• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Någon som har testat någon av dessa backkameror

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Någon som har testat någon av dessa backkameror

Ser ut som om det är detta system
Rückfahrkamera System LUIS R7 Funk | Rückfahrsysteme=

Jag har en sådan och den fungerar bra. Jag tror det kräver att man har ett bakfönster för att signalen skall nå mottagaren inne i bilen.
När någon står i gången så blir det störningar i bilden därav drar jag slutsatsen att signalen går in via bakfönstret.
Det följer med en extern antenn till mottagaren så problemet med avskärmad signal går att hantera.
Även med ett trådlöst system så blir det en del kabeldragning.
Nästa system som jag köper skall vara med visir så att linsen skyddas från regndroppar (blir som att titta in i ett kalejdoskop) och från damm vid körning på grusvägar.
Jag väljer nog också en kamera med två objektiv men det systemet är så :mad: dyrt tyvärr.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Någon som har testat någon av dessa backkameror

Alternativt att man borrar ett hål och drar in sändaren (som brukar sitta som en "förtjockning" på slattdändan) i bilen - funkar oxå.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Någon som har testat någon av dessa backkameror

Hej

Jag och HBK 193 köpte varsin trådlös backkamera från Louis förra året.
För det första tog det en oerhört lång tid innan man fick grejorna, över 2 månader.

Min kameran var modell Funk 7 som monterades på min förra husbil.
Den tekniska specifikationen gav intrycket av absolut högsta kvalite’.
Men verkligheten visade sig vara något helt annat.
En detaljupplösning och färgåtergivningen som var under all kritik.
Men det allra tröttsammaste var ändå att det tog en bra stund innan mottagare och sändare fann varandra, ibland tog det 30 sekunder och sen kom bilden smygande fram som på en riktig gammal sliten svart och vit TV.
- Tråkigt att det finns så mycket Kina-skit på marknaden.

Vis av lärdomen inköptes till den nya husbilen en trådbunden dubbellins kamera.

Torbjörn
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Någon som har testat någon av dessa backkameror

Dålig förbindelse mellan kameran och monitorn var det också med den trådlösa från Conrads. Inget att rekomendera!

HBK-hälsningar

Göran 292
 
Senast redigerad av en moderator:

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Någon som har testat någon av dessa backkameror

En VARNING beträffande backkameror från Luis AG resp Kroja. I deras webshop står det att de har 48 månaders garanti över hela världen. De flesta modeller försvinner ganska fort ur deras sortiment och när man behöver en garantireparation, så bestämmer de ensidigt att garantin inte gäller då modellen inte finns kvar eller i mitt fall att jag inte bor i Tyskland.
Dessutom får man inte montera kameran själv! De vill ha originalkvittot av en godkänd bilfirma som har kameran monterat.

Jag hade köpt en dyr kamera med 2 linser (ej trådlös) som efter monteringen fungerade i 10 minuter (temperaturkänslighet). Efter reparationen fungerade den "så där" i drygt ett år till den la av igen.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50172

Guest
Sv: Någon som har testat någon av dessa backkameror

Jag köpte 2 st billiga kameror (sladdanslutna), en för bakåtvyn från Kjell & Co, och en 300kr backkamera (blocket), monterade dessa 2 i ett litet vitt halogenstrålkastarehus från biltema 49kr, så för ca 800kr hade jag en vattentät dubbelkamera.
 
P

Patrick E

Guest
Sv: Någon som har testat någon av dessa backkameror

Har också en trådlös från Luis AG som liknar den du är intresserad av. Får tyvärr instämma med de andra som haft dåliga erfarenheter av Luis AG. Monitorn var kass när den kom. Den byttes ut mot en ny men jag fick stå för frakten till Tyskland ca 200:-. Sedan är den som sagt lätt störd. Jag har också fått kondens i kamerahuset. När den packar ihop totalt så blir det ett trådbundet system.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Någon som har testat någon av dessa backkameror

Har just monterat trådburen kamera på min husbil efter inrådan från en tillbehörsaffär. Med en trådlös kan när man backar på en bensinmack eller vid ett köpcentrer få in signalerna från deras övervaknigskamror i stället för den från den egna kameran. De flesta kameror sänder på samma frekvens enligt försäljaren.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Någon som har testat någon av dessa backkameror

Mellanlandade i går i Frankfurt och givetvis inhandlades omedelbart senaste numret av ReiseMobil som lektyr.
Bl.a var det en intressant test av 10 trådbundna backkameror.

Klar vinnare i testet blev Luis R7-S med 7 tums skärm, uppvärmt kamerahus i aluminium med CCD sensor och linsskydd.
Eftersom jag inte köpt något roligt till mig själv på länge bestämde jag mig för att den gamla svartvita kameran med tjockmonitor plötsligt inte är tillräckligt bra längre och måste bytas ut. Jag förstår inte hur jag kunnat backa tidigare.. :rolleyes:

Beställning är lagd och det slutade på 3700:- inkl frakt.

