• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

F

F.d. 25038

Guest
Hej va och gjorde det årliga fukttesten för garantin skull å trodde allt va frid o fröjd inte f-n fukt på flera ställen (4st) å i garaget tydligen vanligt enl han som utförde testet så nu den lite underliga frågan "va de bättre förr" och är nya bilar konstruktörsmissar helt igenom.jämför med min gammla bil-94 inga fuktproblem nya -06a fukt,hur är de med era bilar samma slutsats eller har jag"hoppas"köpt ett måndagsex.


Häls Mikael o Carina



ps får troligen fuktproblemen åtgärdade på garantin men med ett sånt otrolig meck
hämta å lämna" åssåvidare";)

För å inte deppa ihop helt åker jag iväg å besiktar hojen istället
 
Senast redigerad av en moderator:
Lösning
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Største problemet for produsentene er at alle normale husbiler limes for hånd.
Spesiallimet som brukes er avhengig av at flatene er rengjort med en spesiell løsning 15 til 60 min før liming. For tidlig eller for sent så er det ikke sikkert at limet fester godt nok. Den andre siden av problemet er hva skjer når limsprøyta går tom og ny patron settes inn blir det litt lite eller for mye lim i overgangen, desverre så er det folk som gjør denne jobben.

En årlig tetthetskontroll er viktig, gjøres det så vil evt. svakheter og småskader kunne rettes før det blir store problemer. Fant selv en liten lekkasje sist sommer på en 8 år gammel bil som hadde vært tett hele tiden. Feilen var at limet...
F

F.d. 29809

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Tråkigt att höra, jag tycker att de borde kunna tillverka husbilar utan sådana problem vid det här laget. Husbilen är ingen ny uppfinning. Får man fråga vilket märke det är?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Største problemet for produsentene er at alle normale husbiler limes for hånd.
Spesiallimet som brukes er avhengig av at flatene er rengjort med en spesiell løsning 15 til 60 min før liming. For tidlig eller for sent så er det ikke sikkert at limet fester godt nok. Den andre siden av problemet er hva skjer når limsprøyta går tom og ny patron settes inn blir det litt lite eller for mye lim i overgangen, desverre så er det folk som gjør denne jobben.

En årlig tetthetskontroll er viktig, gjøres det så vil evt. svakheter og småskader kunne rettes før det blir store problemer. Fant selv en liten lekkasje sist sommer på en 8 år gammel bil som hadde vært tett hele tiden. Feilen var at limet hadde sluppet fra den ene flaten.

På stadig flere fabrikker lager de seg "tåkekammer" hvor alle nye biler spyles med et stort antall dyser og blødt vann, dereeter tar de den første store fuktkontroll. Selv dette finner ikke alle feil, snakket med en servicemann hos en forhandler som fortalte at det fortsatt kom nye biler fra fabrikken som det trengte inn vann i, og som hadde vært testet i over 1 time på fabrikken.
 
Lösning
F

F.d. 346

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Hej Knut!

Ja det är nog så att vatten kan "krypa" väldigt sakta. En timma verkar lite kort, vad är det mot fyra veckors regn på semestern. Sen har vi det med kapilärkraften vilket gör att vattnet eller fukten till och med kan krypa uppåt!

Så ja, täta kontroller måste vara rätt metod.
Tror jag investerar i en sån här!!! Fuktindikator T-650 - Byggfukt - Handinstrument - Svenska Termoinstrument

Jag lånade en sån här manick förra sommaren för att kolla en husvagn som grannen tänkte köpa. Vagnen var helröten. Fukt i princip överallt. Man var dock tvungen att mäta inne i vagnen för aluminiumplåten störde mätaren. Den var inställd på fabrik till att larma om fukthalten var för hög för att byggas in och det lät vi den vara på.

Fuktindikator T-650 - Byggfukt - Handinstrument - Svenska Termoinstrument


Anders:):):):):):)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Hej, jag förstår problemen med fukten, men inte när och hur testen skall göras.
Efter en sommar i Spaniens extrema värme och torr hemresa är säkert alla bilar totalt fuktfria. Bra läge för fuktkontroll och felfri intyg?
Eller en fukttest efter vintern efter bilförvaring under bar himmel eller i en lada i Stockholmstrakten med fuktig luft. Fukten finns sökert i alla bodelens byggdelar. Mätning då ger säkert fuktlarm.

