• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Äldre husbilar

E

Ebear

Guest
När vi köpte våran "gamla" husbil så blev vi väldigt glada. Nu har vi haft förmånen att fått äga och använda den i snart 2 år. Det blev kärlek vid första ögonkastet av hela familjen. Där stod hon och flirtade helt öppet. Vi slog till direkt och vi kunde knappt bärga oss förräns vi åkte på våran första husbilssemester 2006. Efter det så har hon bjudit oss på många oförglömmliga stunder med både andra husbilsvänner och för endast oss. Visst har hon ibland kärvat lite grand och det har kostat en slant, men vad gör det. Var på Elmia och suktade efter en nyare husbil men inser att vi inte har råd för tillfället. Jag tycker att vi kan unna oss lite lyxigare nyare husbil men som min sambo sa: vadå lyx. Jämfört med att vi tältade tidigare så är det här hur lyxigt som helst. Jag insåg att hon hade rätt. Så idag var vi och hämtade henne för att åka till fjälls några dagar. Och vi längtar. Vi kan ju faktiskt njuta av vad husbilslivet kan ge. En fundering bara- kanske en tråd för oss som har äldre husbilar, dom kan ju faktiskt trilskas lite då och då:wub:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Äldre husbilar

Hej Eva o Börje, vad har du haft för problem med Er bil. Berätta det är alltid intressant.
 
E

Ebear

Guest
Sv: Äldre husbilar

Hej Monica o Kurt.

Problemen hitillls är/har varit:

- Läckage i alkoven/badrummet
- Startproblem, knäpper bara när man vrider på nyckeln. Har nu installerat en startknapp.
- Läckage packboxar i växellådan som nu är åtgärdat
- Avloppstanken lossnade på en dålig skakig väg.
- Koppling som behövdes justeras
Sen lite klantig så bröt jag av den enda nyckeln som fanns men nu är nästan allt fixat. Tyvärr så kommer rosten lite smygande nu, men det är ju en gammal bil.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Äldre husbilar

Det var tråkigt att höra om Era problem. Hoppas att det har ordnat sig för Er.

Vi har en 93:a och än så länge har den funkat jättebra.
Emellertid hade vi problem med våran "gamla" bil. Blev tvungna att byta koppling och renovera växellådan.
Som Final så skulle vi bara fixa till lite rost men det gick fullständigt åt hel----. Fick Tectyl i hela bilen (på insidan). Vi fick bilen fixad så att efter denna incident och 25 lakan senare, så bytte vi till våran nuvarande.

Har man en "gammal" bil så kanske man får räkna med "lite" problem. Men vi har haft många flång nya bilar också och dom flesta av dom har faktiskt krånglat en hel del.

Jag tror att man måste nog ha lite "tur" också.
Hälsningar från M o K.
:yes:
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Äldre husbilar

Äldre husbilar ?Du ser ut att ha en rätt ny. Min blir äldre nästa år. Då begåvas den med skattefrihet och lägre försäkringsavgift!Har inte haft några direkta problem med den som bror på bilen själv.Ibland rök säkringen så fort man blinkade. Det visade sig bro på en felkoplad backljus ramp som jag köpt på Biltema för att hänga bak när jag har en exta låda där.Sedan klantade jag mig riktigt engång när jag var trött och det har inget med just den bilen att göra utan var mitt eget fel.Det enda jag saknar i bilen är en kassettoa (har nu pottipotti ).Samt en riktigt tät duchkabin, det har nog varit det en gång i tiden men är nu mer byggt som en garderob. Har planer på att ordna till detta så småningom.Tycker det är mer plats i min än i mordärna bilar av samma storlek. Men å anda sidan är ju min strömlinjeformad som en skokartong.Med tanke på en frågestälning i en annan tråd hur man har råd.Ja det var ett inpulsköp helt enkelt. Jag gav säljaren ett lågt bud och efter en djup suck så sa han ja, då kunde jag inte gärna dra mig ur för jag var lite sugen på att prova. Den såg ut precis som jag ville ha den också. Så vidiokameran som jag skulle haft pengarna till egentligen fick vänta ett halvår, och det var bra också för det blev en bättre kamera än jag skule köpt från början. Var det en dyr videokamera? Ja, jag har gett mer för videokameran än jag gett för husbilen. Nu låter det som det är något hembygge men det är faktiskt ett original Tabbolt bygge på Mercedes cassi.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Äldre husbilar

Hej Eva & Börje

Jag och frugan har samma lycka som er. Vi hittade en begagnad skönhet för fem år sedan, den var helt perfekt för vårat behov. Visst åker vi och tittar på Elmia men det slutar alltid med att vi uppskattar vår bil ännu mer. Visst blir det ett och annat tillbehör och en och annan renovering med det är ju småpengar jämfört med att byta.

