• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förvaring elverk.

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Hej!

Ni som har elverk med på resan, hur förvarar ni detta?
Bör man "paketera" det på något speciellt sätt?
Jag tänker på ev lukt och om det kan vara farligt att
ha i samband med gasol? Är det OK att ha det i garaget
( i vårt fall är garaget mer en garderob än garage :twitcy:)

Tacksam för svar.
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Förvaring elverk.

Hej
Vi förvarar vårt KIPOR 2000 i garaget på husbilen.
Det blir trots allt lite bensinlukt, om inget annat som avdunstar från förgasaren.
Har inte fått någon bensinlukt in i bodelen, jag är väldigt känslig för det och mår då inte bra.
Gasolen har man ju i ett väl ventilerat utrymme som är avsett för enbart detta ändamål, så det är ingen risk med gasolen och bensindrivet elverk.
mvh Gert
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Förvaring elverk.

Vi trär över en kraftig plastbag ner till "golvet" över vårt Honda elverk, det står stadigt på golvet och inte ens Kicki förnimmer någon bensinlukt, vi har vår säng ovanför.
Naturligtvis sätter vi inte in elverket förrän det har kallnat, vi är noga med att stänga tanklocket, etc.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Förvaring elverk.

Hej Kicki o Bengt.

Eftersom det inte finns några dumma frågor så undrar jag om du har någon bensin kvar i Elverket när du ställer det i Garaget? Och vad är det för typ av plastemballage du använder?
Hls K i M o K.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Förvaring elverk.

Hej Kicki o Bengt.

Eftersom det inte finns några dumma frågor så undrar jag om du har någon bensin kvar i Elverket när du ställer det i Garaget? Och vad är det för typ av plastemballage du använder?
Hls K i M o K.
En bärplastkasse som man kan köpa hos t.ex Husv Svensson i Kållered, oftast en randig historia, med bärhandtag (ca 50 sek för 2 st) kolla bara på kassens omkrets så att elverket passar passar in.

Bensin har vi naturligtvis kvar i elverket, det får inte bli opraktiskt att använda.
Lösningen är billig, enkel och lätt - och har fungerat väl för oss under flera år.
/ Mvh, Bengt
 
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Förvaring elverk.

Jag har löst problemet på detta sätt.
Det kan köras på plats,och det är naturligtvis fastlåst.

TACK!

Har länge sökt en lösning som fixar så att jag kan ha med det elverk som Eon bjöd på efter några av deras missar med leverans av elektricitet till hemmet....jag har fruktansvärt svårt med bensingångor från garaget....denna lösning verkar närmast genial....
:yes:
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.801
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Förvaring elverk.

Arne,

Lite mer närbilder på konstruktionen vore uppskattat. Håller med Leif om att det är genialt i all sin enkelhet.
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Förvaring elverk.

Whilma
Jag plockade in cykelstället i garaget när jag tillverkade fästet för elverket,plattan är botten där elverket står på.:)

Arne.
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Förvaring elverk.

Håkan.
Förstärkte endast med genomgående bult på nedre fästet.
Även M8 bult i leden.
Allt är aluminium.
Arne.
 
Toppen