När skall man testa och vad skall man göra för att få "rätt" resultat?

Hälsning jyrkla 274
 

Maja & Stefan

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2024
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Hej Mikael & Carina!
F-n va tråkigt för er, men jag tycker ju att det skall gå på garantin det skall väl åtminstånde vara 5 års fuktgaranti? Hoppas att det löser sig för er.
mvh Stefan
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Nu är jag ABSOLUT ingen expert på fukttest men om jag haft en egen mätare så skulle jag mätt inne i bilen efter nån dags regn. Gått runt i bilen och mätt runt fönster, takluckor och utmed taket/väggen runt hela vagnen. Skulle jag då få t.ex. utslag vid en taklucka så skulle jag lossat på denna och fogat/tätat om hela luckan.

Anders :):):):):):):):):)
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Det som gäller innan fukttest är tydligen att värmen på i bilen ett dygn innan
test, vattnet som "läcker"in tydligen har en enastående förmåga att fastna(ligga kvar)så fuktskador är tydligen inget som sker över natten,sen om det
är bra eller dåligt å göra testet när regnar spelar nog ingen roll men de e ju kul å veta att man har en bil som det inte regnar in i.


Häls Mikael o Carina
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Om det regnar in i bilen så lär du säkert märka det direkt, precis som om det regnar in i huset du bor i till vardags. Alla bostäder drar till sig fukt om dom inte är uppvärmda året runt och har folk eller ventilation som ser till att luften rör sig. En husbil är en bil med bostad. Man har rätt att kräva samma saker som när man köper ett nytt hus. Men om man lämnar huset obebott och utan värme och ventilation så lär det snabbt mögla. Husbilen gör samma sak i klimatet vi har här i Sverige. Något som jag har funderat på många gånger är att man "har råd" att köpa en husbil för en massa pengar men inte att värma upp bilen? Hur många frusna vattenpumpar har bytts i år för en högre kostnad än att ha värmen på och slippa bekymret? Hur många bilar luktar "pensionärsgarderob" när det är dax att använda bilen?. Slut resomme av det hela. Allt drar till sig fukt och hos oss finns det bara två bra lösningar: Värme och ventilation.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Jättetråkigt, fuktskadorna blir jättedyra att laga när garantin är ute. Vad har husbilstillverkarna lärt sig på 84år? Såg denna husbil på ett bilmuseum i Bryssel när vi tog vår påskrunda i år. Model TT 4cyl. 2884cc byggd 1924.

Modell TT 1924.JPG
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Har just fukttestat husbilen (Rimor Europeo 6) med godkänt resultat. Fattas bara... Det finns nog inte enda "söm" på husbilen som jag inte har satt luppen på. Mycket tack vare husbilsklubbens rådgivare (Kölis?) som påtatalat att det är stor skillnad mellan en husbil och en vanlig personbil vad beträffar tillverkningen. Personbilen är till största delen tillverkad av robotar med allt vad det innebär av millimeterprecision medan husbilen är handgjord med allt vad det innebär av meterprecison. Därför måste man ha en helt annan koll på husbilen p.g.a. detta.
 

