• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Man skulle kunna ha tre steg på en camping:

Quickstop ställplats utanför campingen med enbart tömning och fyllning, betalning med betalautomat, ankomsttid 18.00, avresa 9.00 ej bokningsbar. Avsedd för den som kör mycket.

Ställplats inne på campingen, med tillgång till tömning, fyllning och el. Bokningsbar. Ankomst 15.00 avresa 12.00

Vanlig camping med tillgång till alla facilitetet och plats för markiser, förtält o.s.v. Givetvis bokningsbar. Ankomst och avresa som ovan.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Gör enkla parkeringsplatser (som ställplatser)antingen inne på campingen eller strax utanför. Sätt en rimlig parkeringsavgift som endast kan betalas för max 2 dygn sedan avresa. Avgift ca 60-100kr/dygn.
Ta sedan betalt för allt extra man vill ha. Vatten, toatömning, el och ev gratis för gråvatten. SCR har ju ofta allt låst på dom större campingarna så svårt borde det inte hara för visst är vi väl ärliga o inte smiter in när det är kodlåsta dörrar.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

En sak som campingägarna ofta glömmer, eller kanske förtränger, är att det finns ett vinterhalvår också. Under den delen av året finns det husbilister som kanske inte bara åker till skidorter utan snarare reser lite planlöst och vill stanna när det börjar bli dags för kvällsvila eller besök på något resmål. Var skall vi stå? Ställplatser skall ju inte få finnas i kommunal regi och campingarna är stängda.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

..........................
Vill ni att vi i branschen skall lyssna på er, så kanske det är upp till er också att starta en god kontakt med oss, precis som jag försöker här från vår sida.......................
......................
Jag var beredd på att få försvara hela SCR redan när jag svarade på denna tråden, tyvärr är det en tråkig stämning där allt förväntas vara kostnadsfritt och fritt för en del att använda.

De som har den attityden är inte många på detta forumet, men det är de som skriver mest och syns mest.......................
Eftersom du citerar mig i ditt inlägg så måste jag klargör att jag inte alls är negativ till SCR anslutna eller andra campingplatser.

Tvärtom, jag har inget emot att betala för mig när jag känner behov av erbjuden service och om jag vill stanna några dagar på samma ställe, som t.ex. nu i helgen då vi tar barnbarnen med till en välkänd SCR-camping i mitten av Skåne.

För att man värnar om rätten att få parkera en husbil, på samma villkor som alla andra personbilar, innebär inte per automatik att man är negativ till campingplatser överlag. Det jag vänder míg emot är resonemanget att en p-plats/ställplats i kommunal regi skulle var konkurrerande verksamhet mot campingplatserna.

Jag välkomnar gärna ett resonemang med SCR om vad som kan göras för att husbilsturisterna inte måste tvingas betala för en service man inte efterfrågar. En positiv attityd till husbilsturisternas önskemål bör istället ge fler besökande husbilsturister och därmed ökade intäkter till campingägaren.
 
F

F.d. 24882

Guest
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Hela inlägget är inte riktat till dig, skulle varit tydligare där med citeringen.

Den del av mitt inlägg gällande om parkering vs camping och om husbilar parkerar eller inte är det jag svarade på.

Den stora delen av inlägget är till bemötandet om att jag helt går SCR's bana eller inte och är svar till de som tar åt sig egentligen.

Som du nämner alla som försvarar möjligheten att "parkera" vart man vill är inte negativa mot camping överlag, men läser man i flertalet av trådarna här så verkar det finnas ett hat mot campingar och att betala för de tjänster som man faktiskt efterfrågar. Som jag också skrev så är det ett fåtal personer på forumet som är så, men det är de som syns mest tyvärr.

Jag har följt det här forumet i ett antal år nu, och vet att flera andra inom branschen är inne och läser, och när det kommer på tal så är standardfrasen "Det är bara massa folk som sitter och gnäller där inne".

Jag ville väcka en liten tanke hos de som mer eller mindre bara skriver negativt och kräver allt, för så länge de är störst på forumet och de som syns utåt så kommer tyvärr inte många i branschen orka vara här inne och läsa heller.

Eftersom du citerar mig i ditt inlägg så måste jag klargör att jag inte alls är negativ till SCR anslutna eller andra campingplatser.
 
F

F.d. 24882

Guest
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Vi glömmer inte vinterhalvåret, det är vårt absolut jobbigaste halvår.

I ganska många kommuner så får campingarna inte tillstånd att bedriva sin verksamhet under vintern, samtidigt som kommunen bedriver ställplatser.

Det är ytterligare en sak som SCR hjälper oss företagare med.

Vi kan ta en kommun på västkusten som ett utmärkt exempel. En camping har öppet vintertid, de andra är stängda. Då de inte har tillstånd av kommunen att ha öppet. Campingen som har öppet samarbetar med de andra campingarna om att ändra regelverket så att alla får välja själv om de får ha öppet eller inte.

