• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trigg

F

F.d. 346

Guest
Sv: Trigg

Jag hörde precis med min "svagströmförande" morbror! Han sa också att det är en slags styrsignal/spänning för att starta eller stoppa någonting!!
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Trigg

Den digitala världen använder som bekant ettor och nollor (spänning eller inte spänning eller omvänt) för att kretsarna ska få och ge instruktioner att göra något.

En viss sorts digital krets (NAND) ska t.ex. ha en etta på alla ingångar för att utgången ska ge en nolla.
När utgången i det här fallet ändras från ett till noll så ger detta en signal till nästa krets som nu 'triggas' att utföra en operation.
En triggsignal som går från 12V till noll volt kan kanske sägas vara en 'jordtrigg' och analogt så är en triggsignal som går från noll volt till 12V en '12V-trigg'.

Nu jobbar inte all elektronik med 12 V men reläkretsar i bilar är väl vanligen 12V och när man då med en omkopplare ger 12V spänning till ett relä så kan man kanske i överförd betydelse säga att man ger reläet en 12V-trigg så att reläet drar och t.ex. tänder fjärrljusen - eller nå't annat.

Digitala triggsignaler ska ha mycket korta stig- och falltider (branta flanker) för att inte små störpulser ska hinna in och ställa till elände när en långsam triggsignal passerar omslagsfönstret som ligger ungefär på halva matningsspänningen (CMOS).
 
Toppen