• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

sm6dtg

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9159
Medlemskap
2022
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Hej Janne! Vi har ju talats vid på amatörradion. Har alltid med mig min amörradiostion i husbilen, den täcker kortvåg,alla band+ 144mc, 470mc för repeter trafik. Står ofta med antenn kopplad till radion, kör dagligen 3717khz (80) meters bandet, når hela Sverige.
100watt ssb kortvåg, 50watt 144mc Fm via repetrar, som finns över hela Sverige, samt hela Europa. Men räckvidden blir ju begränsad på 144mc kanske 3-7mil ganska bra.Hoppas vi hörs i sommar.
73 de SM6DTG
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Hej sm6dtg!
Gå in i profilen och fyll i dina radiouppgifter!
Där kan du sedan se vilka fler amatörer som gjort det.
Min förhoppning är att ALLA ska göra detta.

73 de sm7bux
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Hej alla 27 Mhz'are!
Hoppas ni även köpt er en liten och billig PMR så att även vi andra kan prata med er utefter vägarna, på campingar och träffar. Hälsningar Hasse
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Hasse & Maria,

Självklart har jag en 27Mhz men tänker ändå att skaffa mig ett sett PMR radio's, tycker att det är svårt att bestämma vilka man ska ha, fattar fortfarande inte mycket utav hur det fungerar med dom sub kanaler ;)
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Belgien!
Subkanalerna är tonsystem som ligger så lågt i frekvens att det inte hörs eller stör.
Denna "subton" öppnar brusspärren och högtalaren på de apparater som har samma kanal och subkanal inställd.
Det innebär i praktiken att många kan ligga på samma kanal samtidigt men måste också ha rätt subkanal inställd för kunna höra något.
Man kan också ställa in subkanal 0 (noll) och då används inte subkanal och man hör allt på grundkanalen men ingen ton sänds med vid sändning och man kan då bara höras i apparater som också har ställt in kanal 0.
 

rapido7066

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
15453
Medlemskap
2024
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

jag hoppas att det kommer fler som har det ,är ett sätt att träffas. norska husbilsklubbar ligger på kanal 10 cc skall också ligga på 10 har jag läst någonstans kolla med deras h-sidor annars är det 27mhz fm som är godkänt watt ever mvh lysekil
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Fick idag en en gammal PR radio av en kompis som han hade haft i en båt.
Den heter SVERA-AM-FMoo1.

Och nu till min lilla fråga, antenn, vad behövs. Skulle helst inte vilja borra i bilen.
Får jag igång den blir det väl till att passa kanal 10.
 

Bodekull

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1660
Medlemskap
2024
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Hej JanneEkan
På denna hemsida finns det mycket om 27 mhz antenner.
Det finns antennfästen till backspeglar som är mycket bra
så slipper man borra hål i karossen. Se under lastbilsantenner.
Alfakom electronic
 
F

F.d. 29809

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

På det glada åttiotalet pratade jag en hel del komradio 27mhz. Jag vill minnas att man då inte fick ta med den utomlands till vissa länder. Vet någon vad som gäller nu ?
 
F

F.d. 7033

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Hej!

