• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Funktion plastgaller och täckplattor?

F

F.d. 4754

Guest
Hej.

På min husbil sitter det två plastgaller på vänster sida. Jag antar att det är till kylskåpet respektive gasolplattorna. Vad har dessa galler för funktion?

I bilen ligger två täckplattor som ska skruvas fast över gallren. När använder man täckplattorna?

En undrande Knausen
 

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
696
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2024
Sv: Funktion plastgaller och täckplattor?

De två gallren är för kylskåpsventilationen. Vid låga utetemperaturer används täcklocken för att förhindra kallras. Glöm inte att ta bort locken vid körning. Risken är stor att du tappar dom annars.
/ Olle
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Funktion plastgaller och täckplattor?

Gallren är till för skylskåpsventilationen. Täcklocken är dels till för att täppa till gallren vid ex. vinterförvaring. Dessutom skall de i de flesta fall användas vid "vinterkamping" för att minska ventilationen och kalldrag. När de skall användas finns det nog information om i instruktionsboken om bodelen.

M.v.h. JANKRO
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Funktion plastgaller och täckplattor?

Tack!
Så bägge gallren är till kylskåpet.

En följdfråga:
Körde för första gången med min bil i helgen. Den blev riktigt smutsig... Tvättade men vågade inte närma mig gallren med vattenslangen. Kan man spola in mellan gallren? Det är ju lätt att göra av misstag eller ska man sätta ditt plåtarna när man tvättar?

Knausen igen
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Funktion plastgaller och täckplattor?

Hej Knausen, du skall absolut INTE spola in i gallren för då får du in vattnet i bilen bakom kylskåpet. Locken kan nog vara en bra säkerhet mot det, och allmän försiktighet dessutom. Ett förtydligande om ventilationen också. För att skapa kyla i kylskåpet så skapas värme på utsidan, med hjälp av elpatron eller gasollåga m.m. och det är den värmen som skall ventileras bort genom gallren. Avgaserna från gasolen har ett separat avgasrör.

(En lätt avsköljning snett uppifrån så vattnet rinner ner över gallren funkar utan fara.)

JANKRO
 
Senast ändrad:
Toppen