Vi får se hur snabbt grejerna kommer och vilken kvalitet det är.
Återkommer..
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Någon som har testat någon av dessa backkameror

Jag köpte 2 st billiga kameror (sladdanslutna), en för bakåtvyn från Kjell & Co, och en 300kr backkamera (blocket), monterade dessa 2 i ett litet vitt halogenstrålkastarehus från biltema 49kr, så för ca 800kr hade jag en vattentät dubbelkamera.
Fråga: Det är väl glas på strålkastarhusen. Släpper glaset igenom IR-ljuset tillräckligt mycket?
Jan-Evert
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Någon som har testat någon av dessa backkameror

Hej!

Du skrev:
"Nästa system som jag köper skall vara med visir så att linsen skyddas från regndroppar (blir som att titta in i ett kalejdoskop) och från damm vid körning på grusvägar.
Jag väljer nog också en kamera med två objektiv men det systemet är så :mad: dyrt tyvärr".

Förstår inte fullt ut vitsen med visir på ett två-kamera system. Det är väl meningen att den ena kameran skall vara något av en backspegel, som är på under körningen. Då måste ju visiret vara öppnat under färd och då får man även nackdelarna du beskrev för dyra pengar. Finns säkert synpunkter på detta!

Har själv igen erfarenhet av kamera, utan kör med det levande backsystemet med spejande ögon bakom bilen och dunk i väggen när det är dags att stoppa.

Roadglider
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Någon som har testat någon av dessa backkameror

Det är riktigt att visiret måste vara öppet när man använder något av backkamerans objektiv, men vid regnväder är det idé att stänga av kameran så att objektiven skyddas från stänk och smuts. Jag har en sådan backkamera och är mycket nöjd med den.

Säkerhetsmässigt är den värd priset. Det har vid ett antal tillfällen hänt att motorcyklar legat så nära bakom husbilen att de inte syns i backspeglarna.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Någon som har testat någon av dessa backkameror

Mellanlandade i går i Frankfurt och givetvis inhandlades omedelbart senaste numret av ReiseMobil som lektyr.
Bl.a var det en intressant test av 10 trådbundna backkameror.

Klar vinnare i testet blev Luis R7-S med 7 tums skärm, uppvärmt kamerahus i aluminium med CCD sensor och linsskydd.
Eftersom jag inte köpt något roligt till mig själv på länge bestämde jag mig för att den gamla svartvita kameran med tjockmonitor plötsligt inte är tillräckligt bra längre och måste bytas ut. Jag förstår inte hur jag kunnat backa tidigare.. :rolleyes:

Beställning är lagd och det slutade på 3700:- inkl frakt.

Vi får se hur snabbt grejerna kommer och vilken kvalitet det är.
Återkommer..

Ja då har kameran kommit. Prick en vecka tog det.

Jag måste säga att jag blev mycket positivt överraskad när jag packade upp den. Allt var mycket snyggt förpackad i en proffsig kartong där allt hade sin givna plats. Kameran känns riktigt rejält ihopskruvad med en vikt på dryga halvkilot.
Skärmen är i ruggad svart plast och känns även den väldigt rejäl. Ingen blank svart plast, knarr eller smäckigt gnissel. Det vanliga fästet för montering på instrumentbrädan är i metall och det följer även med en hållare för den som vill ordna med infälld montering. Kablar och kontakter verkar vara av väldigt hög kvalitet.

Det här känns så långt bort från Kinaprylar som man kan tänka sig.

Återstår ju att se om grejerna funkar också..:D
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Någon som har testat någon av dessa backkameror

Monterat och klart!

Paketet kan verkligen rekommenderas. Kanonkvalitet och perfekt bild.
Vet inte ännu hur kameran står emot fukt men den verkar riktigt rejält byggd så jag tror inte det skall bli några problem.
 
F

F.d. 3136

Guest
Sv: Någon som har testat någon av dessa backkameror

450 kr. på Jula i vintras när de hade rea. Aha en katt bland hermelinerna,hehe . Tja kanske det men inget strul med den trådlösa funktionen. Det vanliga abret var hur inne delen ska fästas vid panalen. Valde ha den lös på hastighetsmätaren enbart vid backning. Något fast montage är det nån ide eftersom gerjjorna måste undan för att inte upptäckas av klåfingriga tjuvar. Kameradelen fästes på - bakom nummer plåten o fästs med självborrande skruv som ej ingick( lite trångt snett uppifrån). Kabeln till denna kopplas till backlamps kabeln( ganska enkelt faktiskt) Inne delen i cigg uttaget. Alltså ingen fluckt vid färd frammåt men det är ju inte något huvudsyfte för min del.Kanske lite farligt att kolla på med trafikanter i liten display vid full fart frammåt?!Sidspeglarna måste kollas i komplement till kameran dock eller hur?. Ialla fall min erfarenhet av vår premiär med backkamera Min kodriver slipper faktiskt en del spring bakom bilen. Fast har man cykel hållaren ute så är det svårt att se djupförhålllandet med säkerhet har vi märkt. Föresten , faan va en dukato går fort på backväxeln. 100 procent slira på koppling i alla lägen gäller. Finns husbilar med fler växlar bakåt?
Mycke vill ha mer eller hur?
 
Toppen