Jag vill först poängtera att jag INTE är husbilsägare. Enda anledningen till att jag dyker upp på det här forumet är att jag av en slump kom in på denna tråd och började läsa inläggen. Efter att ha läst alla inlägg insåg jag att jag med mina 35 år i kommunikationsradiobranschen kanske har en del att komma med. Enda möjligheten att kunna skriva här är ju att registrera sig. Att dra någon historiebeskrivning i ämnet anser jag vara meningslös men tänker ändå ta upp några milstolpar. Privatradiopn på 27 MHz hade sin absoluta storhetstid under 70- och 80-talen. Den dog praktiskt taget ut helt under 90-talet, p.g.a. kraftiga störningar och att folk mer och mer anväder mobiltelefoner. Under de senaste åren har det glädjande nog skett en markant förändring. Den licensfria radiokommunikationen är starkt på väg tillbaka. Det är 4 olika frekvensområden som är aktuella. 31- och 155-MHz-banden har länge i första hand varit förbehållna jägare, fritidsbåtsägare och yrkesfiskare. Utrustningen är av hög kvalitet och oftast dyr i inköp. PMR-radion på 446 MHz är uppstickaren och nykomlingen som jag och många andra inom branschen anser lanserades, som ett enklare och betydligt mer begränsat alternativ till den "döda" privatradion på 27 MHz. Införandet av PMR kom som ett svar på efterfrågan hos många grupper om ett lätthanterligt och billigt alternativ till mobiltelefonen. MC-åkare, husbilsägare och fritidsfolk i allmänhrt är grupper som nyttjar utrustningen. PMR har kallats för den "nya" privatradion. Till en liten del stämmer det. Apparaterna är lättanvända och billiga. Men där anser jag att likheterna tar slut. PMR har en räckvidd på max någon km. i öppen terräng. Driftstiden på batterierna variear stort men har generellt betydligt kortare drifstid på en laddning, än en mobiltelefon. Kvalite´n och driftsäkerheten variar också kraftigt. Priserna liggger på mellan några 100-lappar/paret för dom billigaste bensinmacksmodellerna, upp till flera 1000:- för ett par riktigt bra och pålitliga enheter. Val av PMR bör göras med tanke på vad utrustningen är tänkt att användas till. Mellan 2 kompisåkande fordon med max någon kilometers avstånd i öppen terräng, duger dom billigare modellerna bra. Men glöm då inte att ha ett fulladdat batteripack till hands..... För något längre avstånd och situationer där hög driftsäkerhet och pålitlighet krävs, rekomenderar jag utrustning av bättre kvalitet och därmed betydligt högre pris. Exempel på tillvrkare som gör riktigt bra PMR är Midland och Alan m. fl. Detta leder oss osökt in på det fjärde "freebands"-alternativet 27 MHz. Osäkerheten om vad som gäller på 27 MHz verkar vara stor, både här på fotumet och på andra håll. När telemarknaden avreglerades, försvann som bekant Televerket i sin ursprungliga form och därmed också deras radioavdelning Televerket Radio. I och med detta upphörde också tillståndssystemet för privatradio och 27´an upphörde oficiellt att existera. Fast inte riktigt ändå. Nya komradio såldes fortfarande, om är i betydligt mindre skala. Trafisättet på de stationer som såldes legalt var uteslutande FM och effekten 3,5 watt. Tillsynsmyndighet för all lansmobil kommunikation blev PTS. Man säga att 27 MHzi princip idag är helt fritt och trafiken sker under eget ansvar. Vemsom helsr kan och får använda bandet, inom vissa gränser. Det innebär kort att man kan göra vad man vill utom att störa TV, tadio, telefon och att utsätta andra för fara. Oficiell är det fortfarande 40 kanaler FM och 3,5 Watt som gäller. Men numera säljs mångkanalare, slutstegmodifierade amatörstationer och riktantenner helt öppet, bl.a. på internet. Lite grovtkan man säga att 27-MHz blivit ett nytt licensfritt amatörband. Det har närapå samma förutsättningar som amatörernas 10-metersband. Många speciell yngre radioamatörer kör 27 MHz sida vid sida med amatörradion. Så till Er som har gamla privatradioprylar liggande hemma vill jag säga, använd dom! Ha dom gärna som ett komplement till mobiltelefonen och PMR men använd dom. Antalet som anväder PR-radion ökar från dag till dag. Marknaden för gamla radioprylar växer och nya kommer till. Risken för att myndigheterna skall stoppa verksamheten, anser jag vara obefintlig. Hur skulle det se ut när den fria radion exploderar i de f.d. öststaterna. Kanalerna som används mest är 9, 10, 19 och 21. Lokalt kan andra kanaler användas, liksom trafiksätten AM och SSB. Hoppas att jag rätat ut något frågetecken för någon och att vi hörs på bandet framöver. Planer finna också på att återupprätta det gamla vägbasnätet på kanal 18 men det är än så länge bara planer och många fler aktiva behövs. Då får jag önska Er en trevlig husbilssommar och på återhörande!

M.V.H.
Per Widemo
Statonsnamn på 27: Hökar´n
Besök gärna www 27MHz.se
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Hejsan Perry,

Välkommen på detta forum. Man behöver inte alls vara husbilsägaren för att vara medlem. Vi har varierande topics som kanske du kan vara interesserade utav, därför stanna kvar och njut ;)

Jag är själv föreståndare och ägare till en 27Mhz President med en K40 antenne. Tycker personligen att PMR är limiterad tack vara räckvidden men trots detta kommer jag ändå att skaffa mig ett par PMR radios för tydligen som ni skrev själva har dom blivit mycket populära även bland husbilsägaren.

