• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Automatomkopplare

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Så här se den ut som jag har köpt.

Greger Astrid



automatomkopplare.jpg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25011

Guest
Sv: Automatomkopplare

Min härstammar från Husvagns-Expo i Bromölla och den fungerar perfekt.

Det är jätteskönt att slippa gå ut och koppla om till den andra tuben när den första tar slut för det händer ju alltid på natten vid tvåtiden när det regnar.

En sak man måste komma ihåg är att kolla om det är primärtuben eller sekundärtuben som är aktiverad för annars kan det bli jättekallt.
 

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Sv: Automatomkopplare

Den är köpt på Specktma Komponent i umeå. Enligt dom så behöver man inte slangbrottsventilen om man monterar en omkopplare med stålspunden slang. Utan det tar man bort.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Automatomkopplare

Hej.

Jag vill bara nämna att slangbrottsventilen är ett lagkrav i Tyskland om man använder gasol under färd.

Hälsningar
Knausen
 

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Sv: Automatomkopplare

Jag har pratat med dom nu flesta som kan detta med gasol som säger att man får ta bort slangbrottsventilen samt att man ska absolut ta bort lågtrycksventilen, den är avsed för varmare länder, inte norden med sitt kalla klimat, den ställer bara till problem. Men detta förutsätter att man byter slangar som är stålflätade och är godkänd och märk för 225 bar. Den ena jag frågade har jobbat med detta i 40 år och var nästan säker på att det var godkänd i hela världen men åtminstone i Eu. länder. Standardslangarna är övervägande bara godkänd och märkt för 30 bar. Den sista jag inte frågat är räddningsverket som är den instanns i Sverige som är övergripande, men han som kunnde detta var på utbildning i dag och jag skulle ringa på måndag för att få prata med han. Så här har då jag monterat min ventil som jag tycker blev bra, lätt att se när huvudtuben är på och när den slår om till rött,

Greger Astrid





installation_1.jpg
 
Senast ändrad:
Toppen