• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

F

F.d. 25038

Guest
Hej va och gjorde det årliga fukttesten för garantin skull å trodde allt va frid o fröjd inte f-n fukt på flera ställen (4st) å i garaget tydligen vanligt enl han som utförde testet så nu den lite underliga frågan "va de bättre förr" och är nya bilar konstruktörsmissar helt igenom.jämför med min gammla bil-94 inga fuktproblem nya -06a fukt,hur är de med era bilar samma slutsats eller har jag"hoppas"köpt ett måndagsex.


Häls Mikael o Carina



ps får troligen fuktproblemen åtgärdade på garantin men med ett sånt otrolig meck
hämta å lämna" åssåvidare";)

För å inte deppa ihop helt åker jag iväg å besiktar hojen istället
 
Senast redigerad av en moderator:
Lösning
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Største problemet for produsentene er at alle normale husbiler limes for hånd.
Spesiallimet som brukes er avhengig av at flatene er rengjort med en spesiell løsning 15 til 60 min før liming. For tidlig eller for sent så er det ikke sikkert at limet fester godt nok. Den andre siden av problemet er hva skjer når limsprøyta går tom og ny patron settes inn blir det litt lite eller for mye lim i overgangen, desverre så er det folk som gjør denne jobben.

En årlig tetthetskontroll er viktig, gjøres det så vil evt. svakheter og småskader kunne rettes før det blir store problemer. Fant selv en liten lekkasje sist sommer på en 8 år gammel bil som hadde vært tett hele tiden. Feilen var at limet...
F

F.d. 53236

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Hej undrar hur bra en avfuktare är när bilen står i en fuktig lokal om avfuktarn drar all fukt genom bilen om de är så bra ?

Hej

Om bilen står i en fuktig lokal så blir det naturligtvis lika fuktigt inne i bilen som utanför. Detta är naturligtvis inte bra.

Man kan värma och ventilera, men det kostar mycket pengar jämfört med avfuktning och resultatet är osäket.

Om man sätter in en avfuktare och styr den med en hygrostat så ser den till att hålla ett lämpligt klimat inne i bilen, förslagsvis 50-60%rh.
Genom att stänga ventiler och andra öppningar så minskar man gångtiden på avfuktaren.

På din fråga om att avfuktaren drar all fukt genom bilen så är den befogad om väggar, golv och tak består av material som kan släppa igenom fukt, men de flesta bilar har ett diffusionstätt skikt bestående av plast eller plåt på utsidan och därmed förhindras fukten på utsidan att tränga in i det avfuktade utrymmet.

Hänvisar till FMV som skriver följande om avfuktning:

Många applikationer
Inom försvaret finns det många intresssanta tillämpningar. Förutom bergrum, mobförråd, stridsledningscentraler, container, båtar så är kanske avfuktning av fordon dvs mtrl i bruk ett mycket kostnadseffektivt sätt att hålla vagnparken i optimalt driftstillstånd.

Istället för att köra in fordonen i varmlager som inte bara är både dyrt att bygga, värma upp och underhålla så tvättas fordonen och parkeras under ett skärmtak. Väl parkerade ansluts torr luft till fordonen. Torr luft torkar ur fordonen, tar bort dålig lukt samtidigt som det är rostfritt och minimal risk för problem med elektronik.

Det sistnända borde väl vara applicerbart på husbilar.:santa1:
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Ner till vilken temperatur fungerar avfuktaren?

Vad händer vid fryspunkten? Måste man tillskottsvärma då?

Säkert ett bra verktyg för att hålla bodelen fräsch(stavas det så).
 
F

F.d. 53236

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Hej Håkan

Den avfuktaren jag använder är en "sorbtionsavfuktare" dvs att fukten sugs in i en rotor och torkas med varmluft, detta gör att den kan användas mellan -30 till +30 grader utan problem.
Förstå principen på denna länk Munters Sorptionsrotor - Munters

För att inget skall frys bör man tappa ut atta vattensystem ellel se till att man har grundvärme i bilen ca 5 grader.

Som jag skrev tidigare så klarade jag en husvagn i 17 år utan fuktskador

Mvh Anders :santa1:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Det absolut bästa sättet att avfukta är en avfuktare av sorptionstyp. Där avfuktaren placeras utanför husbilen och där den torra luften blåses in i utrymmet som skall avfuktas. Detta skapar ett övertryck i utrymmet. Ingen våt luft kan tränga in och kondensera på kalla ytor. Den driver också ur fukt som har trängt in väggar,tak,golv osv.