Får man problem så är ju vårat forum toppen. Ställ en fråga och du får alltid svar! Själv har jag mest mekat med bodelen, solceller, fler utblås till värmen, fixa kylskåpet, bytt panna, fler batteri, stativ till TV:en mm Själva mekandet och funderandet tycker jag är lika kul som åkandet. På vår önskelista står bla diselvärmare och bränsleceller.

Ha det gott på er resa, mvh Torbjörn...:mh2:
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Äldre husbilar

Ok Nu sä det som Med allt annat. Jag började med en Toyota på -80 talet som en hb bil längtade så, alla som hade en riktig husbil, drömde också, hade sedan en Volvo 245 Det var drömmen, sedan dess hyrt , haft ett ett antal bilar,första vae en pilot bensin med en liten motor kuskade runt i eropa ca 600 mil Men Nu lagt allt vi har för en Ny bil, Alla har vi drömmar, Ser fortfarande på när Tyotan rullade från Sverge första gången mätaren stog då på 16000mil, vi ska åka till DK det regnade i 2 dagar vi for då vidare till D inte bra väder där eller, rullade på kom till Franska kusten, bodde på parkering åt 1 ggr om dagen, ibland bara en macka som morgon mat torr fralla & vatten,lunch bad, Men Husbil har växt så den milda grad. Jå jag är berädd att offra allt där en nyare (bil,Väntar)
Och har kraven ökat med åren. Men Jag tittar alldrig sett på en som har en Äldre hb
Vi är av samma sort Hälsar alltid, Vi vet hur det är att åka husbil ny som äldre karnes bara hur snabb den kan gå men alltid Lyckan att kunna stanna & njuta av friheten
Kram
Skogis
 
F

F.d. 50035

Guest
Sv: Äldre husbilar

Kul att se ett inlägg om Gamla husbilar!
Vår som vi haft sedan December 07 är 20 år. Att vi blev med henne var en slump verkligen, vi skulle inte köpa ännu, bara titta! Efter år med husvagn bör man ju kolla först, köpa sedan.
Jag (frun i flocken) kollade på nätet mycket, hittade en "pärla" som var en besvilelse vid första mötet. På hemvägen passerades en husvagnsfirma med många objekt och vid första mötet med vår gamla Nordic sa det klick! Tyvärr! För nu förstår vi att en disel ev varit klokare.
Hur som helst, vi hittade några småfel, de åtgärdades under den 1 månads garantin vi fick.
Nu har vi varit på vår första långresa med vår Nordic och från räknat 2 liter milen så är vi jättenöjda. Vi /hon höll oss till och med kvar på vägen trots att vi färdades en etapp i storm på Västkusten för ett par veckor sedan.
Men som den gamla hon är så tycks felen visa sig. Nu med kylen på gasol, det funkar bra men vi må stänga av knappen för tändsäkringen för att slippa evigt tickande.
Någon som vet vad felet kan vara?
Annars så är vi jättenöjda med vår bil. Var inne hos Husvagss Swenssons och kollade på en massa olika, maken blev sugen på en disel men jag fann ingen med detta utrymme i golvyta som vi har i denna vår Nordic.
 
F

F.d. 2284

Guest
Sv: Äldre husbilar

Hej.
Har du kollat att du har gas i tuben.Den vill troligen återtända.
Uno i Vollsjö
 
F

F.d. 50035

Guest
Sv: Äldre husbilar

Fniss. Att det finns gott om gas i tuben råder ingen tvekan om. Det måste vara nåt fel på kylskåpet
Bär väl komplitera med att kylskåpet fungerar. Det är kallt och går bra på gasolen, men vi måste stänga av den automatiska tändsäkringen för den "tror att gasolen slocknat" Trots att den inte gjort så...
Konstigt!
 
Senast redigerad av en moderator:
E

Ebear

Guest
Sv: Äldre husbilar

Vi hade problem med att luftvärmare tickade hela tiden.
Skrev ett mail till Alde som svarade:

Troligtvis har jordkabel förlorat sin kontakt med chassiet.

Det handlar om en brun kabel
som är (eller ska vara) ordentligt förankrad mot en bottenplåt i
värmaren.

Hjälper det inte att justera detta
så kan det vara stiftet som sitter felplacerat eller är defekt och
behöver bytas ut.Troligtvis har jordkabel förlorat sin kontakt med chassiet.

När jag kollade så var kabeln lös. Satte fast den och pannan slutade att ticka.
Nu var det ju erat kylskåp som tickade men det kanske fungerar på ett liknande sätt.

Nu kom jag ifrån ämnet lite grand. Var inte meningen:swoon:
 
Senast redigerad av en moderator:

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Äldre husbilar

Grattis Lasse och Mairon, er husbil gick precis upp i värde åtskilliga kronor!

Det är nämligen så att det är på förslag att slopa den rullande 30-årsgränsen för skattebefrielse och ersätta den med en skattebefrielse från en angiven årsmodell, i förslaget från Vägverket nämns 1975 år modell av fordon, se sidan 1 i följande PDF:
http://www.vv.se/filer/42421/entusiast_veteranfordon.pdf

Sidan 18 i dokumentet visar den exakta formuleringen om skattebefrielse och det år när lagförslaget spikas som en lag kommer tydligen detta årtal att gälla som gräns för skattebefrielse.

