• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

F

F.d. 25038

Guest
Hej va och gjorde det årliga fukttesten för garantin skull å trodde allt va frid o fröjd inte f-n fukt på flera ställen (4st) å i garaget tydligen vanligt enl han som utförde testet så nu den lite underliga frågan "va de bättre förr" och är nya bilar konstruktörsmissar helt igenom.jämför med min gammla bil-94 inga fuktproblem nya -06a fukt,hur är de med era bilar samma slutsats eller har jag"hoppas"köpt ett måndagsex.


Häls Mikael o Carina



ps får troligen fuktproblemen åtgärdade på garantin men med ett sånt otrolig meck
hämta å lämna" åssåvidare";)

För å inte deppa ihop helt åker jag iväg å besiktar hojen istället
 
Senast redigerad av en moderator:
Lösning
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Største problemet for produsentene er at alle normale husbiler limes for hånd.
Spesiallimet som brukes er avhengig av at flatene er rengjort med en spesiell løsning 15 til 60 min før liming. For tidlig eller for sent så er det ikke sikkert at limet fester godt nok. Den andre siden av problemet er hva skjer når limsprøyta går tom og ny patron settes inn blir det litt lite eller for mye lim i overgangen, desverre så er det folk som gjør denne jobben.

En årlig tetthetskontroll er viktig, gjøres det så vil evt. svakheter og småskader kunne rettes før det blir store problemer. Fant selv en liten lekkasje sist sommer på en 8 år gammel bil som hadde vært tett hele tiden. Feilen var at limet...

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Eftter att ha varit inne på att köpa en nyare husbil eller rent av en helt ny så blir det ju en hel del pengar och med alla problem med fukt så kanske man skall behålla sin gamla vagn för då är det ju inte lika mycket pengar som rinner iväg .

Vattnet som rinner längs med taket kan man inte sätta en tunn list på taket före listen tak/vägg som stopp för vattnet så det rinner bakåt/framåt istället .

Hur hade det påverkar vattenavrinningen om taket var lite små vågigt på längden ?
 
F

F.d. 8986

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

ja på insidan av väggen sitter en tunn träfiberskiva som beklädbnad men en eventuell fuktskada i denna är ju lätt åtgärdad och borde vara lätt att upptäcka, men det stora futproblemet är ju fukt inne i väggen.
Min fråga kvarstår därför.

Vad kan hända om man får läckage och fukt i en vägg med polyuretanisolering och i övrigt bara metall, aluminium och förzinkat stål. Det finns ju inget som kan mögla eller ruttna i en sådan vägg.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Hej,

Några frågor kring att slippa fukt:

1. när jag har bilen stående som nu så har jag alltid takluckorna lite öppna, är det bättre att köpa en avfuktare och ställa in och sedan stänga luckorna?

2. I vinter när man ska värma upp bilen ska man ställa in ett element och i så fall hur varmt ska man ha det? Eller ska man använda bilens egen panna som också går på el och köra den?

Mvh Niklas
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

På fråga ett svarar jag att det är bätte att ha takluckorna något öppna eller stängda. Det finns tillräcklig ventilation ändå. Att sätta in en avfuktare kanske hjälper om den är rejäl och du kör den kontinuerligt. Då hinner den avfukta den nya fuktiga luft som kommer in genom tvångsventilationen. Ju mer du avfuktar luften inne desto mer vill den utanförvarande fuktiga luften komma in för att jämna ut fuktigheten ute/inne. Naturens önskan att uppnå jämnvikt.

På fråga två svarar jag att det förmodligen är bättre med ett löst värmeelement. När det går sönder är det lätt att byta jämfört med att byta ett trasigt värmesystem som sitter fast anslutet och inbyggt med anslutningar för gas/diesel, el och varmvatten/varmluft.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

en liten undran bara.:confused:

Vilken skada kan fukt i t.ex. en vägg åstadkomma om allt material är oorganiskt, isoleringen är polyuretan och stommen består av aluminium och förzinkat stål. Inget trä förkommer inne i väggen.
Det finns ju inget i en sådan konstruktion som kan ruttna vad jag förstår.

Aluminium + stål (galvanisert eller ikke) + vann gir galvanisk oksydasjon, av denne grunn er det vanlig at bunnen på bilen ikke er kledd med aluminium - rammen av stål og fuktigheten ville spise opp aluminiumen på kort tid.