Ett lämpligt aggregat är Home Dry Orginal. Pris är ej helt uppdaterad ~13000:- Dyrt ja men kostnaden återbetalas vid inbyte + repkostnader. Livslängden på denna produkt är mycket lång.
Nu kanske många frågar sig var jag införskaffat mig denna kunskap. Jag har varit anställd hos Munters expriment och utvecklingsavdelning i 7år med början 1971 sedan inlejd som konsult till och ifrån.

Jag har läst Fagels inlägg och förstått att han stora kunskaper i torkteknik.

Ett svar på deicers innlägg. Orsaken till att faneren lossnar är att den fukt som fanns innan utrymmet avfuktades, den har löst upp limmet.

Själv ser jag det med att hålla fukten borta från min investering, är lika viktigt som att byta olja i motorn.

Läs gärna mer på Sweden - Svenska - Munters

MVH. Gunnar S
 
F

F.d. 53236

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Hej Gunnar

Du har helt rätt att "öppet system" dvs blåsa in torrluft under övertryck ger ett säkert skydd.
Nackdelen är att du har inte med dig avfuktaren i bilen (slutet system) och den kan torka ut fukten varje gång du ansluter el till fordonet.

Det "slutna systemet" kan med fördel användas ihop med "öppet system".

Läs mer om försvarets sätt att skydda material i bruk och långtidsuppställning, här finns allt man behöver veta om fukt´.
http://www.autotech.se/mvif_online/pdf/ath/ath.pdf se flik 5 avfuktningsmetoder och 10 avfuktningsanläggningar.

Jag får väl också tala om att mina kunskaper kommer Munters. Praktisk och teoretisk kunskap på fältet i 30 år.

Mvh Anders :santa1:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Fukt i nya husbilar jag blir väl lite förvånad när man läser om era problem,jag trodde väl att det mest gällde gamla bilar men icke,vi har en 89 ans RC och för 3 år sedan fick vi små svarta prickar det var svartmögel,vad har jag lärt mig av det jo numera eftersom vi har bilen uppställd på tomten så går var dag ut och sätter både gasolen och en värmefläkt,av skadan blir vis men inte rik sägs det ju Vi bor ju så att vi har nära till många handlare så vi tittar ofta på husbilar och det är ofta vi märker att luktar fukt även i nyare,men när luftfuktigheten går över 70% så kommer ju möglet även i nyare därför är jag nog lite skeptisk till att stänga till med de nya husbilsöverdragen,men tiden kommer väl att utvisa om de är bra eller dåliga.:santa1:
 
F

F.d. 53236

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Helt rätt, fukten hålls borta om relativa fuktigheten ligger under 60 - 70% och täcka bilen helt under vintern låter farligt om man inte har värme, ventilation eller avfuktning. :santa-3-icon:
 
F

F.d. 25061

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Jag ventilerar husbilen ordentligt och använder en "fuktslukare" av samma typ som vi använder på vårat båtvarv när vi vinterförvarar båtar, och fuktprobemen var väldigt små , om man gjort ett bra
förarbete med uttorkning av vatten osv. Detta är väl en aldeles för enkel och billig lösning, eftersom
kvaliten på husbilar är vekar vara sämre än på båtar.
Hälsn HBK 1206
 
F

F.d. 1478

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Det bästa måste väl ändå vara att hindra fukten från att ta sig in i väggar och golv?
Själv är jag rätt kritisk till det som man kallar fukttest och tar bra betalt för.

Jag har själv gjort en del försök i min verksamhet och vill gärna tipsa om följande.

Jag har gjort ett fuktest enligt normalt förfarande. Detta kan ha varit fullt godkänt och med bra resultat. Sedan har jag tagit kort med en termokamera. Med denna har jag kunnat konstatera värmeförändringar och på ett mycket exakt sätt konstaterat hur fukt tagit sig in i regelsystemet. Detta har även gett utslag där fuktmätaren indikerat ok.

För att bekräfta har jag sedan tagit borrkärnor som fuktmätaren sedan dömt ut.

Med detta vill jag bara belysa att ett fuktest inte är 100% igt och att det idag finns bättre metoder att söka fuktskador. Men det ena utesluter ju inte det andra, sedan är det ju en kostnadsfråga. Tänkte bara det kunde vara kul för andra att veta utan att för den skull framstå som en besserwisser.
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Jag har skrivit ett inlägg tidigare hur man skyddar sin husbil från fukt.
Känner att jag måste förtydliga mig med vad som orsakar fuktproblem.
Här finns två orsaker det ena är fuktskador genom läckage eller genom fuktig luft.
Vad kommer då fukten ifrån.
O
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Här kommer fortsättningen.
Genom användandet, dusch, kök, fuktiga kläder osv. När den här fuktigheten avdunstar så kondenserar den mot kalla ytor. Var har vi kalla ytor. När temperaturen utvändigt är lägre än den invändiga är det väggar golv tak som är den kalla ytan. Alltså den fukt som kommer från dusch, kök, kläder kondenserar mot dessa ytor. Så fukt behöver inte komma via läckage. Utan den kommer via användandet. Så den som använder sin husbil under den kalla årstiden löper större risk att drabbas av fuktskador än de som använder husbilen under den varma delen av årstiden. Jag föreslår att vi i ett av de möten vi har. Bjuder in representant från ett företag som vet hur man skall hantera detta problem. Håller ett info om hur vi skall skydda oss mot den här typen av värdeminskningsskador.

