• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

220v generator

F

F.d. 52962

Guest
Hej!Är det någon som har någon erfarenhet om generator,drar bilen mycket mer diesel? Går motorn tungt?Går det att få tag i någon beg.Är det någon som har en liggandes på hyllan? Mvh Tore:yes::yes::yes::yes:
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: 220v generator

Hej
Jag har en sådan generator i husbilen.
Någon större förbrukning av blänsle har jag inte märkt, men å andra sidan har jag inget annat att jämföra med då detta är min försts husbil.
Jag vill varmt rekomendera att ha en sådan, det är toppen man har alltid 220 volt med sig.
Kylskåpet går alltid på 220 när jag kör och mobiltelefon och andra apparater laddas under färd.
När jag står still och har motorn gående på tomgång med lite chok går det att se på tv, ha kaffekokare
och lampor på. Är det riktigt kallt kan man ha ett 220 volts element.

Turbo.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: 220v generator

Hej Turbo. Skulle gärna vilja veta lite mer om din bil och din generator. Tacksam om Du vill dela med dig om Din bil. Hls kurt
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: 220v generator

Hej Kurt
Tyvär kan jag INGENTING om sådant där.
Generatorn satt redan på bilen när jag köpte den.
Men titta under ämneskategorin elförsörjning så fins det en länk där det svaras på koplingsfrågor av en sådan generator och liknande.
Även svar på var det går att köpa en sådan.
Polisbilar och utryckningsfordon är utrustade med sådana generatorer så det borde gå att hitta en begagnad på någon skrot.

Turbo
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29751

Guest
Sv: 220v generator

Vi har en i vår husbil och jag kan märka att den dra ca 1 dl mer på mil. När man slår på den under färd så känns det att det går tyngre. Men den är bra att ha, jag kör bodelen AC under färd om det är varmt.
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: 220v generator

Hej! Jag ringde till AWIMEX idag och kollade.Dom vanligaste är på 4kva som han sålde,dom snurrar hur lätt som helst när dom går (tomma)och snurrar trögre ju mer man belastar.Kostar ca. 30 000kr +monteringsats som varierar mellan 1000-10 000kr+montering inkl.moms Mvh Tore :cool:
 
Toppen