Ingmarie & Bernt

HBK Medlem
Inlägg
320
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
1634
Medlemskap
2024
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Fy fanken vad det är tråkigt när man får in fukt, för några veckor sedan var vi ute med vår nya bil och vaknade på morgonen att det droppade i duschen, trodde det var kranen, nej det kom från taket. Då har fabrikanten slarvat med en list som inte satt ordentligt och när det blev liggande snö som smälte sakta så började det droppa.
Men vi lämnade in bilen dom satte på avfuktare och åtgärdade det, vi hade tur som upptäckte det med en gång, bilen står under tak annars.
Det är hemskt mycket slarv vi byggandet av bilarna så man måste vara uppmärksam på allt.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Man skall nog inte lita på en billig fuktmätare typ biltema eller dylikt vissa piper på balkar mm. Det enda rätta är nog att lämna in bilen och även be dom kolla skarvar.
(säger jag som skruvar själv):music-icon:
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Så sant.... Har man dessutom (som jag) en 5-årig täthetsgarantin så gäller inte denna om inte en auktoriserad firma sköter kontrollen.
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Fukt är och har alltid vait ett problem i campingfordon. Men man ska veta att det finns två typer av fukt i fordonen.
Först har vi fukt som alstras inne i fordonet. Den fukten är relativt hanterbar. Här gäller det att se till så ventilationen är mycket bra. Om den blir för dålig löper man risk för jordslag med små svarta prickar som följd. Här är en avfuktare mycket bra att ställa in.
När vi pratar om fukt som finns när man mäter med en fuktprovare så är INTE en avfuktare en lösning. Här är problemet mycket större. Om t.ex. fukt finns i ett hörn mellan vägg och tak så har fukten redan tagit sig genom all tätning och en renovering är ett måste. Detta går inte att torka bort. Om man nu skulle ge sig på att värma med en fläkt vilket är första tanken hos många så har man gjort saken ännu värre. Eftersom vatten som värms upp frigörs i mindre partiklar så kommer vattnet att ge sig ut på ett större område i väggen.
Den här typen av skada uppkommer när det finns en liten ficka på utsidan som tar till sig regnvatten. Vid frostväder så spränger sig fukten längre och längre in under ytterlisten. Till slut är fuktskadan ett faktum och fukten finns på insidan. Här är det lönlöst att försöka med trädgårdsslangen för att kolla om och var fukten kommer in. Det krävs regnvatten som har en annan kapilärkraft att ta sig in under lister och i små springor.
Nu hoppas jag att ni som funderat på en avfuktare förstår att det är bortkastat om fuktskadan är uppmätt på insidan. Den fyller däremot en bra funktion om man vill hålla ett fint klimat vid förvaring av fordonen.
En dokumenterad fuktmätning är ett måste vid husbilsköp. Om ni skulle se att det finns tätningsförsök från utsidan med tätningsmassa mot lister eller fönster så är det bara att lägga den affären åt sidan. Här är då fukten inkapslad och husbilen kanske tät för stunden. Men här kommer med all säkerhet fukten att ge sig till känna på insidan efter något år och då är det en storrenonvering det handlar om. Förra ägaren har man inte en chans att få något gehör hos och får lösa sitt problem själv.
Om ni är spekulant på någon bil så använd näsan. Står husbilen med öppen dörr och kanske fönster bli misstänksam.
Ni som fått läckage vid takluckor ska absolut be om ett fukttest i det området och inte bara godkänna en omtätning.

Gör era fukttester enligt garantiböckerna och ventilera bilen ordentligt när den inte används. Ta bort snö över takluckor så luften får fint flöde om ni inte har den under tak.
Ni som inte har någon fukgaranti gör ett fukttest när samvetet säger till. Det borde vara varje år. Det är inte fel att göra den själv om man vet var man ska mäta. Instrumentet har mindre betydelse för vi utgår från att bilen är torr när man köper den. Då kommer man att se om det blir någon förändring.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Hej klart att man ska bör göra fukttest varje år kanske 2 ggr om man är osäker ju tidigare den upptäcks lättare
å åtgärda men jag tror att mätaren man skall testa med bör vara ganska
avancerad för att upptäcka fukten i tid allternativt lämna in till någon med en
riktig mätare eller hyra låna någon om du vet va du gör(ett riktigt o godkänt
fuktprotokoll hade gjort så ja sovit gott på natten).


Häls Mikael o Carina
 
F

F.d. 29809

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Jag fukttestade i måndags med godkänt resultat, skönt! Firman som testade hävdade att en gång per år räcker för att ett ev. läckage inte skall hinna bli en fuktskada (om det repareras vid upptäckt). Testaren hävdade även att gör man dessa koller, och åtgärdar ev läckage håller karossen åtminstone 25 år.
 
F

F.d. 8986

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

en liten undran bara.:confused:

Vilken skada kan fukt i t.ex. en vägg åstadkomma om allt material är oorganiskt, isoleringen är polyuretan och stommen består av aluminium och förzinkat stål. Inget trä förkommer inne i väggen.
Det finns ju inget i en sådan konstruktion som kan ruttna vad jag förstår.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen