• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol - vad gäller ?

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Hej
Ursäkta en okunnig,
jag har en husbil med endast en flaska komposit P11. Jag fattar ej var i Sverige man kan byta en tom mot en full? Jag fattar inte heller var i utlandet jag kan byta, eller fylla på, eller skaffa adapter? Jag ska åka ner genom Europa, till bl Frankrike och Italien.
Vad är lämpligast för mej, jag fricampar alltid och använder inget varmvatten, kanske lite värme om det skulle bli alltför kallt, annars bara kylskåpet.
Tacksman för info från er alla som är insatta och har erfarenhet, kanske en info från a till ö som jag kan skriva ut.
Mvh
Elisabeth
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasol - vad gäller ?

närmast för dig att byta flaska, men kanske inte det billigaste, är på en bensinstation
har du en blå kompositflaska så är det Primagas och då är Statoil-macken stället du byter på, har du en grå flaska är det en AGA-flaska och då byter du på Preem eller OKQ8 stationer
det finns gott om försäljningsställen för gasol i landet, kolla i telefonkatalogen eller på Enira, det finns sannolikt en närmare än du tror


använder du endast kylskåpet på gasol så klarar du dig ganska länge på en P11, på ditt kylskåp eller i bruksanvisningen står angivet hur mycket gasol som förbrukas, jag vill minnas att det handlar om 20-50gram per timme beroende på hur stort kylskåpet är, och då varar ju en P11 ganska länge

jag skulle rekommendera dig att skaffa en extra P11 för din resa, alternativt köpa en tysk flaska som du kan fylla eller byta i stora delar av Europa och även här hemma i Sverige om du väänder dig till rätt flaskfyllare
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Gasol - vad gäller ?

Är dom tyska flaskorna lite av en EU standard ?

Man kanske skulle byta ut flaskorna mot Tyska flaskor då så kunde man fylla / byta dom överallt ?
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasol - vad gäller ?

Är dom tyska flaskorna lite av en EU standard ?

Man kanske skulle byta ut flaskorna mot Tyska flaskor då så kunde man fylla / byta dom överallt ?

jag använder också två tyska flaskor, enkelt att byta utomlands i de länder vi brukar besöka och går också att byta här i Sverige på vissa platser
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Gasol - vad gäller ?

Hej kör tyskarna med typ alu- eller komposittuber tycker de tyska tuberna väger 2 ton?

Häls Mikael o Carina
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gasol - vad gäller ?

Den lättaste gasolförpackningen som går att uppbringa är tyska aluminiumflaskor som väger 5,5kg för 11kg gasol. Det är till och med lägre vikt än kompositflaskor eftersom de endast rymmer 10kg gasol.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Gasol - vad gäller ?

Hej en liten annan fråga fast fortfarande gasolrelaterad,har en tyskimport bil
med givetvis tysk högtrycksslang till gasolen såg tendenser till spricker i denna å vill byta denna hur göra köpa tysk slang i"sverige om de finns" eller
svensk slang med adapter vill behålla de tyska flaskorna tips mottages


Häls Mikael o Carina

ps tycker slang tog slut fort bilen är en 06a sämre matrial ?
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Gasol - vad gäller ?

De flesta husvagns/husbilsfirmorna har väl passande gasolslang, kanske dock inte på metervara.
Fick ni bilen godkänd med tysk slang? Det måste ju vara slang märkt -30 grader och det har väl inte tyska bilar? Jag tog in en husbil hösten -06 och den hade inte det. Jag åkte till ett lokalt gasföretag (jobbar mest mot företag och inte privatpersoner) och fick köpa slangklämmor och slang på metervara. De utförde också testet som besiktningen kräver (krävde?). Besiktningsmannen faxade över pappret som skulle användas. Allt kostade 200 kronor. En lokal husvagnsfirma ville ha nästan 1 000 kr för bara provtryckningen.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Gasol - vad gäller ?

Är det okey med slangklämmer på högtryckssidan ska inte den vara pressad?

Mellan flaska o regulator .

Häls Mikael o Carina
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Gasol - vad gäller ?

Hejsan Mikael & Carina

Det ska vara pressad mellan flaska och regulator detta för din egen säkerhet vet ej om det är obligatorisk för besiktningen.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Gasol - vad gäller ?

Är det okey med slangklämmer på högtryckssidan ska inte den vara pressad?

Mellan flaska o regulator .

Häls Mikael o Carina
Hej på Er Grannar. Jag hade detta problem men har varit inne på en gasolfirma i Göteborg och har fått en pressad slang. Är inte 100 om det är nödvändigt men vi får se om dom märker något vid besiktningen.
Hls K i M o K.
 

Fritz

FD HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Finland
HBK-Nr
1737
Medlemskap
2021
Sv: Gasol - vad gäller ?

Hejsan . Jag har en 11 kg o en 6 kg alu flaska som reserv har aldrig behövt byta flaska på våra resor . Var i Frankrike o Italien i förra sommaren 42 dygn sen till Norge å int då heller tog den slut . Har 12 volt till kylskåpet då vi kör , sen el då vi är på campingarna o el som värme på campingarna. Häls. Fritz
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Sv: Gasol - vad gäller ?

Hej Mikael o Carina.
Jag undrar fortfarande om ni fick bilen genom besiktningen med tysk slang? Var den i så fall vintermärkt?
När jag besiktade min importerade husbil hösten -06 gällde följande:
Det behövs INTE pressad slangkoppling om det finns fläns på anslutningarna där du monterar slangen, oavsett hög- eller lågtryck. Finns inte fläns, alltså en mer eller mindre slät anslutning, måste du ha pressad koppling. Jag köpte som jag sagt slang på metervara och rostfria slangklämmor till en billig peng.
Altt på inrådan av besiktningsmannen i Linköping. Han var otroligt hjälpsam med detaljinformation, saker att kolla innan besiktningen,så att jag skulle slippa ombesiktning. Detta gällde framföralt gas- och ventilationskontrollen, och allt gick perfekt vid besiktningen. Han tipsade om vad jag skulle titta efter vad gäller takluckorna, gasolslang, dränering i gasolkoffert, kylskåpstätning med mera. Ett föredöme på alla sätt.

Jag har behållit den tyska regulatorn och köpt till en adapter till svensk flaska. Söderöver tar jag bort adaptern och använder den tyska flaskan jag fick med. Mycket billigare gas där, och jag har då vår svenska som reserv.
 
Toppen