MVH. Gunnar S
 
F

F.d. 1478

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Hej va och gjorde det årliga fukttesten för garantin skull å trodde allt va frid o fröjd inte f-n fukt på flera ställen (4st) å i garaget tydligen vanligt enl han som utförde testet så nu den lite underliga frågan "va de bättre förr" och är nya bilar konstruktörsmissar helt igenom.jämför med min gammla bil-94 inga fuktproblem nya -06a fukt,hur är de med era bilar samma slutsats eller har jag"hoppas"köpt ett måndagsex.


Häls Mikael o Carina



ps får troligen fuktproblemen åtgärdade på garantin men med ett sånt otrolig meck
hämta å lämna" åssåvidare";)

För å inte deppa ihop helt åker jag iväg å besiktar hojen istället


Hejsan, jag såg denna tråden och kan inte låta bli att svara på din fråga.

Är bilarna sämre idag? Jag vet inte, men vad jag vet är att de nya bilarna som byggs har konstruktionsfel och är en tickande bomb. Helt enkelt för att förr eller senare kommer det att vara kö till en lycklig skara som har satsat på att åtgärda det här med fuktskador.

Om fler hade satt sig in i hur man har byggt upp dagens husbilar så hade man fått ändra konstruktionen pga att ingen hade velat köpa dom.

Det finns väl egenligen bara två märken som jag höjer över de andra när det gäller att förebygga fuktproblem Kabe och Italienska Dream. Synd att Dream har valt att bygga på trästomme annars hade den varit ett billigare alternativ till Kabe. Dream har å andra sidan monoshell vilket har visat sig hålla måttet.

Nej, de nya bilarna är nog inte sämre men tyvärr är de inte bättre heller.

Det skulle vara roligt att veta hur många av vagnarna från -04 och framåt som redan varit inne för åtgärder. Jag har varit med om vagnar som kommit direkt från fabrik som har varit genomrötna pga av slarv. Man har glömt att täta skarvar och genomföringar som varit blottade för det obehandlade virket i stommen.
Jo det är riktigt, obehandlat!
Inte en tillverkarna av de gamla spånkorgarna (DKW) på 50-talet skulle komma på ide´n.

Okej, många har 5 års garanti men hur roligt är det när man rullar in sin 2 år gamla vagn som kosta styvt en halv miljon och samtidigt vet att det skall rivas i väggarna. Och vad händer sedan? Är det dags att riva andra väggen nästa år?

Vad jag inte förstår är tillverkarna. Hur kan man blunda för problemen. Varför sker det ingenting.

Det finns ju ingen som skulle acceptera att man kaklade direkt på en trävägg när man renoverar ett ett badrum för 100 papp vilket ju bara är en femtedel av vad en husbil kostar.

Tyvärr, det finns bara ett märke som är intressant för mig. Kabe. Dyr, javisst men vem vill dra runt med vatten i väggar och golv.
Roligare att ha torra väggar och lägga dövikten på butelj. :D
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

För att över huvudtaget slippa fukt i husbilar ,så måste man nog alltid förvara den i varmgarage året runt och ta ut den bara när solen skiner på sommaren,fukt kommer ju alltid in i bilen när man använder den oavsett om det är sommar eller vinter,vi har vår bil på tomten när idag var och tittade i den så var luftfuktigheten 92 procent ,så det bara att sätta på värmen och fläkten ,jag tror knappast att detfinns något märke som är bättre än det andra
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Får jag tipsa om husbilar med sandwichpaneler, där distansmaterialet (=isoleringen) är ett hårt skum med slutna celler. Några utav dessa tillverkare använder glasfiberarmerad plast som nedre ytterlager, alltså mot chassiet. Exempel på tillverkare som bygger enligt ovanstående:
* Niesmann+Bischoff
* Concorde
* Carthago
* Phoenix
* Frankia
* Tikro
/David
 
