• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma gasolvärme

F

F.d. 410

Guest
Hejsan
Är som nybliven husbilsägare är jag lite fundersam när det gäller gasolvärmaren. Har ni den igång under färd eller bara när ni står still? Jag har inte heller elpatron i min men funderar på att komplettera med en dylik. Vad jag förstått kostar det runt 4.000:- att få en sådan monterad. Vad tycker ni som vet, är det värt detta att slippa gasolen när det finns tillgång till ström?

Anders
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Trauma gasolvärme

Godmorgon husbilsvän
Jag brukar inte ha igång gasolvärmen när jag kör, har ej kännt behov av det trots vinterkörning.
Däremot har jag elvärmepatron i min bil med och den är toppen då man ligger på stolpe, trots att det ej är offta, har även elektrisk golvvärme och den är nästan skönare, är man varm om fötterna så fryser man inte.
Ha en fin dag.
MVH KEJO 20
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Trauma gasolvärme

Hejsan Kejo
Jag har inte haft igång värmaren ännu (bara haft bilen ngn vecka) men det går ju värmeslangar både härs o tvärs i bilen och min tanke var väl att det värmer kanske indirekt även upp golvet. Golvvärme låter ju toppen men samtidigt besvärligt att eftermontera eller.....
Jag har en väldig respekt för gasen som gammal båtägare men husbilen har ju inget "kölsvin" där läckande gas kan samlas.
Nä, det får nog bli elpatron till att börja med och gas av under färd.

Mvh
Anders
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Trauma gasolvärme

Hejsan
Är som nybliven husbilsägare är jag lite fundersam när det gäller gasolvärmaren. Har ni den igång under färd eller bara när ni står still? Jag har inte heller elpatron i min men funderar på att komplettera med en dylik. Vad jag förstått kostar det runt 4.000:- att få en sådan monterad. Vad tycker ni som vet, är det värt detta att slippa gasolen när det finns tillgång till ström?

Anders

Använder du bilen i huvudsak under sommaren, sen vår , tidig höst, men inte under vintern så kan du köpa mycket gasol innan du tjänat in elpatronen. Att använda gasolvärmen under färd är riskfritt under förutsättning att man har gjort den årliga kollen av gasoltäthet.
Ove.G
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Trauma gasolvärme

Hejsan Inge
Jo jag har testat med lös fläkt också och visst blir det varm o skönt men problemet tycker jag är att golvet förblir alltför kallt. Vi har väl pratat om att lägga mattor men samtidigt blir dom ju lätt smutsiga. Golvet är ju enkelt att torka av. Brukar husbilsägare lägga mattor i sina bilar?
Anders
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Trauma gasolvärme

Jag hade varma goa mattor i bilen men har man hund så blir de ju skitiga och sedan var de gummerade under.Det var ej så bra för det bara smulade sönder,så de har jag kastat ut .Köpte en bit sympatex matta (badrum) som jag la in. lite mjukare att gå på.
Har köpt ngr mattor från ikea att lägga in billiga 19:- st.Det får nog duga lätta att ta ut och skaka av./susanne
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Trauma gasolvärme

Tack för tipset Susanne. Det blir kanske att ta en tur till Ikea igen. Vi gjorde det strax efter att vi hämtat bilen. Bl.a. köpte vi glas & porslin (tycker liksom att "fint" skall det vá) som vi fyllde skåpen med. Dumt av mig att inte först studerat detta eminenta forum. Efter 100 meters körning förstod vi på ljudet att porslin icke var smart och efter 500 meter gick ett vinglas i kras. Ja, ja, man lär av sina misstag heter det ju. Vi har nu beställt en Melamin-servis.
Anders
 
O

Ola o Kerstin

Guest
Sv: Trauma gasolvärme

Har läst någonstans att gasen måste vara avstängd under färd, av säkerhets skäl, minns inte vilka länder det gäller.

Hälsn. Ola
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Truma gasolvärme

AndersHJ!

Du saknade ett "kölsvin" där ev läckande gas m.m. skulle samlas. På din husbil är det ännu bättre. Rakt under din Truma brännare är en öppning ut under bilen där gasen "rinner" ut vid ev. läckage.

Ett tips. Om du ställer en vanlig kupéfläkt vänd MOT Trumavärmaren och sätter fläkten på lämplig hastighet, så får du ut värmen i hela husbilen via de ordinarie utsläppen. Fungerar precis som den du köper för 3.700:- exkl. montering. Men det blir ju inte en lika snygg lösning förstås!

Ha de!
Anders
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 346

Guest
Sv: Trauma gasolvärme

Har läst någonstans att gasen måste vara avstängd under färd, av säkerhets skäl, minns inte vilka länder det gäller.

Hälsn. Ola

Det stämmer! Jag tror ALLA husbilstillverkare skriver så i sina instruktionspapper, för att så att säga ha "ryggen fri".

Det finns trådar här i forumen som rett ut detta och om jag inte minns fel så blev slutklämmen nåt i stil med "Räddningsverket har inga synpunkter på att använda gasol under färd"


Ha de!
Anders
 

ÅLEG

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Åland
HBK-Nr
1583
Medlemskap
2024
Sv: Truma gasolvärme

AndersHJ!

