• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fel ventiler på al.fälgar

F

F.d. 12848

Guest
Jag har hört att man inte får ha gummiventiler på al.fälgar kabe har monterat fel ventiler på sina al.fälgar är det några mer märke som har samma fel
 
F

F.d. 11346

Guest
Sv: Fel ventiler på al.fälgar

Hej. Detta har jag aldrig hört något om, men kan det vara så att ett missförstånd finns hä .För om däcktrycket överstiger 3 bar måste metallventil användas. Där får inte gummiventil användas.
 

svensei

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Sv: Fel ventiler på al.fälgar

Många husbilar levereras med en ventil som är ett mellanting mellan de som visas på bilden. Denna ventil är avsedd för tryck upp till max 7 bar, vilket väl är tillräckligt för de flesta husbilarna.
 

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Fel ventiler på al.fälgar

:wink: Hej :wink:

Har varit i kontakt med importören av Knaus bilar till Sverige.
Olle Bergholm Katrineholm. Tog upp detta med ventiler. Det var inga problem. Jag fick låta byta ut samtliga och skicka fakturan. 5 sommardäck och 4 vinter. (för min del gällande stålfälgar)
/ Frank
 
Senast ändrad:

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Fel ventiler på al.fälgar

jag råkade ut för en gummiventil som brast för två år sedan, som tur var upptäckte jag det när jag stod stilla och kunde skyndsamt ta mig till en däckverkstad innan däcket var helt tomt på luft
för två år sedan var jag inte uppmärksammad på detta med att det inte duger med vanliga gumiventiler på däck för lätta lastbilar så jag tror att det monterades en ny gummiventil, tyvärr
läs om händelsen här http://www.husbilsklubben.se/forums/t18396/
 
Toppen