• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

2 st. 60Ah till bodelen

F

F.d. 2549

Guest
Mitt bodelsbatteri har tjänat ut.
Jag klarar mig med 90 Ah.
Ett nytt kostar hos min leverantör 2000:-

Nu till min frågor:
Vad anser ni om att jag köper två st. 60Ah?
Dessa får jag för ungefär 1400:-.
Det ena batteriet skall jag ha under förarstolen och det andra
tänkte jag ha under den främre dinettsoffan.

Avståndet mellan batterierna kommer att vara 6 dm.
Tror/vet någon vad bilprovningens bestämmelser är för att
godkänna ett sådant arrangemang.
Batteriet skall ha utrymme som är ventilerat.
Kanske några 30 mm. stora borrhål i soffans främre vägg
kan vara tillräckligt?
Så är mina tankar. Ni som har gjort något liknande eller
har synpunkter kring mina tankar, ni är så välkomna med
förslag kring kopplingar och regelverk.

Farbror Claes är beredd att lyfta på hatten.
 
F

F.d. 25043

Guest
Sv: 2 st. 60Ah till bodelen

Hej.
Det finns inga underhållsfria batterier har jag kommit underfund med nu.Har ett som har ett så kallat tittöga ,grönt ,svart vit.Laddat,ladda, service.Hur enkelt som helst bara det att det inte är underhållsfritt.Var runt och kollade priser på nya batterier och fick priser som inte är kloka.Tudor fritid 115 amp. ett års garanti. 2300:-,Zap 100 amp.två årsgaranti. 1259:-,biltema 100 amp.1249:- tre årsgaranti.Pratade med en försäljare om detta med underhållsfritt och fick till svar att det finns inga,på underh.fria har du lock att lyfta på sa han och jag svarade var,han lyfte på hela plastreklamtrycket ovanpå och där under var ett lock som döljde skruvlocken till vattenpåfyllningen.Åkte hem och kollade på det som jag fått reda på,se under plasten satt mycket riktigt skruvlock ,det gick på över en liter vatten.Hjälpte inte mycket,batterit tar ej laddning så det blir ett nytt.Ta och köp ett 100 amp. istället för två 60 amp.för laddningen blir bättre.
mvh Mats
 
Senast redigerad av en moderator:

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: 2 st. 60Ah till bodelen

Hej.
Det finns inga underhållsfria batterier har jag kommit underfund med nu.Har ett som har ett så kallat tittöga ,grönt ,svart vit.Laddat,ladda, service.Hur enkelt som helst bara det att det inte är underhållsfritt.Var runt och kollade priser på nya batterier och fick priser som inte är kloka.Tudor fritid 115 amp. ett års garanti. 2300:-,Zap 100 amp.två årsgaranti. 1259:-,biltema 100 amp.1249:- tre årsgaranti.Pratade med en försäljare om detta med underhållsfritt och fick till svar att det finns inga,på underh.fria har du lock att lyfta på sa han och jag svarade var,han lyfte på hela plastreklamtrycket ovanpå och där under var ett lock som döljde skruvlocken till vattenpåfyllningen.Åkte hem och kollade på det som jag fått reda på,se under plasten satt mycket riktigt skruvlock ,det gick på över en liter vatten.Hjälpte inte mycket,batterit tar ej laddning så det blir ett nytt.Ta och köp ett 100 amp. istället för två 60 amp.för laddningen blir bättre.
mvh Mats

Tack Mats för ett mycket bra tips att inga batterier är underhållsfria!
I vår Fiat Ducato 2001 sitter ett startbatteri som ser ut att vara original. Fick i förra veckan använda startkablar efter vinterförvaring trots att jag underhållsladdat det 1 ggr/vecka.
När jag tog ur batteriet, som ser underhållsfritt ut, kunde jag ta bort ett större plastlock och sedan med en vass kniv bända upp ytterligare ett lock. Därunder satt den vanliga vattenlocken. Fick i ca 1 l batterivatten (obs - använd aldrig vanligt vatten!) och jag tror jag lyckats rädda batteriet. Jag tror inte att någon kollat detta batteri på de servicar som gjorts. Alla trodde väl att det underhållsfritt (vilket tydligen inte finns).
Uppmaning: Ni som har husbilar som har några år på nacken - kolla batterivattnet i startbatteriet.
Gäller nog bodelsbatterier också om dom är av typen syrabatterier, typ fritidsbatteri. För Gel, AGM och SMF batterier så kan/skall man inte fylla på vatten vad jag vet.
Pass upp för syran och om ni skall ta ut batteriet; lossa alltid minus kabeln först innan ni börjar lossa plus och andra skruvar. Lycka till! Hälsningar Hasse
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 2 st. 60Ah till bodelen

