• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Automatomkopplare gasol

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Hej och glad påsk på er alla.

Är det någon som kan och vet hur man monterar en automat omkpplare mellan gasflaskor på bilar med slangbrottsvetil. jag förmodar att man inte få ta bort den reduseringsventil som sitter där. Adriatic 2008.

MVH Greger Astrid
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Automatomkopplare gasol

din gasolanläggning är byggd för ett tryck på 30mbar och reduceringsventilen har till uppgift att reglera ner flaskans tryck som kan överstiga 10bar vid varm väderlek till det låga tryck som kylskåp o spis ska ha, du får absolut inte ta bort reducerventilen utan att ersätta den med liknande utrustning
när det gäller automatisk omkopplare så finns som Håkan skriver Truma Secumotion som kan kopplas ihop med en automatisk omkopplare, kolla på www.alde.se
här finns den apparat du behöver komplettera med om du redan har SecuMotion
Alde     Warm - invisible - Ambience

det finns även andra fabrikat av automatiska omkopplare med liknande funktioner, på Fogas hemsida finns en http://www.fogas.se/rwdx/files/installation.pdf

köper du bara rätt grejer är det inte svårt, eller strider mot några bestämmelser, att montera själv observera att det är viktigt att kolla tätheten efteråt och det gör man lätt med lite såpvatten som sprejas eller penslas på de ställen där man kan misstänka läckage
om det bubblar när systemet är trycksatt så läcker det!

/Anders
 
Senast ändrad:

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Sv: Automatomkopplare gasol

Tack för ett bra och snappt svar på min fråga. Men jag undrar om jag då kan använda en omkastare som jag har typ 924C/924S
om jag har en koppling som passar mellan den befintliga slang som nu går till gastuben.

MVH Greger Astrid
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Automatomkopplare gasol

Hei jeg kan ikke se noen slangebruddsventil ved flasken. På nyere biler er dette påbudt. Ser ut som om trykkventilen er en Secumotion dvs. anlegget er så nytt at det er påbudd i EU om slangebruddventil.
 
Toppen