab.net
eller tips på var man kan vända sig för att få hjälp
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: problem med ström i bodel

Hej, Leopeo jag har aldrig grejat med just en Hobby så jag vet inte hur den är kopplad, men det låter absolut som bodelsbatteriet inte är inkopplat i systemet. Är du säker på att det inte finns någon extra brytare bara till batteriet och att jordkabeln är ok?
Att du har ström när bilen är igång betyder troligtvis att skiljereläet är draget och bodelen får ström från bilens batteri och generator. När du stänger av bilen och generatorn slutar ladda så släpper reläet och bodelen blir utan ström.
Att du har ström när 230V är inkopplat betyder troligtvis att bodelen får ström enbart från laddaren (om det är en laddare som funkar utan batteri vilket nog är fallet) och strömmen försvinner när laddaren stängs av.
Det enda jag kan föreslå utan att själv sitta grensle över problemet är att mäta spänningen över bodelsbatteriet, borde ligga på styvt 12V, och sedan starta bilen. Då skall spänningen öka till runt 14V. Gör samma med bilen avstängd men testa med 230V laddaren istället, skall då också öka till runt 14V.
Om spänningen inte ökar är det avbrott eller avstängt någonstans, om den ökar behövs nog ett elschema. Det borde inte vara svårt för någon med måttlig svagströmskunskap att spåra problemet.
Att signallampan lyser ett tag beror nog bara på en uppladdad kondensator.
Täck gärna över solcellen när du/ni mäter så ingen spänning kommer därifrån och lurar mätningen, för sola lär ju lysa över Karlstad har jag hört.

Lycka till JANKRO.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: problem med ström i bodel

Det sitter en sikkring i pluslederen fra bodelsbatteriet til el-sentralen, mulig at den er røket. På de fleste tyskbygde bilene pleier denne å sitte nær batteriet. Er ikke sikker på Hobby, men den er jo tysk.
 
Toppen