• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

F

F.d. 53091

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Tackar igen!!!!Då kanske det är som jag mistänkte att det är ett relä inuti radion som inte funkar?Skall försöka mäta micen den borde jag kunna fixa själv men byta relä i radion måste jag hitta någon som vet mer än jag om detta! Tack än en gång:mcride:
 
F

F.d. 7658

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Hej Tuzzan..har inte haft komradio monterat i bilen sen 90 talet men har nu grävt fram 2 st Craco 2500 som legat iaf 25 år i en kartong så det blir nog en i bilen och en hemma som bas.Kallade mig för Vargen när jag var ute i etern och då mest på kanal 24 LSB/USB.Har kopplat i en av apparaterna här hemma men verkar svårstartad sen den legat så länge.I går e.m Söndagen den 24 augusti
så hörde jag några från Göteborgstrakten och ropade som en galning men fick inget gehör så jag vet inte om det är radion eller antennen det är nått galet med.Ska fixa en ståendevågmätare för där kan det ju vara nått galet.Kan oxå vara dags med en ny antenn.Har för mig att när jag kör AM och FM så ska mätaren på radion slå i topp när man trycker in knappen till micken men den verkar sträva åt motsatt håll mot noll men när man visslar så går den i topp.
ställer jag om den till USB/LSB så går mätaren i topp när jag visslar och det är ju som det ska vara..mvh/Rolle
 

Kent (Nutte Lindeman)

HBK Intresserad
Inlägg
32
Kommun
Gråbo
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Hej!
Det verkar som om det är fel på radion för när du ligger på am/fm så ska mätaren
gå upp i toppen men du får kolla på swr mätaren.
Just skipen är ganska osäker när man söker kontakt för det är många gånger
som jag hör skipen men dom hör inte mig.
Hoppas att det finns några i din närhet som du kan ropa på så du får testat radion.

Häls/ Lindeman:msn_fingerscrossed:
 

Kent (Nutte Lindeman)

HBK Intresserad
Inlägg
32
Kommun
Gråbo
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Hej!
27 mhz i dagsläget behövs ingen licens tror den slopades 1994 och man får köra 4 watt AM. 4 watt FM och 12 watt SSB.
Jag kan rekommendera en firma som heter limmared.nu
En sida jag kan hänvisa till om nån vill veta mer om komradio
27mhz.se

Häls/ Lindeman:msn_thumbup:
 
Toppen