• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Låsöppnare för billås

F

F.d. 2549

Guest
Vi har väl alla tagit del av tidningsartikeln som skildrade att någon, med en elektronisk sändare, blockerade låsningen av en bil som just hade blivit parkerad. När ägaren lämnat sin olåsta bil, då var ”någon” framme och tog för sig av innehållet i bilen.

Jag diskuterade detta med en god vän, och då fick jag höra att han hade en kollega som hade byggt en elektronisk sändare, vilken sökte över de frekvenser, som normalt brukas vid fjärrlåsning, och samtidigt inom tio meters avstånd öppnade alla låsta billås och stängde alla olåsta. Nu hör det till saken att konstruktören hade tillverkat manicken utan tanke på att använda den i något brottsligt syfte.

Att det ganska enkelt går att framställa en sådan låsöppnare är kanske ingen nyhet – men det var det för mig. Förmodligen är det svårt att, med elektroniska hjälpmedel, skydda sig mot dem som vill utnyttja en sådan ”nyckel”.

Om bilen blir plundrad, då är det förmodligen ägarens uppgift att kunna bevisa att bilen var låst vid stölden, för att försäkringen skall gälla. Men hur bevisa det?

Hälsningar från farbror Claes, som låser med nyckel.
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Låsöppnare för billås

Jag hade inbrott i min Mercedes av model 2000 och jag visste att den var låst, dörren hade öppnats utan åverkan. Enligt polisen i Helsingborg så öppnas bilar med fjärrkontroller till tv som programeras om.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Låsöppnare för billås

För en tjyv finns inga lås. Glöm aldrig detta Allt går att manipulera. Vad som är svårt att knäcka är moderna bilars immobilisers- på de flesta från 1998-gamla fjärrkontroller går att gå förbi. Prata med en larminstallatör som kollar larmets tillförlitlighet och vilken säkerhet det har. Vet att det oftast inte är problem med försäkringsbolag då många äldre bilar kan låsas upp med en typ nagelfil , skruvmejsel e.dyl och ofta utan att lämna spår efter sig. Larm är bra att ha och de flesta är ju fjärrstyrda.
// Bror
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Låsöppnare för billås

Jo det finns faktiskt fjärrknäppare som jobbar med IR.....ex-vis hustruns Renault Laguna.....men jag tror de flesta jobbar med radio omkring 434.920MHz i det s.k. ISM-bandet där det utöver bilnycklar ligger en massa annat bl.a. fjärrströmbrytare....max sändareffekt tror jag ligger vid 10mW.

HBK-hälsningar

Göran 292
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Låsöppnare för billås

Jo Göran du har helt rätt.


Att någon har gjort en sändare och öppnar alla bilar eller stänger.
Det tror jag inte ett dugg på.
Att blockera låsningen är dock inga problem, men den som stänger sin bil måste ju kolla att låsen hoppar ned.
Visst går det att med dyra instrument kopiera en sändare och sedan programera en krets och öppna en bil. Den som har kunskap om detta sysslar inte med att rensa bilar.
Det är mycket lättare att öppna dörren med en universalnyckel,slagnyckel, vibrator eller vad det nu heter. Jag anser att sändarna är mycket säkrare än nyckelar.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Låsöppnare för billås

Jag tror också att mycket som sprids är skrönor.

I exempelvis trådskaparens inlägg påstås det att " sändaren läste av alla frekvenser" redan där kan man avfärda denna skröna, en sändare sänder information, den läser inte av en sändning.

Radiosignalen som låser är kodad(efter vad jag läst mig till), så att en sändare ska låsa alla bilar i närheten låter helt orimligt.

Men det är betydligt lättare, som Juan skriver, att blockera en radiosignal för att förhindra att låsen aktiveras.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Låsöppnare för billås

När jag slutade jobba i bilbranchen för några år sedan fanns det sändare som hade sk "hoppande koder" d v s fjärrkontrollen/styrenheten ändrade koden för varje tryck på lås/upplås.
(Fråga mig inte hur det teoretiskt fungerar) :oops:
Jag vet att det ställde till problem med "reservnyckeln" som inte lärt sig de nya koderna. Man var tvungen att trycka många gånger på knappen för att fjärrkontrollen/styrenheten skulle lära sig de nya koderna.
Jag tror inte att systemen på nya bilar är sämre.
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Låsöppnare för billås

Min bestämda uppfattning är att biltillverkarna har löst problemet med "rullande koder" och två nycklar.
Att blockera låsning/upplåsning av bilar med elektronisk nyckel, d.v.s radionyckel, har testats vid några tillfällen. Ett av dessa minns jag sändes t.o.m. i TV där man visade hur en, helt legalt, radioamatör med sin godkända radio blockerade låsning/upplåsning på en större P-plats i Stlms närhet. Skall för skojs skull kolla med mina nycklar och med min radio.

Göran T625 /SM5AWU
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Låsöppnare för billås

Det er klart at en sender med noe effekt, båndbredde og "hvit støy" kan jamme all fjernstyring innen et avgrenset område på samme måte som en kan stenge av mobiltelefoner innen et tilsvarende område selv om telefonene har mye større effekt enn nøkkelsenderne.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Låsöppnare för billås

Hej!
En sak har livet lärt mig: Lita aldrig på de som är tvärsäkra! Om någon säger att en sak inte går så menar det bara att de inte känner till något sätt. Kommer ni ihåg ASSA ABLOY-skandalen då det visades att det var enklare att använda en nagelfil än att bocka sig ner efter nyckeln under dörrmattan. Förmodligen är jag färgad av att ha läst den nyutkommna boken "SVENSKA HACKARE" som både är informativ, underhållande och välskriven >> rekommenderas för de som forfarande tror att det finns säkra system.
//Conny
PS
Min mekaniker säger att han känner till ett fall då även "grannbilen" på en parkering öppnats, men inte gick att låsa samt att låsen och nyckel byter frekvens vid olika tillfällen.
DS
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Låsöppnare för billås

Vid ett tillfälle i Grekland när jag lämnade husbilen och aktiverade larmet så låste jag grannens husbil. Det var en tysk reg. Hymer som ägaren satt utanför med nycklarna liggandes i bilen. Jag kunde inte låsa upp den igen men han hade tur, ett fönster var öppen så han kunde ta sig in den vägen.

Provade flera gånger med samma resultat, låsa gick men inte öppna.

Gunnar /medlem
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Låsöppnare för billås

En modern fjärrkontroll till ett lås har förs olika frekvenser runt 434 Mhz
Sedan har dn en rullande kod på 40 bit som lagras i 256 ggr Då får någon trycka av misstag mer än 256ggr (kan jämföras med en nyckel som är flera tusen mil lång). Här är en förklaring på Engelska "How Remote Entry Works"
Detta är en generell förklaring det finns olika typer en del har mindre säkerhet vid låsningen men att låsa upp är säkrare det kan vara så på Hymern i Grekland men ändå en på tusen. att låsa upp får du trycka en trillion gånger

Att blockera en sändare är INGA problem som helst det är bara att använda en stark komradio eller någon typ av moviliser som sänder ett starkt brus.
Dessa används för att blockera mobiltelefoner eller att hindra fjärrstyrda bomber.
Det är dessa som tidningsartiklen menade.
Så när ni trycker på eran fjärrkontroll titta och lyssna att verkligen bilen låses innan ni lämnar den. Tjuvarna jobbar så att dom hindrar signalen av fjärrkontrollen att låsa bilen sedan är det bara att plundra.
Så dubbelkolla att bilen verkligen är låst.

Ingen har gjort en kopia på en sändare, men alla har hört talas om någon som har gjort det.
 
Toppen