• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur använda extra solcell?

F

F.d. 25023

Guest
Jag har på taket i bilen en fast installerad solcell som laddar bilens batterier via bilens elcentral. Fungerar bra utan problem, men effekten räcker inte alltid.

Nu har jag skaffat en extra solcell att placeras utanför bilen eller innanför framrutan vid stillastånd. (denna är av annan sort och olika watt-tal än den fast installerade).
Hur gör jag enklast för att kunna ladda extra bara på mina två bodelsbatterier?

Någonstans på forumet läste jag att om man har två solceller måste dem vara lika för att kunna kopplas på samma batterier?

hälsning
jyrkla 274
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Hur använda extra solcell?

Nä det tror jag inte. De solceller jag känner till levererar en vis maximal ström beroende på storlek och utförande. Tomgångsspänningen är ca 19 V. EN s.k 50 W panel kan i bästa fall leverera ca 3.5 A.
Jag skulle ha parallellkopplat de båda panelerna före regulatorn under förutsättning att den tål den maximala sammanlagda strömmen. Givetvis måste polariteten vara rätt. (+ mot + och - mot-)Den regulator jag har kortsluter solpanelen när batteriet är fulladdat och det det är nog standard.
Lycka till!
Hälsningar Jan-Evert
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Hur använda extra solcell?

Hej jyrkla.
Ja det är nog som teljej skriver, att det är bara att parallellkoppla panelerna före regulatorn, så har jag haft det i tre år utan problem. (2 olika stora paneler) Men varför inte montera även den andra panelen på taket. Limma fast en kabellist mellan panelerna och dra kabel från nya pan. till den gammla panelens anslutning, så slipper du en extra takgenomförning.
Lycka till.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Hur använda extra solcell?

Jyrkla,

Du ska ha en vridbar solcell ifall du vill ha full nytta utav solcellen året runt, med vridbar menar jag vertikal och horizontal så att panelen kan riktas mot solen. Jag har ett sådant och fungerar perfekt bilder finns någonstans på detta forumet.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Hur använda extra solcell?

Hej och tack för alla tips och råd. Det blir nog takmontering med enkel ram som man kan vinkla upp i sidled, måste bara hitta en lösning när vi kommer tillbaka till Sverige i sommar. Skall samtidigt byta den fasta infästningen även till en den andra solpanelen!
Alla vi träffat här nere i vinter som har haft vinklings,- eller styrbara paneler har varit jättenöjda!

hälsning
jyrkla/274
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Hur använda extra solcell?

Jyrkla,

All vridbara solcellar är både vridbar horizontal och vertikal vilket ger en klar fördel beroende på vart man befinner sig på jordklotet. Man försöker alltid tag solen i mitten av panelen så att man får en jämn spridning av samtliga solcellar eller att använda så många som möjligt.
 
Toppen