• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

2 st. 60Ah till bodelen

F

F.d. 2549

Guest
Mitt bodelsbatteri har tjänat ut.
Jag klarar mig med 90 Ah.
Ett nytt kostar hos min leverantör 2000:-

Nu till min frågor:
Vad anser ni om att jag köper två st. 60Ah?
Dessa får jag för ungefär 1400:-.
Det ena batteriet skall jag ha under förarstolen och det andra
tänkte jag ha under den främre dinettsoffan.

Avståndet mellan batterierna kommer att vara 6 dm.
Tror/vet någon vad bilprovningens bestämmelser är för att
godkänna ett sådant arrangemang.
Batteriet skall ha utrymme som är ventilerat.
Kanske några 30 mm. stora borrhål i soffans främre vägg
kan vara tillräckligt?
Så är mina tankar. Ni som har gjort något liknande eller
har synpunkter kring mina tankar, ni är så välkomna med
förslag kring kopplingar och regelverk.

Farbror Claes är beredd att lyfta på hatten.
 

Bodekull

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1660
Medlemskap
2024
Sv: 2 st. 60Ah till bodelen

Hej farbror Claes
Själv har 2st 75Ah fritidsbatterier under förarstolen. På dessa finns det avluftningsslangar
som jag leder ut i borrade hål i golvet. Hål som är tätade med silikon från undersidan så
ingen fukt tränger in. Det är inte lämpligt att ventilera batterierna som du tänkt.
Bilprovningen har aldrig kontrollerat batterierna under de 20 år jag haft husvagn och gjorde
det inte heller när jag besiktade husbilen i höstas. Det enda batteriet som de verkar bry sig om
är det som finns i motorrummet.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: 2 st. 60Ah till bodelen

En liten halvviktig grej är att batterierna är väl fastsatta för att undvika kortisar en smart grej är annars å ta plastlådor som finns till fritidsbåtar för
att undvika den "jävulska" batterisyran som fördärvar allt i sin väg.samt den viktiga avluftningsslangen för ev knallgas som nämdes innan.


Häls Mikael o Carina
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: 2 st. 60Ah till bodelen

Hej farbror Claes
I vor husbil, bodelen forstås, har vi också annvendt 2 x 60 ampere fritidsbatterier.
Husbilen er fra nya med 90 ampere - tilsvarende din.
Det tar en liten tid lengere at fordon lader up batterierne - men inte nogen problem.
Vor husbil er en Ford/Rimor.
Det ene 60 ampere batteri for husdelen er i motorrummet og det annet i husdelen och skilld med 120 amper sikringer - lovkrav - helt fint.
Jag har annvänt ladekabel da der skal användas mindst 120 Ampere før end sikringer springer.
Men kabelannslutningerne skal väre for mindst 120 Ampere - annvänd typer som til store stereoannläg.
Kan dette Skandinviske forstås på Svensk :twitcy:- eller var det bättre på Dansk :confused:
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: 2 st. 60Ah till bodelen

Hej Farbor Claes!
Jag har för mig att när man parallell-kopplar batterier på detta sätt är det viktigt att bägge batterierna är likvärdiga, t.ex. nya och av samma märke.
Annars kan det "dåliga" batteriet ligga och dra ström ur det "friska".

Detta är vad jag hört. Rätta mig gärna om jag har fel för jag skulle själv gärna sätta in ett st 80Ah batteri till i bodelen men vet ej om det kommer att fungera.

Som sagt, jag kanske är ute och cyklar!


Anders
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: 2 st. 60Ah till bodelen

Hej Claes! Jag har ett gelbatteri 1st under förarstolen och 2st under passagerarstolen dom är på 80 amp.st. Vad har du under passagerarstolen?:yes:
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: 2 st. 60Ah till bodelen

För att 'slippa' problemet med avluftning kan man ju köpa helkapslade batterier men dom är kanske dyrare?
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: 2 st. 60Ah till bodelen

Nei Andes du er på rette spor' ( track ).
Vi har i husbilen i allt 3x 60 Ampere batterier - ellers skal der vere eletronik immellom startbatteri och husdelsbatteri - foruten skillerelæ.
Så farbror Claes det er helt fint om du också anvender 60 (70 ) ampere batteri till startmotor.
Enkelte fordon har separat generatordel for husdelen - dem tenker vi inte på :eek:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: 2 st. 60Ah till bodelen

Hej, farbror Claes!

För mig verkar det enklaste vara att byta leverantör och sätta dit ett 90A batteri igen! Ett 90A batteri ska inte behöva kosta 2000 spänn. Kolla på nätet! Biltema har underhållsfria batterier på 88A för 1099 kr! Kolla måtten på ev. nytt batteri noga, så att det får plats!

Mvh

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: 2 st. 60Ah till bodelen

Farbror Claes. Jag köpte nya batterier 100 AMP på T.H. Pettersson bakom Liseberg för 900:- spänn styck.

