• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campingaz partygrill R

F

F.d. 8491

Guest
Vi har nu försett husbilen med utvändigt gasoluttag och vill kunna koppla ihop partygrillen med husbilens centralsystem för gasol för att slippa ha separata småflaskor med.

Är det någon som vet beteckningen på gängan på gasol/propan flaskan typ 904?



Sven-Åke
 

Bilagor

  • 44539342-177x150-0-0_.jpg
    44539342-177x150-0-0_.jpg
    7 KB · Visningar: 394
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Campingaz partygrill R

Vi har också gjort detta men vi köpte en Gasolspis (en låga) och då kan man sitta ute och steka fisk eller använda ugnen.

Det blev ju inte svaret på din fråga , men det finns alltid någon "där ute " som vet.

K i M o K
:confused:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.252
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Campingaz partygrill R

Det lär knappast gå att koppla in en partygrill på ett gasoluttag i bilen. Gasoluttaget har lågtryck, 30mbar, medan partygrillen har en brännare som är gjord för högtrycksgasol direkt.
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Campingaz partygrill R

Hej!
Har själv funderat på att göra detta, men får kanske tänka om ifall det nu inte funkar!

Detta är vad som står på Aga´s sida (se länk) om typ av gänga:

"Ventilgänga normal standard, POL invändig."

Lycka till, och återkom gärna och berätta om du fick fart på grillen.:wink:

/Thomas :):):)

 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Campingaz partygrill R

God morgon och tack för alla svar.

Du har förmodligen helt rätt Michael Johansson det blir nog för dåligt med värme för att grilla med trycket från husbilens system. Kollade på tryck i flaskor och det torde vara omkring 3 bar alltså 100 ggr högre än husbilens 0,03 bar.

Projektet avbrytes för tillfället och tillhörande gasflaska får följa med grillen på våra resor. Tillsammans med 1 st reservflaska så är det 9-10 kilo onödig vikt som jag försökte slippa och vi skippar nog reservflaskan till att börja med.

Rambo, beträffande gängan så har jag inte hittat uppgiften men med ytterdiameter på 15,5 mm och stigning omkring 1,4 mm så ligger den väldigt nära UNF 5/8-18.

Kurt, din lösning verkar vara vad vi sökte, att kunna steka utomhus. Finns ditt gasolkök i campingbutiker eller varuhus?

Sven-Åke
 
Toppen