P.S Tack för det utforliga beskrivningar, mycket interessant :)
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Perry Ramone
Jag blir lite vilsen på det här med AM. Är det tillåtet eller inte? Har ett par gamla AM-apparater sedan slutet av 70-talet och när FM kom så lade jag dem på hyllan och slutade med PR-radio.
Är det dags att damma av dem igen?

EssoJ
 
F

F.d. 16250

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

hejsan läste angående radio 27 mhz , ska man köra 27 mhz så är ssb att rekomendera det går längst
och dessutom när det gäller europa så är detta väldigt utbrett kanal 38 frekvens 27.385 mhz lsb ller usb och den internationella frekvensen 27.555 mhz usb man når många stationer i europa mmm
vi har en förening som heter rsn radio syd och nord den är intenationell har ca 4000 medlemmar finns i hela europa samt usa och en del o sydamerika och den är graratis att gå med i länk skickas till svensk hemsida men den är på engelska och email till han som startade det hela och ni kan skicka till mig också om det är något angående medlem eller så ,
sedan kan jag rekomendera vhf radio att köra på dom kostar under 1000 kr där finns ett anral frekvenser lediga utan licens finns en firma i danmark som har bra apparater säljer väldigt mycket
www.ic communication.dk men dom har mer vad som finns på hemsidan så fråga
han hade på en dag sålt 8 mobila stationer på vhf
ja det finns massoe att skriva hör gärna av er mvh pär
 
F

F.d. 16250

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

svar ingen licens behövs längre mvh pär
 
F

F.d. 16250

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

ja hejsan tervligt med en som har en president är det en jacksson ja och antennen k40 är en bra antennm
själv bor jag i huskvarna och kör radio kör på frekvens kanal 24 usb frekvens 27,235 mhz
finns många stationer runt om som kör på usb .
signal rsn 013
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Mja
ska vi rensa lite i djungeln av olika uppfattningar om vad som är tillåtet och vad som är
förbjudet?

AM på CB/Pr/27 (kallat va´ni vill)? 3,5W, 4W eller 5W?
Låt mig svar så här efter att ha frågat en gammal televerkare.
Här gäller svensk juridisk tradition!!!
Det som en gång blev godkänt och tillåtet är så även om 50 år!

Nya CB-burkar får endast säljas med FM och uteffekt 4W max.
De äldre AM-burkarna har 5W inmatat. Men med 70% effektivitet så blir det 4W ut.
De 1:a 24 kanalerna är desamma även på en 40-kanals CB-burk.

Alltså:
har du en äldre burk så kör. Med AM blir det kanske inte så många kontakter med nya
stationer men mellan kompisars bilar eller med stationer som kan skifta till Am SKA det
gå bra!

Se bara till så ni inte sänder mot obefintliga antenner, det brukar inte vara nyttigt!

Radio RSN,
vilket VHF-band avser du? mig veterligen är det endast jaktradiokanalerna som är
öppna för icke-firma eller icke-radioamatörer.
PRM på 430 -440 (nånstans) är ju UHF.

Kan man komma in i sin profil om man inte är medlem?
Hur?

Ha´re!
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Hehe,

Glömmer aldrig tiden när jag hade en President Lincoln radio med 100w slutsteg och skoja lite med den lokala bil- bingon:)

Det var tider det.

Givetvis var President Lincoln inte laglig :p
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Ja du Bredbandit,
det är väl datoranslutningen du åsyftar?

Min president Lincoln har modellnumret -2510-
å den kör jag på 10m SSB. Helkul!
Körde ett antal ute i Europa undr sommaren nere i Warzawa.
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Nope!

Jag hade ett 100w steg kopplat till min Lincoln, jag hade även en Uniden 2530 i bilen som var likadan fast med annat namn bara.

Körde mycket radio i min hemmaby, vi var en massa folk som hade radio i bilarna och körde runt och hade kolla på den lokala ordningsmakten så man visste när det var fritt fram, hehe, detta var väl runt 1996-1998





Ja du Bredbandit,
det är väl datoranslutningen du åsyftar?

Min president Lincoln har modellnumret -2510-
å den kör jag på 10m SSB. Helkul!
Körde ett antal ute i Europa undr sommaren nere i Warzawa.
 
F

F.d. 6097

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Hittar ni någon gammal PR-radio så kontrollera att den har FM, frekvensmodulering.
Det går knappast att prata cross-mode AM och FM.
På 80-talet blev AM, amplitudmodulering på 27 MHz förbjudet i Sverige men vet inte om det fortfarande gäller.
Det är ok att sända på am ännu, men fm är klart bäst för kontakt mellan bilar.
 
Toppen