Samtidigt bedriver kommunen två ställplatser i egen regi året runt, men tillåter inte alla campingar att ha öppet.

Jag tror de flesta campingar är intresserade av att ha öppet längre än de har.

Även om de inte själva är på plats hela tiden, så kan man kanske som nämnts innan ha en incheckningsterminal som man kan betala i och få kort till servicehus.


Då detta händer i hela landet så innebär det oftast att många campingägare måste ta andra jobb för att överleva, då de fortfarande har utgifter som skall betalas.

Det är ju under den tiden på året vi skall kunna fokusera på renovering, om- och nybyggnationer, analys av säsongen, planering inför nästa säsong. Semester t.ex. är något som vi knappt vet vad det betyder. Från maj-september jobbar vi långt över vad som borde vara tillåtet. Under vintern jobbar vi med annat och hinner inte riktigt vara lediga då heller.

När vi väl är lediga så besöker vi andra campingar och ser hur de arbetar och återgår till att fixa med våra egna campingar. För i april/maj året efter drar allt igång igen.

Det är inte ett glamouröst jobb att driva camping, men förbaskat kul är det! :)

En sak som campingägarna ofta glömmer, eller kanske förtränger, är att det finns ett vinterhalvår också. Under den delen av året finns det husbilister som kanske inte bara åker till skidorter utan snarare reser lite planlöst och vill stanna när det börjar bli dags för kvällsvila eller besök på något resmål. Var skall vi stå? Ställplatser skall ju inte få finnas i kommunal regi och campingarna är stängda.
 
Senast redigerad av en moderator:
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Tack till Eznug för hans klargörande! Men är flertalet inlägg och trådar negativa? Tycker inte det! Oavsätt - för mig och kanske flertalet - vi har inget speciellt interesse av campingplatser, SCR eller inte. Det beror inte på pris, men att campingarna erbjuder nåt vi inte söker. En ställplats, slik som vanlig i Tyskland och Frankrike, är tillräcklig. Finns många i Sverige numera, i Danmark också, även i mitt hemland. Men jag betalar, naturligtvis gör jag det, och jag vet det finns några som inte tycker om att betala för nånting alls. Men majoriteten gör väl det? Slutligen Eznug; 30-35% av alla husbilsägare stannar alltid på campingplats. Det är där marknaden finns!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Jag vet inte var du får detta med att flertalet som skriver är negativa till campingar. För min del i alla fall så är jag inte negativ men kan konstatera att campingar inte erbjuder det som jag eftersträvar, nämligen lugn och ro, ibland centralt placerat i tätorter alternativt avsides ute på landet utan grannar. För många andra är campingar precis det de söker och de har då ett ganska stort utbud att tillgå.

Det som jag vänder mig emot är SCRs kampanjer att försöka få in oss på campingarna i deras nuvarande form. Jag upplever detta som att SCR inte har förstått själva grundtanken med en husbil (som jag uppfattar det), nämligen att kunna köra omkring utan planering, stanna när man ser något intressant och sedan köra vidare, idag eller i morgon. Ungefär som när man var yngre och slängde på sig ryggsäcken och gick ut i skogen utan mer planering än att komma fram på andra sidan skogen. Övernattningarna blev där det var lämpliga platser och var inte inplanerade i förväg eftersom man inte visste hur vägen skulle se ut.

SCR skulle kanske vara lite mera ödmjuka och acceptera att det finns folk som inte vill planera sin semestertid, inte vill ha bestämda tider när man får komma och gå och inte vill trängas med andra varje dag.
 
F

F.d. 24882

Guest
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Detta håller jag helt och hållet med om, hela campingbranschen övergår i dagsläget till förhandsbokningar vilket gör det svårt för den rörliga delen av campingen.

Det är något som hela branschen bör se över hur vi kan hitta en lösning på och där SCR tillsammans med oss som arbetar i branschen bör arbeta tillsammans med.

Jag själv gillar inte att planera min semester i detalj heller, utan tar hellre dagarna som de kommer och gör nya planer efter hur jag vill spendera min semester, sitter och planerar ett husbilsköp inför nästa säsong dessutom.

Vi måste hitta en bra balans mellan de som vill planera sin semester och gärna bokar ett år i förväg och de som inte vill boka alls.

Dock har trenden de senaste tio åren visat att förhandsbokningarna ökar för varje år, mest bland barnfamiljer och husvagnsgäster, men även de senaste fem åren bland par och husbilsgäster.

Jag har alltid en del platser som inte går att förhandsboka, just för att kunna erbjuda den rörligheten och friheten som finns i det.

Samtidigt så vill jag i det hitta ytterligare en balans som är väldigt viktig för mig och företaget, att göra så beläggningen är så hög som möjlig. Det är ju ändå det jag lever på.

