• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nyare bilar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 339

Guest
Som ny på forumet med en äldre bil så undrar jag hur försörjer ni era nyare fordon? En husbil av åretsmodell för i runda slängar en mille? Hur får ni i hop ekonomin?
 
F

F.d. 2297

Guest
Sv: Nyare bilar?

HAr
Samma undran som du, men tycker att en äldre bil är mer sharmig en de nya med en massa elektronik som kommer att krångla om ett par år så var glad över din gamla bil
Hälsn
Elving
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Nyare bilar?

Olle -Frösön
Håller med dej.
Samla burkar som tokar slänger är ett bra tips.

Jobba på:mcride:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 346

Guest
Sv: Nyare bilar?

Ingen fråga är väl för dum på forumet! Sen kanske man inte kan få ett bra svar. Men det är ju en annan sak.
 
F

F.d. 3727

Guest
Sv: Nyare bilar?

Hej. Frågan var inte dum, jag tycker den var lite för personlig därav mitt förra svar. Vår ekonomi är inget som vi lämnar ut på ett öppet forum. Andra har nog andra uppfattningar och det tycker jag är ok.

Vänligen.
Olle.
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Nyare bilar?

Som ny på forumet med en äldre bil så undrar jag hur försörjer ni era nyare fordon? En husbil av åretsmodell för i runda slängar en mille? Hur får ni i hop ekonomin?

Ganska lätt att svara på utan att vara otrevlig!!!

Antingen har eller har man haft en bra inkomst, sålt huset, vunnit pengar, sålt firman, ärvt pengar eller stora lån på banken som man givetvis vet med sig att man klarar av att betala.

Inte så konstigt tycker jag, man köper prylar efter inkomst.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Nyare bilar?

Hej du glömde sålt båten.

Häls Mikael O Carina



ps snart åker väl mc me


:mcride:
 
F

F.d. 3727

Guest
Sv: Nyare bilar?

Förlåt mig men jag undrar vem det är som ställt denna i mina ögon intima fråga om mitt, våra privatliv.
Identitet:

Kommun: Täby
Land: Sverige
Län: Stockholm

Kan man fråga vem som helst om vad som helst efter en sådan bristfällig presentation?

En undrande Olle på Frösön.
 
F

F.d. 16636

Guest
Finns inga dumma frågor, bara dålig attityder:p


Personlig, jag sålt huset till barnen, och köpt husbilen.

Emellan tid hyr jag guest huset från dem,:wink: idean är att vi åka när vi vill, men fotfarande har en fast address.

Det kanske inte passa alla, men idagsläget mindre att tar hand om känns bättre.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Nyare bilar?

Det finns inga DUMMA frågor.
:D
Men det finns "dumma" svar, det var därför jag svarade---Sälj Huset---
:twitcy:
mvh K.
 

Eva & Ulf

HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1242
Medlemskap
2024
Sv: Nyare bilar?

Frågeställaren kanske är "SKATTEPOLIS" el.POLITIKER som undrar hur de ska kunna mjölka oss på något mer, och undrar hur vi har råd med denna enorma "LYX" det kan ju finnas något sätt att ta ut mer än Bilskatten / Bränsleskatten när vi har tagit oss en sån stor frihet att skaffa Husbil :mad:
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Nyare bilar?

Haha! Kul tråd detta!
Vår lilla husbil (6m alkov -00) är belånad långt över alkovens högsta punkt. Det kostar oss en massa pengar varje månad men vi vill inte missa detta med husbil. Dessutom så är jag sjukskriven så det svider rejält i plånboken varje månad. MEN DET ÄR DET VÄRT!!
Man vet ju aldrig hur länge man lever :)

:music-icon:Anders & Jessica:music-icon:
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Nyare bilar?

Hej alla.

Det troligaste svaret på hur man har råd med en nyare husbil är väl att bytt in en äldre.
Eller?

Tror Jägarn :eek:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Nyare bilar?

Intressant tråd!

Detta är en intressant fråga som jag ofta har funderat på. Jag köpte min första husbil våren 2004, efter att tidigare i mitt liv huvudsakligen ha rört mig på sjön; jag har haft en massa båtar och varje gång (nästan) jag sålt en båt, så har jag lyckats sälja till högre pris än inköpspriset.

Båtägandet innebär ju vissa årliga kostnader också, men den stora skillnaden mellan husbil och båt är andrahandsvärdet! Många båtar stiger i värde varje år, i synnerhet större segelbåtar (undantaget är amerikanska snabbgående båtar med stora bensinmotorer) medan husbilar faller ganska rejält i värde, räknat per år!

En sak som skiljer husbil från båt är ju möjligheten att nyttja husbilen året runt och det kan ju försvara den stora skillnaden i kostnader.

PRYLVANSINNET! Man måste ju ha nya prylar hela tiden och det drar mycket pengar också och jag har en känsla av att många förtränger dom verkliga kostnaderna och drar ner på annat, därför att det är så himla kul med husbil, men det kostar!

Alltså: smakar det, så kostar det!

Jappe
 
Senast ändrad:

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Nyare bilar?

Vi har valt att sälja hus och de flesta tillhörigheter för att nu på heltid bo husbilen. Man behöver inte så många saker för att njuta av livet.

Prioriter och minimera.

Hälsar
Kurt & Margot
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Nyare bilar?

Förlåt mig men jag undrar vem det är som ställt denna i mina ögon intima fråga om mitt, våra privatliv.
Identitet:

Kommun: Täby
Land: Sverige
Län: Stockholm

Kan man fråga vem som helst om vad som helst efter en sådan bristfällig presentation?

En undrande Olle på Frösön.

Det går bra att fråga men det är upp till var och en att svara.

Personligen handlar detta med inköp av husbil om prioritering: mycket lite kröka och inga cigaretter fixar en hel del. Om jag hade rökt hade jag kedjerökt från klockan 07.00 till 23.00 med korta uppehåll för måltider. Att inte göra detta bör ge en hel del klirr i kassan som jag kan omfördela till husbilslivet :rolleyes: .

Ett litet problem i sammanhanget är att jag aldrig rökt över huvud taget, men det är en liten petitess som jag gärna bortser ifrån när jag vill lura mig själv att jag har råd till något :cool:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen