• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Strömförbrukning- kylskåp.

F

F.d. 11822

Guest
Innan premiärturen har jag genomgång på strömslukare.
Kylskåpet i min Joint VMT 650 tar 130 W på 12 v.
Nån som vet hur många timmar/dygn förbrukningen sker.
Det är ett kombiskåp för El 230v-batt.12v-gasol.
Tacksam för tips på förslag när man inte har tillgång till 230v.

Mvh Foppa7.
 
Lösning
Sv: Strömförbrukning- kylskåp.

Hej igen, jag fortsätter väl med lite "sövande" siffror om förbrukning en gång till.
Inte skall du byta kylskåp, det är det vanligaste att man kör kylen på gasol när man inte har tillgång till 230V för det är det enda vettiga alternativet. Det brukar t.o.m oftast vara lite högre effekt på gasolen när allt är nytt och ok. än på elpatronerna. Om elpatronen ligger på 130W så skulle jag gissa på att gasoleffekten är omkring 180W. Det finns två varianter på kylreglering med gasol, den ena är att man ställer ett numrerat vred som påverkar lågans storlek på lämpligt läge. Den andra är att man ställer en termostat på lämplig kyla som sedan reglerar lågan.
Och sedan till förbrukningen, åter lite...
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Strömförbrukning- kylskåp.

De flesta kombiskåpen tar så mycket ström när 12 voltdrivning används
detta är egentligen bara användbart vid motorn igång annars är det 220 eller
gasol som gäller(brukar inte finnas nån slags termostat på 12 volt därför
fullt drag)


Häls Mikael o Carina
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Strömförbrukning- kylskåp.

Det vanligaste med moderna kylskåp med automatiskt energival är att 12V-drift endast fungerar vid körning, alltså när motorn är igång. Annars drar det ut batterit alldeles för fort, i sämsta fall mindre än ett halvt dygn med ett medelstort batteri.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Strömförbrukning- kylskåp.

Innan premiärturen har jag genomgång på strömslukare.
Kylskåpet i min Joint VMT 650 tar 130 W på 12 v.
Nån som vet hur många timmar/dygn förbrukningen sker.
Det är ett kombiskåp för El 230v-batt.12v-gasol.
Tacksam för tips på förslag när man inte har tillgång till 230v.

Mvh Foppa7.
Hej, denna tråd kanske kan utgöra en viss vägledning (angiven förbrukn = då kyl/frys går på gasol och endast styrström förbrukas) http://www.husbilsklubben.se/forums/t21477/
/ Bengt
 
Senast ändrad:
F

F.d. 11822

Guest
Sv: Strömförbrukning- kylskåp.

TACK för alla svar!
Mycket bra tabell när det gäller förbrukning i husbil.
Min Truma 4002 går endast på gas.
24 Ah/dygn för fläkt och man.ström till pannan låter mycket.
Mitt kylskåp är på 130w så det blir kanske lite mer än 2,0 Ah/dygn.
Har !00Ah + 90Ah batt.på bodelen och 1 C-tek pulsladdare på 7A
inkopplad på batterierna.
Kan man koppla in en växelriktare 12v/230v som matar pulsladdaren?

Mvh Foppa7
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Strömförbrukning- kylskåp.

Om c:a 1 timme och en kvart kan du koppla in Växelriktaren och ladda batterierna med. Den perfekta evighetsmaskinen. Men tyvärr fungerar det bara 1 dag om året.....:yes::yes: ....och det är i morgon.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Strömförbrukning- kylskåp.

foppa7
TACK för alla svar!
Mycket bra tabell när det gäller förbrukning i husbil.
Min Truma 4002 går endast på gas.
24 Ah/dygn för fläkt och man.ström till pannan låter mycket.
Mitt kylskåp är på 130w så det blir kanske lite mer än 2,0 Ah/dygn.
Har !00Ah + 90Ah batt.på bodelen och 1 C-tek pulsladdare på 7A
inkopplad på batterierna.
Kan man koppla in en växelriktare 12v/230v som matar pulsladdaren?
--------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej, våra vänner har nog fått med det mesta i inläggen ovan, så jag tänkte bara förtydliga lite. Ett absorbtionskylskåp som det här handlar om är inte praktiskt användbart på 12V om bilen inte är igång, och också som sagt ovan så brukar det inte heller funka när man stänger av motorn. 130W blir en förbrukning på ca. 11A i timmen d.v.s. 260A/h per dygn. Ungefär jämförbart med att du lämnar helljus och annan ytterbelysning på när du går ifrån bilen, och nästan dubbelt så mycket som CTEKén kan prestera. Man skall inte blanda ihop de här kylskåpen med de 12V kompressorkylskåp som finns på marknaden och som är nere i en helt annan förbrukning.
1A i timmen till pannan är nog också tyvärr rimligt, det blir en fläkt som drar i genomsnitt 12W/tim och det går det säkert åt för att trycka runt luften i bilen.
Till sist, skall du driva CTEKén med konverter så måste du nog sno 12V från grannens bil. Gissningsvis så går det nog åt ca. 10-12A för att få ut 7A ur laddaren med motstånd och värmeförluster m.m.

M.v.h. JANKRO
 
Senast ändrad:
F

F.d. 11822

Guest
Sv: Strömförbrukning- kylskåp.

TACK Jankro för ett bra svar.
Om man är ute i busken långt från 230v,det är sommarvärme ute och kylskåpet fullt,
hur brukar man lösa problemet kylskåp 130w.Köper man elverk eller kör man gasol.
Byte av kylskåp känns inte rätt när man har en ny husbil.

Mvh FOPPA 7
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Strömförbrukning- kylskåp.

Hej igen, jag fortsätter väl med lite "sövande" siffror om förbrukning en gång till.
Inte skall du byta kylskåp, det är det vanligaste att man kör kylen på gasol när man inte har tillgång till 230V för det är det enda vettiga alternativet. Det brukar t.o.m oftast vara lite högre effekt på gasolen när allt är nytt och ok. än på elpatronerna. Om elpatronen ligger på 130W så skulle jag gissa på att gasoleffekten är omkring 180W. Det finns två varianter på kylreglering med gasol, den ena är att man ställer ett numrerat vred som påverkar lågans storlek på lämpligt läge. Den andra är att man ställer en termostat på lämplig kyla som sedan reglerar lågan.
Och sedan till förbrukningen, åter lite genomsnittliga gissningar. Med tanke på din elpatrons storlek så borde kylskåpet vara mellan 70 till 90 liter i storlek, det innebär att gasolförbrukningen nog ligger (beroende av yttertemperatur) på omkring 250 till 300g/dygn och det innebär i sin tur att en P11 tub med gasol räcker 5 till 6 veckor om man bara skulle använda den till kylskåpet. Om du har tillgång till billig gasol så kostar alltså kylen omkring 6:- per dygn att hålla kall. Om du skulle försörja kyskåpet med ett elverk i stället så räcker nog inte en tiodubbel kostnad per dygn.
Nu är det bäst jag slutar innan ni somnar över min skrift. :)

JANKRO
 
Senast ändrad:
Lösning
Toppen