Underhållsfria att användas utan ventilation. Jag skulle köpt 2 batterier och kört med 1 åt gången för att sedan skifta mellan varandra o.s.v. Men bara för att jag skulle gjort de så är det inte säkert att Du skall göra detta.

Men Du ville ju ha ett råd och det har Du fått från, Kurt.
:confused::twitcy:
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: 2 st. 60Ah till bodelen

Hej igen.Jag har tidigare använt vanliga 60 amp.Men dom kokade ur pga.Solceller som laddar 14,8v i stället för 13,8.Nu funkar det perfekt med gelbatterier. Tore....
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: 2 st. 60Ah till bodelen

Sätt grova kablar mellan, lämpligen startkablar som du kapat till och sätter riktiga batteriklämor på.

Dom kräver och det kan vara bra för din egen skull, att det är gummi eller plastskyd runt genomgångar i synerhet genom metall, Det skall vid vibrationer inte kunna skava igenom kablens isolering. detta gäller för övrigt alla kablar i bilen - skydda plåtkantermna så dom inte skaver hål på kablarna.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2549

Guest
Sv: 2 st. 60Ah till bodelen

Tänk, bara man ropar till och vill ha lite hjälp så finns ni där med råd och hopp om att det skall gå bra för mig och mina batteriproblem.
Tack alla. Det finns en del att undersöka och sova på för mig.

Det framgick kanske inte av bilden, men hatten åkte av när jag bockade.

Hälsningar från farbror Claes.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: 2 st. 60Ah till bodelen

Hej

Vet inte om detta vetenskapligt stämmer men fick rådet att köpa 2 lika fritidsbaterier - 75 Ah samtidigt och paralellkoppla dessa. Då skulle detta bli billiga Ah. Det händer att batterier havererar oavsett pris.

Har funkat fint för oss, de första två batterierna var riktiga lågprisare (475:-/st) de höll i två år (vi förbrukar mycket el under ca 60 dagar/år). Nästa gång köpte vi två Warta batteri på Elmia inte lika billiga (ca 600-700:-/st) men har funkat fint första året. Får se hur det blir om en månad då vi startar upp bilen igen.

Mvh Torbjörn...:mh2:
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: 2 st. 60Ah till bodelen

Ju minde del av batteri kapasiteten man behöver utnytja ju längre räcker batteriet.
Idealet är att bara behöva utnyttja 1/3 del av kapaciteten, då varar baterierna väldigt länge. Laddar man ut baterierna så dom blir helt döda då varar baterierna inte många gånger. lite beroende på vad för bateri det är. så kallade fritids baterier varar längre i synerhet vid stora urladdningar men kan inte ge så stor strömflöde som ett startbateri vid samma Ah kapasitet.

Lite förenklat
Start batteri = stor ström flöde under kort tid
Fritidsbatteri = kan laddas ur mer och håller längre i synerhet vid kraftig urladdning.
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: 2 st. 60Ah till bodelen

Hej!
Biltema har färdiga grova kablar med standard batterianslutning som gör det lättare att koppla in batteri nr 2.
Kvalitén hos batterier styrs bland annat av hur tjocka blyplattorna är. Ett tyngre batteri har i regel bra effekt. Det finns tester på startbatterier där Varta fick bäst, Biltema bland de sämsta. Tudor och OK låg i mitten. Har tyvärr inte hittat någon test för fritidsbatterier. Batterier delas in i kvalitetsnivåer typ AA osv men det brukar inte anges på batteriet. Själv kör jag med 3st OK fritidsbatterier. Dom verkar rätt bra. Åter till farbror Claes: Det kan vara värt att köpa ett nytt 90Ah isf att behöva dra en massa kablar, luftslangar, etc med den kostnad och jobb det för med sig. Lycka till hälsar Hasse!
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: 2 st. 60Ah till bodelen

För en del år sedan köpte jag batteri hos Biltema, och det höll inte vad jag hade förväntat mig. Jag fick då reda på att Biltemas batteri hade mycket mindre med blyplattor än de kända märkena, därav vikt och kvalite. Kanske batterierna har bättre kvalite idag.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: 2 st. 60Ah till bodelen

Farbror Claes, jag tror du kan få plats med två 60 - 75Ah batterier under den stol där nuvarande batteri finns. Dina stolsunderreden är säkert lika de jag har i vår bil.

Om nuvarande batteri har slang för knallgasevakuering så är det lätt att koppla till en slang extra med hjälp av en T-koppling.

Det gäller också att vara mycket försiktig när batteripolerna monteras. Det är också viktigt att täcka hela härligheten med en träfiberskiva, kryssfanérskiva eller liknande så att något tappat metallfäremål inte skall kunna leta sig in och kortsluta mellan stolsunderrede och pluspoler.
 
Toppen