Hadde for noen år siden en meget interesant samtale med en som produserte batterier. Han påsto at mange batterier ble laget med for tynne blyplate, dette gir bra kapasitet, men dårlig holdbarhet. Platene kunne vri seg av belastningen både ved stort forbruk og hard ladning. For ladning er det to parameter som ikke er avhengige av hverandre: spenning som kan føre til koking av syren når spenningen er for høy. Strømstyrken er det som dreper de tynne platene (typisk for fritidsbatteri) - det "fine" med et solpanel er at det ikke klarer å gi stor strømstyrke.

I husbilen har vi et vanskelig forhold: lading fra motorens generator har høy strømstyrke, samtidig som vi har et langt strømsvakt forbruk. Genereatoren sier tykke plater, langt svakt forbruk sier tynnere plater.

Løsningen ser ut til å være gel, AGM og tilsvarende hvor det er tynne plater, men en plastisk masse som forhindrer bølging i platene ved stor strøm. Ok de er dyrere - gjerne mer enn det dobbelte av billigbatterier, men de varer.
Selv brukte vi opp 2 bly/syre 100 Ah på 2 sessonger - byttet til Exide Gel og har nå startet på sessong 5.

Det er 3 hovedårsaker til at batterier gir opp:'
1. Sulfatering - dvs. at det dannes et sulfatbelegg på platene som stopper lading og strømuttak. Dette er sterkt redusert ved gel og tilsvarende.
2. Bukling av plater - problem ved for rask lasing elle utlading av fritidsbatterier.
3. Uttørring - spesiellt problem for såkalte vedlikeholdsfrie batterier. Ikke uvanlig å finne sånne som trenger mer enn en liter med vann når forseglingen brytes. Batteriet holder etter dette kun kort tid på grunn av kjemisk skade på platene bl.a. sulfatering.

Det finnes batterier som er såkalt regenerative, dvs. de gjenvinner mesteparten av vannet som fordamper - holder litt bedre enn de som bare er forseglet.

Vil en selv gjøre en liten ekstra jobb og det er mulig så kan en bruke maritime startbatterier med sentral avlufting gjennom en slange som må føres under bilen, Disse må aldri lades helt ut og etterlades hvis bilen står ubrukt en tid. Lading minst en gang i måneden!
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: 2 st. 60Ah till bodelen

Agne har nu installerat 2 st 68 Ah inkapslade parallellkopplade batterier. De är placerade bakom förarstolen nere vid kortändan av köksbänken och ska driva kylskåp och belysning med hjälp av ca 20 m kabel.

Elisabeth har suttit i köksvärmen och sytt gardiner!!!

Tyvärr är det för kallt för att måla eller tapetsera, som är nästa punkt på Att-göra-listan.
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: 2 st. 60Ah till bodelen

På Fiat Ducato (244 2002-2006 och (250-2007) ser jag att kontroll av batteri och syranivå ingår i serviceschemat, men man behöver nog kolla att verkstan verkligen har utfört jobbet också för det kan vara lätt att smita undan jobb som kunden inte har så lätt för att kontrollera.

Fråga gärna hur mycket vatten som fick fyllas i batteriet innan räkningen betalas.
 
Senast ändrad:

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: 2 st. 60Ah till bodelen

Kolla med batteriproffsen då du skall köpa ett nytt batteri,det är skillnad på startbatterier
och fritidsbatterier,startbatterier ger en större kapacitet vid startning medan ett fritids- batteri tål urladdningar och uppladdningar betydligt bättre (längre livslängd).Det lönar sig i längden att köpa rätt batteri.Man skall ej vänta med att byta batteri på nyare bilar då ett dåligt batteri belastar generatorn (laddaren) genom att ladda fullt hela tiden och ett dåligt batteri går ej att ladda fullt.Man kan också få en hel massa felcoder i databoxen
då spänningen sjunker under 11V vid start och startfösök.Byt alltid båda batterierna om dom är dåliga för om man har ett bra och ett dåligt så laddas det nya batteriet alldrig fullt
och det betyder givetvis kortare livslängd på batteriet!
Glad Påsk:) Tom
 
Senast ändrad:
Toppen