F

F.d. 1478

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Här kommer fortsättningen.
Genom användandet, dusch, kök, fuktiga kläder osv. När den här fuktigheten avdunstar så kondenserar den mot kalla ytor. Var har vi kalla ytor. När temperaturen utvändigt är lägre än den invändiga är det väggar golv tak som är den kalla ytan. Alltså den fukt som kommer från dusch, kök, kläder kondenserar mot dessa ytor. Så fukt behöver inte komma via läckage. Utan den kommer via användandet. Så den som använder sin husbil under den kalla årstiden löper större risk att drabbas av fuktskador än de som använder husbilen under den varma delen av årstiden. Jag föreslår att vi i ett av de möten vi har. Bjuder in representant från ett företag som vet hur man skall hantera detta problem. Håller ett info om hur vi skall skydda oss mot den här typen av värdeminskningsskador.

MVH. Gunnar S

Jag håller inte med dig riktigt. Kondens på innerväggar är inte farligt om tätskiktet är helt och blir det kondens inne i väggarna är det för att det är dåligt med isolering. Men vad den däremot åstadkommer är dålig lukt och i värsta fall mögel.
Så detta problemet är relativt lättlöst.

Värre är det när fukten letar sig in uteifrån. Det lilla hålet som virket suger vatten ifrån kommer aldrig att ventilera ut fuktan igen utan skadan komer bara att bli värre. Det är inte heller lönt att sätta en avfuktare i bilen för att tro att det skall gå att suga ut fuktan. Tro mig jag har provat.;) att sätta in en värmare för att svettas ut fuktan gör det bara värre. Fuktan förångas och sprider sig ännu mer.
Nej tyvärr, det är bara att börja riva, byta ut och sätta ihop igen.

Annars kan man göra som en gammal klok gubbe gjorde.
Han byggde om en microvågsugn till avfuktare.
Efter att ha konstaterat att det var fukt i golvet kom han på iden att värma upp golvet för att på så sätt torka upp det.
En gammal microvågsugn fick offras, luckan plockades bort alla säkerhetsspärrar kopplades förbi 4 st :confused:. Sedan satte han den över det skadade stället och valde en lagom koktid enligt honom :D.

Resultatet? Precis som jag sa tidigare. Det var bara att börja riva, byta ut och sätta ihop igen. Om det blev torrt sa han dock ingenting om.;)
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Du har rätt, till den del då alla ytterväggar är helt täta, och saknar köldbryggor. Men det är fortfarande en kall yta det vill säga att det har en lägre lufttemperatur än den temperatur du har inuti husbilen. Alltså kondenserar fuktig luft mot den lägre temperaturen. Som i sin tur ger en grogrund till mögelsporer och dålig lukt att frodas.
Ett exempel öppna ditt kylskåp se vart fukten sitter. Jo den sitter mot en kall yta i detta fall mot kompressordelens kalla yta dvs, förångaren. I princip gäller detta alltid vid temperaturdifferanser. Mot kall yta kondensering av fukt. Jag hoppas att detta gett dig en förklaring av vad som kan ge fuktskador. Om du har dålig lukt o mögel så får du med tid ett problem.
Hur bevarar, löser vi detta, jo genom att med en avfuktare sänka luftfuktigheten. En sänkt luftfuktighet dödar mögelsporer,samt förhindrar oxidation rost och att trä rutnar. En installation av en avfuktare behöver inte vara permanent. Det gäller bara att under kanske två gånger per år sänka fuktigheten till en nivå där vi hämmar sporernas tillväxt. Så får du ett fullgott skydd. Men detta skall ses till användandet och hur Husbilen användes.
MAO. Kall yta är lika med fukt.
MVH. Gunnar S
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Finns det någon som funderat på vad som skulle hända om man fyllde husbilen med "ballonger" under vinteruppehållet? Låter det tokigt???

Antag att man kunde fylla husbilen så att dess innervolym upptas till 75% av "ballonger". Detta innebär att den "fuktbärande" luften bara har 25% kvar att utfylla, vilket i sin tur innebär att fuktmängden reduceras till 25% jämfört med 100% som fallet är utan "ballonger".

Man kanske skulle utveckla skräddarsydda "ballonger" för husbilar. . .
/David
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Fukten kommer in i bilarna genom alla dessa aluminiumlisterna som finns på sidor tak ,på de flesta äldre bilarna inte genom listen utan alla dessa skruvar som rostar,där går vattnet in för det mesta är ju det träreglar ,egentligen skall man byta ut plasten som ligger i listen när den är gammal så spricker den och ger upphov till att vattnet läcker in och förmultningen börjar,på nyare bilar är listen utbytt och en plastlist är limmad det måste ju vara bättre tror jag.
 
Toppen