Du saknade ett "kölsvin" där ev läckande gas m.m. skulle samlas. På din husbil är det ännu bättre. Rakt under din Truma brännare är en öppning ut under bilen där gasen "rinner" ut vid ev. läckage.

Ett tips. Om du ställer en vanlig kupéfläkt vänd MOT Trumavärmaren och sätter fläkten på lämplig hastighet, så får du ut värmen i hela husbilen via de ordinarie utsläppen. Fungerar precis som den du köper för 3.700:- exkl. montering. Men det blir ju inte en lika snygg lösning förstås!

Ha de!
Anders

Anders -
din lösning är tilltalande men kanske har jag missat något.
Under brännaren finns öppning till det fria.
Blir du inte "blåst" på värmen (genom hålet) med elementet
riktat mot pannan yttermantel?
Runt min panna "5002" årgång -04 är det redan mer än trångt i skåpet.

MVH / Hasse
 

ÅLEG

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Åland
HBK-Nr
1583
Medlemskap
2024
Sv: Trauma gasolvärme

Har läst någonstans att gasen måste vara avstängd under färd, av säkerhets skäl, minns inte vilka länder det gäller.

Hälsn. Ola


Hej Ola!
Du har läst rätt men efterlevnaden är/blir sällan 100%
Det är svårt att "köpa" argumenten som hävdas.
Ett är dock lätt att ta till sig - en katastrofhändelse (rörbrott)
(som inte skall drabba oss) minskar risken för följdskada och
gör räddningsarbetet mindre riskfyllt.
Avstängningen finner Vi (som kör i västerled) ganska naturlig på
"bildäck" men saknar man elpatroner skulle det vara "gosit"
att tillgripa gasen de "råa" årstiderna.

Hälsar "färjad" kollega Hasse
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Truma gasolvärme

Anders -
din lösning är tilltalande men kanske har jag missat något.
Under brännaren finns öppning till det fria.
Blir du inte "blåst" på värmen (genom hålet) med elementet
riktat mot pannan yttermantel?
Runt min panna "5002" årgång -04 är det redan mer än trångt i skåpet.

MVH / Hasse

Jo! Men vitsen är ju att köra Trumafläkten på lagom hastighet. Värme stiger ju som bekant uppåt och kyla nedåt! Truman suger in värmen som kommer in i pannan och fördelar den precis som om man körde på gasol.

Anders!:)
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Truma gasolvärme

AndersHJ!


Ett tips. Om du ställer en vanlig kupéfläkt vänd MOT Trumavärmaren och sätter fläkten på lämplig hastighet, så får du ut värmen i hela husbilen via de ordinarie utsläppen. Fungerar precis som den du köper för 3.700:- exkl. montering. Men det blir ju inte en lika snygg lösning förstås!

Ha de!
Anders

Anders, vad jag förstår så skall fläkten riktas in mot det luftintag som finns inne i bilen i närheten av Trauman. Men var jag inte lyckas komma på är hur jag skall få fart på Traumans fläkt. Jag kan inte finna någon separat brytare för fläkten. Jag har bara ett reglage med en yttre och en inre ratt. Den yttre går lätt att vrida din inre har "0" avstängt i mitten åt höger. Den går att vrida 2 snäpp uppåt för varmvattenberedaren och två snäpp neråt för värme och varmvattenber. Men det borde väl rimligen gå att starta enbart fläkten för att få enbart ventilation. Vilken modell av Trauma jag har kan jag inte säga nu på rak arm men bilen är en Adria 690 SP-08 om det kan ge någon ledtråd till någon som vet.

Anders
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Truma gasolvärme

Hej...

Min erfarenhet av luftburen värme är att de flesta leverantörer försöker att spara några få kronor på monteringen genom att minska slangar och utblås.

Jag beställde en originalritning på värmedragningen från Truma till min bil och mycket riktigt så var det nästan bara hälften av utblåsen i min bil, tex. så var det en slang dragen till toaletten med ett utblås. Detta fick följden att när det var 20° i bilen så var det 30° på toaletten. Inte helt perfekt!
Jag har nu kompletterat min bil med snart dubbla antalet utblås och för varje utblås så blir värmen bättre och jämnare.

Som erfarenhet kan jag nämna att jag nu undviker de mindre värmeslangarna de ger sällan önskad effekt och ibland blir det inte som man tänkt, då får man göra om eller ytterligare ett utblås! Har man bara en hålsåg så är det lått att dra slangarna vidare.

Mvh Torbjörn... :mh2:
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Truma gasolvärme

Torbjörn,
ang. det med toaletten så är det nog som du säger. När jag hämtade bilen och vi gick igenom div detaljer så rekommenderade säljaren mig att stänga ventilen i toaletten.

Jag har ju även ett extra värmepaket i bilen som går på motorns kylarvatten. Det är ju enormt effektivt men synd bara att detta sitter under bordet alldeles bakom förarplatsen. Det skulle ju sitta längre bak tycker jag.

Jag har funderat på förutsättningarna att försöka "slanga" denna "gratis"-värme bakåt. På det sättet blir ju bilen uppvärmd bättre under färd och man kanske kan minska den där råa kylan som finns i madrasser m.m. Då kanske bilen är hyfsat varm när man stannar och då behöver man ju inte värma upp bilen med Trauman utan bara bibehålla den.
Anders
 
Toppen