Det finnes polyuretan som trekker vann, og det finnes isolasjon som er vanntett og aldri påvirkes av vann. Det finnes også biler som har vegg, tak og bunn konstruert slik at de ikke tar skade av vann, men tett skal det være uansett.
 
F

F.d. 8986

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Tack för svaret knugroe.
Självklart skall konstruktionen vara tät men vad jag menar är att fukt i en konstruktion med pu och metall inte är någon stor katasrof.
Det stora problemet med fukten är ju förruttnelse och svamp och mögelangrepp, vilket det knappast finns risk för i en sådan konstruktion.
Med andra ord, fukt i en vägg med metall och polyuretan torde inte kunna få samma katastrofala följder som i en konstruktion med trästomme....eller?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Torbjørn - så lenge vi har en type metal og ikke flere så skjer det lite med litt fukt, men alu pluss stål eller sink gir en rask nedbrytning av begge metallene.
PU skum med lukkede celler tåler masse vann, men PU med åpne celler brytes ned og gir dårlig isolasjon og grobunn for mugg.

Det var en produsent som gjorde den store tabbe å legge aluplaten fra huset ut over stålet i førerhytten - etter ca. 2 år var lakken slitt ned og aluplaten boblet opp over hullene som ble i stålet. I dag bruker alle produsentene plast i overgangen for å slippe denne galvaniske forvitringen av metallene.
 
F

F.d. 11203

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Hej
Har jobbat mycket med fuktskador i badrum,var försiktig med avfuktare,har sett faner på möbler som losnat,och hur ser fuktmätarna som annvänds i husbilar ut.De fuktmätare jag annvänder kräver att jag borrar ett hål och mäter bakom ytskiktet.
mvh Deicer
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Hej igen det var tydligen lite mer fukt än vi trodde verkar som om de ska byta hela sidoväggen verkar som om fabriken tar den smällen de missade tydligen en hel del med tätningsmedlet hoppas dom går över alla skarvar så man inte åker på andra väggen om ett år väggen kostar tydligen nåt på 35000 samt 2 veckors arbete hade varit en sådär lagom kul julklapp om man skulle betalat de själv.


tänkte bara knyta ihop säcken på tråden.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

De e klart att man ska va rädd om grejorna men man tror ju inte att man ska behöva bygga om hela bilen för att den ska vara tät när man precis köpt den eller
De är ju lite därför man laggt så mycke pengar på en nyare bil för att förhoppningsvis slippa massa fel ?!:cool:
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Finns det någon som kan föreslå en bra fuktmätare?

Till sommaren skall jag göra den sista garantitesten och det kan vara bra att kunna kontrollera själv. Den senaste mätningen à 500:- under 5 minuter var inte speciellt övertygande, trots att jag envisades om att vara med vid testen.

Håkan
 
F

F.d. 53236

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

En avfuktare kan väl också göra nytta! Har funderat på en sådan men inte kommit till skott.

Hej.
Avfuktare är en utmärkt lösning. Jag har själv haft en monterad i en husvagn i 17 år och när jag sålde den så fanns det inte det minsta fukt i vagnen. Har varit på flera fukttester under åren och ingen har hittat fukt.
Nu har jag även monterat en i vår nya husbil, den sitter i "garaget och blåser in torrluften i boutrymmet. Fuktigheten styrs via en fuktkännare som sitter bakom förarstolen för att känna det kallaste och därmed fuktigaste området.
Jag har även på en grundvärme i bilen för att hålla frostfritt.
Bästa indikator på att allt fungerar är ett paket med knäckebröd so står på bordet. Så länge det är knaprigt och fint fungerar allt.
Är det någon som vill veta mer om detta så kontakta mig.
Anders
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Mikael och Carina,

De fuktmätare som ClasO och Kjell&Co har, skall för att mäta fukt tryckas in i materialet, men oftast vill vi ju testa bakom material som man inte kan eller vill trycka hål i. Det bör väl närmast röra sig om en sk icke-förstörande mätare, sk fuktscanner. Tittar man på nätet så finns det sådana för allt från 2 - 5.000:-. Det är en sådan - användbar till ett hyffsat pris - jag är ute efter.

Håkan
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Fukt i husbil alla ägares fasa eller?

Hej undrar hur bra en avfuktare är när bilen står i en fuktig lokal om avfuktarn drar all fukt genom bilen om de är så bra ?

finns en firma som säljer alla slags instrument i stockholm tror de heter ISN kolla annars med nån som renov badrum borde finnas i deras verktygslåda eller prata med nån annan som gör fukttest finn några här i forumet som har och gör fukttest ?!
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen