• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömning av latrin m.m

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej!

Nyss hemkommen från en härlig resa till Stockholm & Eagles konsert.
Helt fantastiskt!!!!!!:music-icon::yes:

En fråga har jag:

Finns det någon lista på var det går att tömma latrinen?
Samt gråvatten & påfyllning av färskvatten.

Det skulle underlätta om det fanns en sådan lista,
så att det gick att planera lite på sin resa.
Vi stannade på en camping på vägen hem för om möjligt kunna tömma vår latrin, men icke! endast gråvattenstömmning och då endast på sommarsäsongen!!
Helt otroligt.....det fanns mängder av både husvagnar och husbilar där.
Hur gör dom med sin latrin?

Nere i Europa finns det skyltar som talar om var det finns tömningsmöjligheter men jag har inte sett någon alls i Sverige.

Kan inte vi i klubben gemensamt samla ihop info om denna ev. möjlighet.

Vill inte tömma i skogen när jag har kem i.
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Tömning av latrin m.m

Jag tror ju inte dom vill ta emot en massa skit gratis och sedan se husbilsägarna nobba dom för att dom tar lite betalt för en övernattning utan väljer en rastplats/ställplats istället .

Det är ju inte förenat med några direkta kostnader för campingen att ta emot
latrin- och gråvatten, så ersättningen borde rimligtvis inte vara så stor.
Jag har betalat allt från 0 till 50 kr för att tömma tankarna och fylla vatten.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tömning av latrin m.m

Flere campingplasser som har eget reningsverk har todelt annlegget og bruker en tett tank for latrinen, dette kommer av at hovedrenigen er biologisk. Kjemikaliene som de fleste bruker i latrinen stopper prosessene i et bioanlegg.
Denne ekstra tanken må tømmes av en sugebil når den blir full, oftest flere ganger i sesongen. Hver tømming koster en god del penger.

Det er en helt annen sak med de plassene som er på komunalt vann og avløp, de betaler normalt ut i fra vannforbruket også for avløpet.
 

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av latrin m.m

Hej vänner! :santa-5-icon:
Jag har en Sog. Kan tömma på vilken toalett som helst. Eller har jag helt fel? Använder ju inga kemikalier. Har aldrig haft problem med att hitta en "toa" att tömma i. Grå-vatten går ju alltid att tömma i dagvattenbrunn. Färskvatten finns på vilken mack som helst.

Hälsningar Frank
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tömning av latrin m.m

Frank, nesten rett - toalettet kan tømmes i alle normale WC - det forstyrrer ikke renseprosessene, men om mange tømmer samtidig så vil noen renseanlegg få næringssjokk. Feilen du kommer med er tømming i dagvatnbrunnen - det er egentlig det dårligste sted å tømme gråvann. Normalt føres dagvatn rett ut i nærmeste bekk eller elv uten rensing. Det er fristende å sitere hva som står i reisehåndbøker i Australia: gråvann tømmes best i naturen - langt vekk fra åpent vann. Egentlig er dette naturlig, vi snakker om vann med litt næringsstoffer. Her i Norden er vi i en litt annen situasjon med mye mer vann i naturen.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Tömning av latrin m.m

Den här tråden som handlar om tömning av latrin tycks vara oändlig och diskussioner är förda i flera parallella trådar. Den handlar alltså om latrin som är spillvatten enligt det språkbruk som används inom VVS-branschen. Till spillvatten hör både det som benämns som "gråvatten" och latrinet eller "svartvatten". Allt spillvatten ska helst till reningsverk för biologisk nedbrytning innan det återförs till naturen. Till spillvatten räknas alltså även vatten från dusch, tvättställ och diskbänk.

Övrigt vatten som vanligtvis är regnvatten benämns dagvatten. Detta vatten behöver inte gå via reningsverk innan det återförs till naturen. Dagvattnet leds ofta ut i sjöar och vattendrag. Tillförseln sker via gatubrunnar m.m. som är försedda med galler och utplacerade för att minimera förekomsten av vattensamlingar på planerad mark.

Det är enligt mitt tycke klart olämpligt att tömma "gråvatten" som är spillvatten i dagvattenbrunnar eftersom vattnet leds ut till sjöar och vattendrag utan att renas på något sätt. Risken är stor att detta vatten faktiskt bidrar till övergödningen av våra sjöar och vattendrag. Bäst är, tycker jag, att om man inte kan tömma "gråvattnet" i en toalett eller dylikt, då helt enkelt tömma detta relativt rena vatten direkt i naturen där det inte kan medföra olägenhet för någon annan.

Latrinet som alltså är spillvatten bör på ett eller annat sätt om möjligt komma till ett reningsverk. Det borde, tycker jag, ligga i kommunernas och myndigheternas intresse att det fanns gått om möjlighet till spillvattentöming för husbilar på så många platser som möjligt. Det bästa alternativet vore kanske om dessa möjligheter fanns på besinstationer där det vanligtvis redan finns både vatten och fungerande avloppssystem för spillvatten alltså latrin.
V-backen
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av latrin m.m

För att vi som har har fultömt i skogen, vid någott tillfälle, ska få en lite godare JUL. Kann jag tala om, att flera reningsverk, bland andra Linköping. Har dömts till vite på flera milioner, För att dom släpper ut förstora halter av kväve och fosfater.
Kanske klassas som en dåres försvarstal.
MVH Bosse B
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Tömning av latrin m.m

Vi har kört mycket både Husvagn och husbil i Sverige o Europa. ALDRIG har vi sett någon med Skandinaviskt regnr. som har tömt sin toa direkt i naturen.
Kan naturligtvis vara en slump.

Men av samma anledning har jag sett vid ett flertal tillfällen andra Bilar från Europa som har tömt både "skithuset" och spillvatten direkt i vår fina natur.

Kan naturligtvis vara en slump!:swoon:

Sedan beror det naturligtvis på VAR man tömmer. Ibland är det +, ibland är det -.
MVH / Kurt.
 
A

Afdragon

Guest
Sv: Tömning av latrin m.m

Undrar bara var på Bjäresjörasten ni tömmer latrinen. Va inne om en sväng där för ett tag sen men hittade inget ställe att tömma på. Tömmer ni på toan? Körde ner till småbåtshamnen istället. Fick betala 20 spänn men det va det värt.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Tömning av latrin m.m

När vi kommer hem så tar jag med kassetten in och tömmer ut skiten i våran egna toa och spolar direkt och sedan går jag ut och fyller på lite vatten med trädgårdsslangen och skakar lite och sedan går jag in och tömmer igen och spolar direkt .
Vi bor ju i eget hus så det är smidigt och luktar inte vätte än om någon varit inne och gjort ""2:an" .

Vilka "I-lands problem .... ;)

Att komma till en camping och tömma toan vad skulle ni vara intresserade och betala för det ? Jag tror ju inte dom vill ta emot en massa skit gratis och sedan se husbilsägarna nobba dom för att dom tar lite betalt för en övernattning utan väljer en rastplats/ställplats istället .

Tror ni missat hela problemet. Min tank är på 120 liter och fastmonterad under en 8 tons bil. så släpa in den på toaletten är lättare sagt än gjort.

från vägverket fick jag uppgifter, men när jag kom dit så var toatömningen bara för kassetter. :mad: körde till nästa och samma sak :mad: körde till nästa igen :mad:körde in på en skogsväg och drog ur proppen :mad::eek:

Så lista med platser behövs.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Tömning av latrin m.m

Hej vänner! :santa-5-icon:
Jag har en Sog. Kan tömma på vilken toalett som helst. Eller har jag helt fel? Använder ju inga kemikalier. Har aldrig haft problem med att hitta en "toa" att tömma i. Grå-vatten går ju alltid att tömma i dagvattenbrunn. Färskvatten finns på vilken mack som helst.

Hälsningar Frank

I Mariehamn så kostar det 170€ (drygt 1500 kr)i böter om man åker dit att tömma gråvatten i dagvattenbrunn. Det är ett miljöbrott. Gråvatten kan vara farligare för miljön än det från skittanken. Dessutom rinner dagvattnet ut vid båthamnen bara 100 meter från badstranden
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Tömning av latrin m.m

Vi har kört mycket både Husvagn och husbil i Sverige o Europa. ALDRIG har vi sett någon med Skandinaviskt regnr. som har tömt sin toa direkt i naturen.
Kan naturligtvis vara en slump.

Men av samma anledning har jag sett vid ett flertal tillfällen andra Bilar från Europa som har tömt både "skithuset" och spillvatten direkt i vår fina natur.

Kan naturligtvis vara en slump!:swoon:

Sedan beror det naturligtvis på VAR man tömmer. Ibland är det +, ibland är det -.
MVH / Kurt.

Kan bero på att de inte vet var tömningsplatserna finns. De är ju inte alt för väl marknadsförda på allt för många språk.
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av latrin m.m

gråvatten kan man tömma var som helst jämte vägkanten exempelvis.....toan kan man väl tömma nånstans i skogen det är ju rena gödsel,då växer det bra....man kan väl åka undan lite så ingen ser det,så har väl ingen ont av det.....eller
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av latrin m.m

gråvatten kan man tömma var som helst jämte vägkanten exempelvis.....toan kan man väl tömma nånstans i skogen det är ju rena gödsel,då växer det bra....man kan väl åka undan lite så ingen ser det,så har väl ingen ont av det.....eller

Det är ju en utmärkt idé:). Då behövs inga dyra tömningsplatser eller ställplatser. Jag tycker vi ska ta upp detta med HBK styrelse och stryka dom onödiga miljö-kraven på vår hemsida.:yes:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tömning av latrin m.m

Jag tror att inlägget var skrivet med ironi!
Ingen normal människa tömmer toan i naturen, såg dock en tyskregistrerad bil som tömde skiten på en parkeringsplats inne i centrala Mosjøen för några år sedan.
Ingen vacker syn varken luktmässigt eller visuellt!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av latrin m.m

Anders, tyvärr allt för många onormala. Jag har sett toatömning i allt från hamnbassäng, soptunna och ute på kalfjället (vildmarksvägen). När man säger ifrån kommer ett snabbt svar t.ex. "det ska du skita i".....och det kan jag väl göra:)
 
Toppen