• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Hej

Detta kanske är en dum fråga men jag ställer den ändå eftersom vi inte är några vana campare, sedan vi köpte husbil har vi nästan uteslutande fricampat.

Vad är de stora skillnaderna mellan SCR-campingar och F-campingar? Jag har förstått så pass mycket att har man en camping kan man ansluta sig till "scr-systemet" med stjärnor o.s.v.

Hur är det med kvaliteten på f-campingar? Vilka tycker ni är bäst? Jag hoppas någon kan förklara skillnaderna lite mer detaljerat för en oinvigd......:twitcy:

Tack på förhand

//Per
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

F-camping kan ha alla sorter av standard.....Böda sand tex är inte med i SCR alltså en F-camping men kronocamping. Vi åker oftast på F-campingar och tycker det är trevligt för dom är oftast mindre och ägaren finns som regel på plats. Jag kan inte minnas att vi träffat på ngn som varit misskött....rent och snyggt men med varierande standard
 
J

Jarn

Guest
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Måste man köpa ett s.k. årsmärke för att få stå på F-campingar?
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Nej Rolandn, dit är du välkommen utan att ha SCR-kort och årsmärke. Det är enbart de till SCR anslutna campingarna som kräver det. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Jag har ett märke för 2008 som blev över och är det någon som vill ha det så säg till så skickar jag det med Snigelposten.

Den som är snabbast och lovar att göra en God Gärning för en medmänniska under 2008 har uppfyllt kravet att mottaga detta märke. (Naturligtvis Gratis).

Hls Kurt.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Den tillhör fr. o.m. nu Dig Hasse. Jag skall försöka att lägga den på Lådan idag.
Hls Kurt.
 

Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
480
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Hej hopp..

Vi har ju haft husvagn innan husbilen och varit på många olika campingar både f-campingar o scr..men jag föredrar nog f-campingar..aldrig nånting omöjligt där..iaf vad vi märkt.
Kan rekommendera en ´mkt fin F-camping :Sommens Camping mellan Boxholm och Tranås..kanonfint och vilket servicehus sen..kanon..legat som säsongare där när vi hade husvagn..värt att pröva..
Men sen man köpte husbilen förra året 24 maj så fricampar vi nst till 99% och det är helt underbart..och billigt dessutom..

Soliga hälsn från Smedjebacken Lotta & Stefan
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Jag förstår absolut inte meningen med SCR campingar. Jag snackade med en campingägare som hade blivit ansluten till SCR, men ganska snabbt konstaterade att det enda hon upplevde var extra jobb pga deras regler, och gamla gäster försvann.

Sedan bestämde hon sig för att hoppa av igen, och ett år efter så hade hon inte fått tillbaks sina pengar som var innestående, det var väl en garantisumma som hon skulle få tilbaks vid urträde, hon hade ett djäkla jobb och sura miner för att gå ur.

Jag var också i Norge och fotograferade lunnefågel på Runde, och under alla övernattningar så var det inte en enda campingägare som ville registrera SCR kortet trots dom var anslutna. Jag frågade också varför och svaret jag fick var att kortet var bara något som kostade pengar och var till besvär. Finns säker andra som har annan uppfattning, men jag försöker att F campa så mycket som möjligt.

Man hör här på HBK och andra campingsidor att SCR camping inte gynnar campinggästerna speciellt mycket. Någon försäkring finns för gästerna men det har vi ju i vilket fall som helst.

Finns det någon som tycker det är värt dyrare dygnsavgift bara för att ha ett SCR kort ????
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Finns det någon campingägare på forumet som vill berätta vad som är fördelen att vara ansluten, nu menar jag vad som är bra för just ägaren av campingen, och vad gästerna får som man inte får på F camping, kul om någon kunde ge en bra förklaring.
 
