• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bensinförbrukning

F

F.d. 50035

Guest
Vi har en Cabby Nordic 89, med en 2 liters Fordmotor utan katalysator med 5 växlad låda.
Bilen väger 3 200 kg.
Vi kör ca 80 km/ tim. Vi kör på 95 oktan och tillsätter blyersättningsmedel för det har tidigare ägare gjort.

Vad är en rimlig bensinförbrukning?

Vi tycker det går mycket bensin.

Janne och Kerstin
 
F

F.d. 29782

Guest
Sv: Bensinförbrukning

Hej! Vad är rimlig bensinförbrukning är inte lätt att avgöra. Beror på många olika faktor.
Vår första fabrikstillverkade husbil var en bensinare i samma storlek med Er, körde på
80 km / tim. Förbrukning varierade mellan 1,25-1,7l per mil Första årets snitt förbrukning
var 1,42l Själv betraktar 1,4-1,5l mil som rimlig.
M V H Knaus 3/Aimo
 
F

F.d. 6530

Guest
Sv: Bensinförbrukning

Hej Janne o Kerstin, jag har kört Ford i c:a 15 år, 86a o en 95a, alkov bilar o bränsle förbrukningen gick aldrig över 1,5 liter/ mil. o då körde jag fortare än 80 km. Mvh Nilsman
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Bensinförbrukning

Vi har en SMC/Iveco -83 som väger minst 3500kg. Åker i 80-90 med den och då drar den ärliga 1,6-1,8 l/mil. Visst man kan ju ljuga för sig själv och andra och säga att den drar 1,2... men det gör den inte. Men å andra sidan så börjar det bli billigt att äga en bensinbil igen...
 

Bodekull

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1660
Medlemskap
2024
Sv: Bensinförbrukning

Vid en resa Mörrum-Stockholm tor ca 120 mil med lite stadskörning också, drog min Hobby 600
bensinare 1,2 l/mil. Att den inte drar mer kan bero på att Hobbyn är rätt strömlinjeformade och
har ingen puckel på taket. Alkovbilar gör att luftmotståndet ökar och därmed bensinförbrukningen.
Körde husvagn i 20 år och det var sällan man kom ner i den förbrukningen.
 

Hobbyloj

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024
Sv: Bensinförbrukning

Hej!
Hade en bensinare med aklov och under 6m med en motor på 75hk. Den drog ca: 1,4/mil hur jag en körde (ofta gasen i botten för att komma framåt eller orka upp i backar).

Hälsningar
Hobbyloj
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Bensinförbrukning

Hade tidigare en bensinare med Alkov som jag byggde om till Motorgas.

Med bensindrift drog den mellan 1,4 till mycket mer (beror på om man hade Blyfot eller inte) och på Motorgas dog den 2 liter/mil.
Hade Extraktor rör.
Hls K.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50035

Guest
Sv: Bensinförbrukning

Hade tidigare en bensinare med Alkov som jag byggde om till Motorgas.

Med bensindrift drog den mellan 1,4 till mycket mer (beror på om man hade Blyfot eller inte) och på Motorgas dog den 2 liter/mil.
Hade Extraktor rör.
Hls K.

Vad är Extraktor rör. Vore bra om du förklarar för de som inte vet.... som jag tex
Pellispricken /Kerstin o Janne
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Bensinförbrukning

Extractor rör är ett främre avgasgrenrör från topplocket och ut till första ljuddämparen som är avstämt för bästa flöde och avgaspulser, egentligen bara ämnat för trimmade tävlingsmotorer. Man tar helt enkelt bort grenröret som är av gjutjärn och första delen av avgassystemet och sätter dit ett extractror rör istället. Men det kan många gånger vara ett billigare alternativ att sätta dit istället för ett orginal gjutjärnsrör när det har spruckit.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Bensinförbrukning

Gav det nga extra hästar eller blev man bara ljudblind?
Har för mej att det var försäljningargument på just extraktorrör eller.



Häls Mikael o Carina
 
F

F.d. 17078

Guest
Sv: Bensinförbrukning

Har haft en burstner 570, med extraktorgrenrör lät ej mycket högre men gick som bara den runt 140 på topp, tog 1,35 i snitt.
 
Toppen