Hoppas dock att förslaget inte går igenom!
 
M

mikkis

Guest
Sv: Äldre husbilar

hej Eva & Börje !

Vi hade en likadan Hobby som ni har för många år sedan. Vi fick oxå läckage i alkoven, och det kom från den takluckan som sitter i alkoven.
Ytter taket och Innetaket som är ihop limmade just i utsågningen i takluckan släppte, så vattnen kom in den vägen!

Jag skruvade bara ut takluckan. gjorde rent skarvarna.. och sedan limmade jag igen allt som hade släppt ( mycket enkel att se var det släpoper ?. sedan satte jag bara tvingar melan yttertaket och innertaket, och lät det torka ett par dagar.. Och Viiips... så var problemet löst.

Hela arbetet tog max 2 timmar att göra.. ´
Mvh/
Mikkis
 
E

Ebear

Guest
Sv: Äldre husbilar

Tack mikkis för ett mycket bra tips. Jag har bytt taklucka och samtidigt tätade jag fönstret i alkoven. Har inte haft något läkage sen dess men hade planer att till sommaren ta ut fönstret och sätta dit nya lister. Nu slipper jag nog det... tack igen.
 
F

F.d. 29751

Guest
Sv: Äldre husbilar

Vi började få lite problem med läckage i toan då monterade jag bort alla fönster ,takluckor och AC i bodelen skrapade bort allt löst och fast och monterade dit allt igen. Oj vilken glädje inte en droppe mer.
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Äldre husbilar

Vi har en husbil som jag har byggt själv på en Cheva van från -84 där vi har alla bekvämligheter såsom fyra ordentliga sittplatser men armstöd och trepunktsbälten,kök med gasolplattor,diskho,kylskåp,underskåp,portaporti,micro,farthållare,el-hissar,ac,c-lås,larm,automatlåda,dieselmotor,servostyrning,två fasta sängplatser med måtten 1.40x1.80,reservhjul och cyklehållare på bakdörrarna och vi har även ett fristående förtält.Funkar perfekt för oss,två vuxna och två barn.
 
E

Ebear

Guest
Sv: Äldre husbilar

Jahapp, nu är husbilen besiktad och fick sk 2:a. Bromsok höger sida FEL.. Har beställt ett nytt som ska bytas nästa vecka. Inte lätt att få tag påreservdelar till gamla bilar idag. Bara att hålla tummarna.

En liten berättelse om förra helgen. Vid hemresean via nya E4 norr om Uppsala blev vi stoppade av en civilpolis. Han pekade med HELA handen om att vid nästa rastplats vika av och parkera. Jag svängde av stängde motorn och hoppade ut samt frågade polisen om varför vi blev stoppade. Misstänkt överlast muttrade han. Kör fram till vågen därframme (ca 100 meter). Javisst svarade jag, men husbilen ville inte starta. Det var fler poliser på plats och alla vinkade åt oss att åka fram till vågen. Men njet. Hon VILLE inte starta. Efter ett tag kom en polisbil fram med en äldre uniformerad misstänksam polis åkande fram till oss. Hmmr, vad är det för fel? Tja, svarade jag. Bilen vill inte starta. Ok. Blås här. Jahaa, ok. Är det din bil? Jajamens svarade jag. Det är misstänkt överlast sa han. Kan inte vara möjligt svarade jag. Vet du hur en husbil fungerar? Nej svarade polismannen. Började informera om färskvattentanken och avloppstanken. ( Vi hade varit borta i 2 dagar och hade nästan ingen last alls men däremot var avloppstanken full). Jahaa, får jag titta in i bilen, frågade polisen. Javisst svarade jag och öppnade dörren. Därinne fanns vår 2 metersson och sa hej. Polismannen backade och sa- och här bor du? Jajamensan, sa sonen. Ok, sa polisen, jag BEDÖMMER som att ni inte har över last. NI kan åka vidare. Tack för det. Det slutade med att jag fick plocka ur bodelsbatteriet och startkabla bilen som då gick igång ca en timme efter att vi blev stoppade. Med denna lilla historia så visar det sig att gamla husbilar kan vara lite kinkiga då och då.
 
Senast redigerad av en moderator:

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: Äldre husbilar

Hej! det är inte problemfritt med en ny bil heller. Vi har gjort 3 resor och kört ca 400 mil,ingen resa har varit utan strul, mest har värmaren krånglat, om inget annat så har tv strulat nu senast gick navigatorn sönder har ingen kontakt med sateliter, nu väntar jag att få tid till Fogas för rep av värmaren.
Varje resa har vi fått avbryta för att få rep av värmaren, så vårat försök att ändra sjöliv till Husbils liv har börjat dåligt så jag bävar för nästa resa vad skall hända näst.
Mvh Frank
 
Toppen