F

F.d. 8506

Guest
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Inom alla branscher förekommer det ju intresseorganisationer och SCR är väl en sådan. Den är väl i första hand till för campingägarna. Vissa anser att den är bra andra tycker inte dom har någon nytta av den. Jag tror inte att gästerna märker mycket av den. En nytta jag kan se är att jag får en katalog med alla deras campingar och genom stjärnmärkningen se vad dom har för faciliteter. Rätta mig om jag har fel.
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Inom alla branscher förekommer det ju intresseorganisationer och SCR är väl en sådan. Den är väl i första hand till för campingägarna. Vissa anser att den är bra andra tycker inte dom har någon nytta av den. Jag tror inte att gästerna märker mycket av den. En nytta jag kan se är att jag får en katalog med alla deras campingar och genom stjärnmärkningen se vad dom har för faciliteter. Rätta mig om jag har fel.

Jag kan ge ett bra exempel där en SCR camping inte är värd så mycket som 2 stjärnor.

Jag bor i Helsingborg och kolla här vad gästerna tycker om Råå camping som är ansluten till SCR Råå Vallar camping i RÅÅ - Campingliv.se

Från och med i år så är det nya ägare som har stora planer på att rusta upp campingen totalt, men det lär ta flera år, vad har SCR gjort under flera år för att förbättra campingen. Inget !!!
 
F

F.d. 8506

Guest
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Hur en enskild camping sköts är ju inte SCR:s problem, möjligen att dom kan utesluta någon om den missköts, jag vet inte. Varje camping ägs ju av en enskild person och det är ju den du ska klaga på inte SCR.
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Hur en enskild camping sköts är ju inte SCR:s problem, möjligen att dom kan utesluta någon om den missköts, jag vet inte. Varje camping ägs ju av en enskild person och det är ju den du ska klaga på inte SCR.

Jag förstår precis vad du menar, men det jag menar är att man skall inte tro att campingar som är anslutna till SCR är bättre än andra.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Jag ska nog be att få framföra en avvikande mening här. Naturligtvis har SCR ett ansvar för att anslutna campingar håller en viss kvalite och motsvarar det antal stjärnor dom nu har blivit godkända för av SCR.

Det står också i SCR's camping katalog

' Alla campingar som är anslutna till SCR håller en standard där du som gäst får trygghet och KVALITE oavsett om du bor i husvagn, husbil, villavagn eller stuga.'

Att Råå camping inte har erbjudit kvalite under senare år kan ju alla som bott där intyga och alltså borde SCR ha vidtagit åtgärder för att rätta till det och om det inte hjälp uteslutit campingen ur organisationen. Men det är väl som vanligt med SCR, pengarna styr i alla lägen.

Vi har ju inte glömt deras skräckpropaganda för några år sedan som tillsammans med deras idoga arbete för att få kommuner och andra att begränsa alla andra möjligheter att övernatta skulle få alla att använda SCRanslutna campingar. Man refererade också till både polisen och Vägverket och påstod att dom sagt saker som sedan visade sig inte vara sant.

Nej, den organisationen har långt kvar till ett återvunnet förtroende i mina ögon.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7668

Guest
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Jag har mycket god arfarenhet av SCR efter att ha drivit två olika SCR-campingar
i totalt 11 år. Jag avslöjar mitt SCR-betyg genom att numera bojkotta alla SCR-campingar som till varje pris kräver "plastkort" och årsmärke. Kan avslöja att flertalet
accepterar Dig utan SCR-kortet. Av 70-talet övernattningar år 2005 utnyttjade jag campingplatser vid fem tillfällen för att få duscha och fylla/tömma tankarna. Jag blev
avvisad på Möllehässle och Enköpings campingplatser. Vände bara på klacken och for vidare... F-campingar har jag ingen erfarenhet av.., med husbil behöver man inte betala
200-300 kronor för en övernattning. Jag bor oftast "i skogen", vid stranden eller på en marin-anläggning eller golfbana...
 

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Husvagn o Camping utger numera en katalog med F-campingar.
Anser att priset är ett av argumenten men framför allt mer personligt bemötande på F-campingar.
Kan varmt rekommendera Djupsjö camping väster om Örnsköldsvik.
Bad, grillmöjlighet, funktionellt servicehus utan lyx.
T.o.m. tankmöjlighet om man kommer i eget flygplan!
Marina
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

F-campingkatalogen kom med posten idag. Jag kanske ska tillägga att den ingår i prenumerationen på Husvagn & Camping. Hälsn/AndersW
 
Toppen