• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

F

F.d. 25038

Guest
Hej va och gjorde det årliga fukttesten för garantin skull å trodde allt va frid o fröjd inte f-n fukt på flera ställen (4st) å i garaget tydligen vanligt enl han som utförde testet så nu den lite underliga frågan "va de bättre förr" och är nya bilar konstruktörsmissar helt igenom.jämför med min gammla bil-94 inga fuktproblem nya -06a fukt,hur är de med era bilar samma slutsats eller har jag"hoppas"köpt ett måndagsex.


Häls Mikael o Carina



ps får troligen fuktproblemen åtgärdade på garantin men med ett sånt otrolig meck
hämta å lämna" åssåvidare";)

För å inte deppa ihop helt åker jag iväg å besiktar hojen istället
 
Senast redigerad av en moderator:
Lösning
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Største problemet for produsentene er at alle normale husbiler limes for hånd.
Spesiallimet som brukes er avhengig av at flatene er rengjort med en spesiell løsning 15 til 60 min før liming. For tidlig eller for sent så er det ikke sikkert at limet fester godt nok. Den andre siden av problemet er hva skjer når limsprøyta går tom og ny patron settes inn blir det litt lite eller for mye lim i overgangen, desverre så er det folk som gjør denne jobben.

En årlig tetthetskontroll er viktig, gjøres det så vil evt. svakheter og småskader kunne rettes før det blir store problemer. Fant selv en liten lekkasje sist sommer på en 8 år gammel bil som hadde vært tett hele tiden. Feilen var at limet...
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Hej!

Hygropro känner jag till för den används ju även till avfuktare i krypgrunder av samma skäl. Men hur gör du med ventilationen i takluckorna eftersom man enbart skall ventilera UT fukt men inte få IN ny fuktfylld luft utifrån?

Spännande hur som helst att kunna ha en sådan i HBn!

Med vänliga hälsningar,

MoAoV

Så fort fukten inne i husbilen stiger över en förinställd nivå (jag har valt 65%) triggar hygropron igång min kupevärmare, detta oavsett var denna fuktfyllda luft kommer ifrån. Mina erfarenheter hittills är att kupevärmaren triggas igång ca 2 x 5 min /h då luftfuktigheten utanför garagetältet är >95%. Är det minusgrader ute så är den fuktigheten inte "skadlig" ur mögelsynpunkt. Allt detta väger hygrastatpro in då mögelindex hanteras. Det finns utmärkta kurvor som beskriver detta.
Totala drifttiden sett över vintern kommer inte vara särskilt mycket längre än den kupevärmare jag har i min vanliga bil med förinställt 2h före morgonresan.
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Jag har investerat i en Hygrostat (Hygropro THP pp-L, ca 2000kr) och som kontinuerligt mäter fukten i husbilen. Till denna har jag kopplat en kupévärmare (ca 800 kr). Då ogynnsamma värden uppmäts av Hygrostaten så triggar den igång kupevärmaren och luften värms upp och ventileras. Därmed uppnås gynnsamma fuktvärden och kupevärmaren stoppar. Då luftfuktigheten utanför husbilen var 95% så gick kupevärmaren 2x5m/h. Husbilen står med öppna takluckor, öppet vattensystem inne i ett väl ventilerat garagetält.

Den verkar mycket intressant! Varköpte du den?
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Den verkar mycket intressant! Varköpte du den?

Jag gick tillväga på följande sätt. Jag läste först igenom husbilsklubbens forumsidor och fann rätt snart att det fanns olika skolor, mer eller mindre väl underbyggda. Jag tog därefter kontakt med några husbilstillverkare och fann även här att råden varierade. Slutligen tog jag kontakt med de som har avfuktning som profession och fick vissa fysikaliska lagar förklarade för mig (bekräftade). Så småningom växte en idé fram som jag testade med dessa herrar och gensvaret var positivt. Jag hade bla diskussioner med
Om företaget Ljungby Fuktkontroll & Sanering AB
Av dem köpte jag Hygrostat Pro Modell THP pp-L.
På deras hemsida kan bruksanvisngar laddas ner med kurvor etc
Kupévärmaren köpte jag på Biltema
 

stinavolvo

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Köping
HBK-Nr
7607
Medlemskap
2024
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

När vi lastade ur husbilen på hemmaplan var det blött på golvet i höger lastutrymme,det hade nog inte märkts om inte den gröna mattan som jag lagt i inte varit där.Verkstaden böt listen helt i onödan för när jag kollade det utförda jobbet så visade det sig att luckan behövde spännas till dvs flyttning av gångjärnen c:a 3mm. Det var lite pyssel jobb men kikade även på övriga luckor som låste hårdare.Det blev lite gnäll om listkostnaden för bilen var 28 mån vid tillfället.Tydligen finns det inget som heter FU om du inte gör det själv.Bilen är en Dethleffs 7010 år 2010. Ha en bra lucia och jul och nyår.:dog:
 

Nike

FD HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Malmö
HBK-Nr
20601
Medlemskap
2022
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Hej!
Jag har precis köpt en gammal husbil och är rädd för att det är en del fukt i den.
Är det något man själv kan åtgärda med avfuktare och/eller värmefläkt?
Damen jag köpte den av var sjuk och sängliggandes så det hela gick inte riktigt till på bästa sätt..
Det är min första husbil, jag är väldigt fäst vid den, men vill ju inte riskera hälsan, så jag är väldigt tacksam för alla tips och råd.
 

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

På våran Carthago -06 har (under sista 5 åren) alla 3 slangarna till kranarna i köket, duschen och tvättstället lossnat lite grann.Detta har givit resultatet att fukten har "krupit" på undergolvet framåt tills golvet slutar.
För att åtgärda detta har jag hyvlat av folien ovansidan av golvet, hyrt 2 st luftavfuktare ( Sorptionsavfuktare och kondensavfuktare ). Nackdelen är att de är dyra att hyra ( ca120:- / dygn ).
Så jag fann ett billigare och snabbare sätt att avfukta: under bilen satte jag element och/eller kupevärmare så att golvet blev ordentligt uppvärmt. Sedan satte jag dammsugare på ovansidan, så att vaccum uppstod. När allt var torrt igen, la jag nya plastmattor i lastluckorna. därefter har jag lagt in uppsamlare typ man använder under diskmaskin hemma, ifall olyckan är framme igen.
 

Bilagor

  • IMG_1657.JPG
    IMG_1657.JPG
    2 MB · Visningar: 9
  • IMG_1661.JPG
    IMG_1661.JPG
    1,8 MB · Visningar: 7
  • IMG_1667.JPG
    IMG_1667.JPG
    1,3 MB · Visningar: 8
  • IMG_1668.JPG
    IMG_1668.JPG
    1,7 MB · Visningar: 6
  • IMG_1669.JPG
    IMG_1669.JPG
    2 MB · Visningar: 6
  • IMG_1688.JPG
    IMG_1688.JPG
    2 MB · Visningar: 6
  • IMG_1689.JPG
    IMG_1689.JPG
    1,7 MB · Visningar: 6
Toppen