• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att köpa elverk.........

G

Göran T625

Guest
.......innan man har studerat nedanståend länk vore oklokt!

I dagens morgontidning kan man läsa att vår Energimyndighet har testat drygt 10-talet elverk med till dels chockerande resultat......ex.vis skall man inte använda 8 av de testade ute i snö eller regn! Här är länken:

Energimyndigheten - Test av reservelverk

Läs och begrunda.....innan du köper!!!!!

Tilläggas bör att testen omfattar några elverk som är något stora för normalt husbilsbruk men frågeställningarna kring elverken är ju desamma.

HBK-hälsningar

Göran 292
 
Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Att köpa elverk.........

Tack för den informationen Göran,
den visar bla att pris och kvalite inte alltid följs åt. Viktigt tycks vara att man som medveten köpare vet vad man vill och väljer ett känt märke utifrån sakliga grunder och kända referenser.

Det är skrämmande att se vad mycket skit (tom livsfarligt) som uppenbarligen finns på marknaden!Samtliga av Energimyndighetens testade elverk (?) har en ljudnivå mellan 92-101 dB (?).

Jämför med t.ex ett högkvalitativt Honda Eu10i med ljudnivå 52-57 (vikt 12 kg, etc) för villa och fritidsbruk och som ofta används i även husbilssammanhang. De testade elverkens ljudnivå ligger ca 50 dB högre än Honda (Yamaha och kanske något mer), och det är v ä l d i g t ….… v ä l d i g t stor skillnad - se definition av ljudnivå nedan!

Ljudnivån mäts i decibel dB och beskriver det ljud som produkten avger och gör det lätt att jämföra olika modeller, en höjning med 10 dB uppfattas som en fördubbling.
 
Senast ändrad:

ÅLEG

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Åland
HBK-Nr
1583
Medlemskap
2024
Sv: Att köpa elverk.........

Tack för den informationen Göran,
den visar bla att pris och kvalite inte alltid följs åt. Viktigt tycks vara att man som medveten köpare vet vad man vill och väljer ett känt märke utifrån sakliga grunder och kända referenser.

Det är skrämmande att se vad mycket skit (tom livsfarligt) som uppenbarligen finns på marknaden!Samtliga av Energimyndighetens testade elverk (?) har en ljudnivå mellan 92-101 dB (?).

Jämför med t.ex ett högkvalitativt Honda Eu10i med ljudnivå 52-57 (vikt 12 kg, etc) för villa och fritidsbruk och som ofta används i även husbilssammanhang. De testade elverkens ljudnivå ligger ca 50 dB högre än Honda (Yamaha och kanske något mer), och det är v ä l d i g t ….… v ä l d i g t stor skillnad - se definition av ljudnivå nedan!

Ljudnivån mäts i decibel dB(A) och beskriver det ljud som produkten avger och gör det lätt att jämföra olika modeller, en höjning med 10 dB(A) uppfattas som en fördubbling.


Inte nog med det - Kolla dB-data på "vilket avstånd" Den Honda som refereras till, har defacto 57 dB på 7 m avstånd och 87 dB "Shall-leistung" (intill)
Vem av oss har den turen att köpa just det bästa ex'et och få 53 resp 83 dB?
Ljud är störande mer & mindre beroende av sinnesstämning och omgivning - 7 m. bort kanske enheten blir begärligt "självgående" också.
Sannolikt blir det solpanel för mig - campinggrannen blir mindre påverkad.
MVH / Hasse
 

Bodekull

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1660
Medlemskap
2024
Sv: Att köpa elverk.........

Tekniska specifikationer Honda EU 10 i

Växelström Enfas 230V, 50Hz
Maxeffekt 1000 VA (4,3 A)
Kontinuerlig effekt 900 VA (3,9 A)
Spänningsregelering Inverter Likström12 V - 8,3 A
Eluttag1 (Schuko) Andra egenskaper
Lågfart / kan parallellkopplas​

MotorGX H50, 1.8 hk (1.32 kW)
Tankvolym 2,3 liter Bränsleförbrukning 0,3 - 0,6 liter / timme
Ljudeffekt LWA83 - 87 dbA Ljudtryck, 7 m52 - 57 dbA
Mått (L x B x H) 450 x 240 x 380 mm Vikt 13 kg
Utrustning Oljevakt Extra tillbehör Laddkabel,
parallellkabel Effektfaktor, cos fi=1 om ej annat anges
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Att köpa elverk.........

Hasse,

Solcell tycker jag personligen är det bästa, inga otrevligheter med grannarna, å andra sida står jag mycket sällan på en camping så Hondan gör sin tjänst.

Efter konverteringen från bensin till LPG tycker jag Hondan 10i går tystare. Har ej gjort någon riktig upmätning väntar på liknande väderleks förhållanden som gjordes tidigare. Tydligen spelar det ingen roll om jag har en hög belastning på eller ej jag hör ingen skillnaden på varvtal, konstigt tycker jag det borde vara ett högre varvtal hur mer Amps man plocker ut.

Hondan 10i säljer som tillbehör en ljudsats där bland annat en ljuddämpare ingår, pris € 99.

P.S Ljudnivåns värderna som anges vid specifikationer är ALLTID angiven på 7m avstånd.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Att köpa elverk.........

Hej Belgien 1
Intresserad att få höra av din info från ombyggnaden till gasdrift (ljud, mm) så småningom, om och när du får fram uppgifter.
Betr vartal; mitt Honda 10i har stor skillnad i vartal (uppskattnings 50% lägre lågbelastat <400-500 watt) en mycket märkbar ljudskillnad och som verkar stämma med uppgivna 52 resp 57 dB.

Betr Hasse ovan; "87 dB" som du anger är ett helt annat begrepp dB (A) = ljudtryck (ett ljud som filtrerats), det kan inte jämföras med 52-57 dB =decibel (ofiltrerat ljud) som är en ren ljudmätning utan filter. Uppgiften 52-57 dB för honda kan du däremot jämföra med t.ex följande företeelser;
30 dB = viskning
40 dB = fågelkvitter
50 dB = samtal med låg röst
60 dB = normal samtalston
70 dB = diskmaskin/tvättmaskin

Sen är det så, om att man nu glömmer allt vad mätningar heter, så är alla oönskade ljud buller i människors öron - så även t.ex samtal och festljud vid olämpliga tider och tillfällen.
/ Mvh, Bengt 333
 
F

F.d. 13309

Guest
Sv: Att köpa elverk.........

Har hittat en hyffsad affär gällande elverk.
Honda EU 10 finns hos Hondahuset i Sunne AB: 0565 - 689490
pris 9 690 kr.
Är själv en Hondafreak sedan många år, båtmotor, åkklippare, högtryckstvätt,
allt utom bil,
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Att köpa elverk.........

Hejsan Johnny,

Jag har en Honda 10i och är mycket nöjd med det, inte så långe sedan har jag konverterad den från bensin till LPG gas, tystare och billigare i drift.
 
Toppen