Det är ett svårt jobb att hitta den balansen, det är mycket analyserande av hur mycket förhandsbokningar mot drop-in gäster vi har varje dag, över flera års tid för att hitta så att jag inte skall behöva tacka nej till någon gäst som söker boende och samtidigt inte står med tomma campingtomter under en period där jag kan få fullt.

Hotellen, flygbolagen och resebolagen ligger där flera år före campingbranschen. Men det är ett arbete som påbörjats men som kommer ta tid. Många stora campingar ligger idag väldigt långt fram.

De andra branscherna har anställda som enbart jobbar med detta och inget annat, som är välutbildade i statistisk analys och i ekonomi, för campingbranschen som består av majoritet familjeföretag så finns inte det utrymmet att ta in någon som sitter med detta på heltid, och själv hinner vi inte riktigt med att göra det fullt ut som vi vill. De flesta i branschen har dessutom inte dessa utbildningar och kunskap, utan vi lär oss efterhand.

Våra arbetsdagar är aldrig desamma, en dag står vi i köket och lagar mat åt gästerna, dagen efter städar vi servicehus, sen reparerar vi saker på anläggningen som gått sönder, rensar avlopp, står i receptionen, sysslar med bokföring m.m. Det som gör jobbet intressant.

Därav har vi svårt att komma ifatt. Dock är vi några i branschen som sitter och brinner för detta och arbetar tillsammans för att hitta enklare sätt att analysera våra anläggningar för att få rätt balans. Utveckling av våra datasystem är här viktigt, något vi arbetar mycket med under eftersäsongen när vi stängt campingen, då vi inte får ha öppet för kommunen, samtidigt som vi skall jobba med något annat på deltid för att kunna betala våra räkningar.

När vi nu planerar för specifika platser för husbilar, som är något mindre än en vanlig campingtomt, har en hårdgjord yta där man står säkert även om det är blött ute så ser vi att det är majoritet av drop-in gäster på dessa platser. Det förbokas inte lika mycket av dessa platser som övriga campingtomter.

Många husbilsgäster som vill förboka väljer i dagsläget vanliga campingtomter och sätter upp tält till husbilen och stannar längre perioder.

Medans på de specifika husbilsplatserna så stannar gästerna i snitt 2 dygn.

Samtidigt så har vi denna sommaren märkt tydligt att under långa regniga perioder så står nästan dessa platser tomma under flera dagar. Något som vi är väldigt oroliga över vilket leder till att vi tenderar att försöka boka in även dessa platser. När då solen väl tittar fram så står platserna helt fulla när de rörliga husbilsgästerna vill komma in igen. Det är en väldigt svår balansgång, och något jag iallafall lär mig på varje dag.



Jag vet inte var du får detta med att flertalet som skriver är negativa till campingar. För min del i alla fall så är jag inte negativ men kan konstatera att campingar inte erbjuder det som jag eftersträvar, nämligen lugn och ro, ibland centralt placerat i tätorter alternativt avsides ute på landet utan grannar. För många andra är campingar precis det de söker och de har då ett ganska stort utbud att tillgå.

Det som jag vänder mig emot är SCRs kampanjer att försöka få in oss på campingarna i deras nuvarande form. Jag upplever detta som att SCR inte har förstått själva grundtanken med en husbil (som jag uppfattar det), nämligen att kunna köra omkring utan planering, stanna när man ser något intressant och sedan köra vidare, idag eller i morgon. Ungefär som när man var yngre och slängde på sig ryggsäcken och gick ut i skogen utan mer planering än att komma fram på andra sidan skogen. Övernattningarna blev där det var lämpliga platser och var inte inplanerade i förväg eftersom man inte visste hur vägen skulle se ut.

SCR skulle kanske vara lite mera ödmjuka och acceptera att det finns folk som inte vill planera sin semestertid, inte vill ha bestämda tider när man får komma och gå och inte vill trängas med andra varje dag.
 

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Mitt sista inlägg i denna fråga:
TA BORT AVGIFTEN FÖR SCR KORTET.
Så kanske SCR campingarna blir vän med husbilsfolket.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

........................................
Igen tackar jag för alla svar och den diskussion som startats.

Jag får också säga att jag tycker det är bra att det finns en klubb som kan föra fram era åsikter och att detta forum finns för diskussion.

Jag hoppas också att det är fler än jag i branschen som läser i de alla olika forumen som finns för att se vad marknaden eftersöker.

Jag vill tacka dig för att du vågat ta upp en öppen diskussion här i Husbilsklubben.se och förklarat en del av hur du som medlem i SCR upplever situationen.

För några år sedan hade jag ett besök av en representant från SCR som sade sig vilja ha ett samarbete med Husbilsklubben.se för att öka tillkomsten av husbilsplatser. Tyvärr så hörde han aldrig av sig igen trots att han redan då och fortsatt är medlem i Husbilsklubben.se! :mad:
 
Toppen