• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varför slocknar ugnen????

F

F.d. 1539

Guest
Jag har en Smev ugn i min bil som gör mig förvirrad. Har inga problem med att tända den(automat) men den slocknar i och med att jag släpper ut knappen. Så länge jag håller den intryckt så brinner den med fin blå låga.
Någon som kan tipsa om vad felet kan vara?

Camilla
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Varför slocknar ugnen????

Trots min ringa erfarenhet i ämnet, så tror jag att du ska hålla in knappen en längre stund, så att ventilen öppnar, vilket den gör när den har hunnit bli varm. Så är det, kanske!

Jappe
 
F

F.d. 1539

Guest
Sv: Varför slocknar ugnen????

Ja, nog vrider jag åt rätt håll alltid! Annars skulle den väl inte brinna alls. Har fått tips på Damernas om tändsäkringen så det kanske är den!

Camilla
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Varför slocknar ugnen????

Vad bra!:spinny:
Jag menade bara att om du har den inställd på minsta effekten/lågan så kanske den inte vill riktigt när du släpper vredet?:confused:
Tändsäkringen är nog ett troligt alternativ annars:):)

/Thomas
 

Nenne

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2024
Sv: Varför slocknar ugnen????

Hej.

Har du ugnsluckan öppen då du ska tända ugnen? Jag har för mig att man måste det på den ugnen. Vi hade en sådan ugn i en tidigare husvagn och då var det så.
Hoppas det löser sig. :):)

Janne
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Varför slocknar ugnen????

Jag gissar att det inte är någon låga i det hålet som sitter vid tändsäkringen.
Det brukar fixa sig om man drar ner vredet på minimum och snabbt vrider till max.
 
F

F.d. 164

Guest
Sv: Varför slocknar ugnen????

Hej jag vet inte om detta är rett till er men jag tror att denna länken kan vara till hjälp
jag själv har en bil som jag har köpt begagnad och jag lyckades nästan riva halva bilen i mina försök att få vårt kylskåp att funka som det skulle till sist tog jag mig i kragen och åkte upp till elektroloks i lund och frågade döm om min förvåning när jag granskade reservdels listerna de hade mitt problem var ganska lett avhjälpt det var någon som hade vänt på vredet så när jag satte det på max så var det på minimum
mvh Jörgen
http://spare.smev.com/document/20050923 fault finding ovens.pdf
 

Bilagor

  • motorhome.gif
    motorhome.gif
    22,1 KB · Visningar: 299
Toppen