• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

F

F.d. 28371

Guest
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Den største forskjellen mellom SCR-camping og F-camping er at for å komme inn på en SCR-camping må man ha Scandinavisk Campingkort. Kortet er gratis, men årsmerke koster 120 kr. pr år. Jeg har besøkt camping plasser over store deler av Europa og der de har krevd campingkort, har det internasjonale kortet Camping Card International blitt godtatt. Det kortet får jeg gratis som medlem av Norsk Caravan Club. Kommer jeg så til en SCR-camping godtar de kun Scandinavisk Campingkort og ikke Camping Card International som godtas ellers over hele Europa. Skal jeg inn på en campingplass i Sverige er det derfor kun F-camping som gjelder.
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Nedanstående svar fick vi från Lugnets Camping i Falun.
Vi tyckte att en vinteröppen camping borde vara öppen längre än till 17.00 under sportlovet och dessutom ifrågasatte vi varför en kommunal camping uteslöt gäster utan SCR-kort.

"Receptionen har öppet lördagar-söndagar mellan kl 9-17, vintertid. Det har under åren inte funnits behov av att ändra/förlänga öppettiderna
under sportlovsperioderna vecka 7-10.

Vår camping är ansluten till SCR genom ett avtal och i avtalet står att alla gäster SKA ha giltigt campingkort.
Campingkortet ger en del förmåner som ni även påpekade, en slags kredit, man betalar när man checkar ut.
Om ett sådant inte finns ska gästen erbjudas att köpa ett s k "tillfälligt campingkort", pris för närvarande 125 kr.

I detta fall när frågan ställdes om ni hade ett giltigt campingkort såg personalen ändå en möjlighet att snabbt checka
in er men då det visade sig att så inte var fallet skulle ni ha erbjudits att köpa ett SCR campingkort.

Om kortet ni visade var ett CCI kort så är det inte giltigt hos en SCR ansluten camping då det inte finns
något avtal mellan SCR/campingplatsen och utfärdaren av det internationella kortet. Kortet fyller ej
heller de krav som Rikspolisstyrelsen ställt gällande uppgifter enligt Schengenavtalet.
"

Är det så att Rikspolisstyrelsen kräver SCR-kortet och att i så fall alla F-campingar bryter mot bestämmelserna?

Har campat på många SCR-campingar och det har gått bra med CCI-kortet där också, alla är inte så noga som de är i Falun...

Mvh
Lasse
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Nej men har man nu blandat in Rikspolisstyrelsen när det gäller giltigheten av olika campingkort? Det var intressant! Eftersom jag arbetat i nästan 20 år på den myndigheten, ska jag bums söka kontakt med någon informationsbärare där och be om en förklaring. Jag återkommer. Hälsn/AndersW
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Detta känner jag igen. Det har SCR provat förr och om jag inte minns helt fel så fick dom ta tillbaka det den gången men man har kanske glömt att tala om detta för sina medlemmar. Det skall bli ytterst intressant att höra vad du får reda på om vad som måste registreras på övernattningsställen.
Också om det är någon skillnad på svenska och utländska medborgare för är där någon registreringsplikt så tror jag i så fall den bara gäller utländska medborgare.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

SCR kortet är helt och hållet deras eget kort, ingen myndighet kräver detta kort, däremot måste man kunna visa ID, i någon form. Länge sedan jag släpptes inte in utan detta kort, tog sedan reda på fakta, kom också på att jämföra om t.ex. hotel kedja Scandia skule kräva sitt eget kort för att kunna checka in, så är inte fallet, däremot ger denna hotel kedja vissa förmåner om man använder deras otel. Så SCR kortet är ett sätt att tjäna pengar, inget annat
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Jahaja, det var som jag trodde. Rikspolisstyrelsen har ingen som helst separat överenskommelse med SCR om deras kort. SCR-kortet har dessutom absolut ingen koppling till någon bestämmelse inom ramen för Schengenöverenskommelsen. Jag brukar aldrig använda uttryck som det följande i skriftlig form men nu är det dags: SCR och campingen i Falun ägnar sig åt kvalificerat skitsnack!

Utlänning som bor på hotell, pensionat, camping eller liknande i Sverige, skall i liggare eller liknande (som fritt får utformas av uthyraren) ange sitt namn, födelsetid samt hemort. Denna identitet skall kunna styrkas genom id-handling såsom pass, nationellt id-kort eller körkort. Detta står i författningstexterna FAP 279-1 och RPS FS 2001:6, båda utgivna av Rikspolisstyrelsen.

För svensk som bor på liknande inrättning i Sverige finns inga formella, dvs juridiska krav på identifiering med t ex körkort. Upplåtaren av rummet eller campingplatsen kan dock själv ställa ett sådant krav och det blir då fråga om en civilrättslig överenskommelse i form av ett avtal. Enkelt uttryckt: Visa leg och du får plats. Visa inte leg och du får ingen plats.

Lasse F, jag tycker du ska skriva till campingen i Falun med kopia till SCR och berätta vad du nu vet och begära deras respektive kommentar som du sedan kan publicera här. Om du tycker det räcker med det du redan skrivit, skickar jag gärna en rad till SCR med krav på förtydligande från deras sida.

Hälsn/AndersW
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

AndersW!

Jag PM:ar dig hela e-postväxlingen så får du gärna gå vidare.

Kan vi ge dom på "moppo" så inte mig emot...

Mvh
Lasse
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Det är ju trevligt att få bekräftat att man inte minns alldeles fel. Att det ska vara så förbenat svårt för SCR att kalla saker och ting för deras rätta namn.
Avgiften är en avgift för att finansiera SCR's verksamhet och ingenting annat.
Allt snack om förmåner, försäkringar etc är ju bara struntprat. Låt dom som vill utnyttja dessa s.k. 'förmåner' lösa ett årsmärke.

Campingkort utan årsmärke är då bara ett sätt för campingplatsen att underlätta arbetet i receptionen och inte något som kunden ska betala för.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Hej, alla...

Det finns ytterligare en skillnad mellan SCR-anslutna campingar och F-campingar.
I F-katalogen hittar man lätt den camping man söker - det gör man inte i SCRs.

För visst är det väl märkligt att man använder alfabetets tecken som sökbegrepp men inte i alfabetisk ordning.
Urdumt, va ordet.

DS
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

För att avrunda min del i denna diskussion kan jag meddela att jag talat med såväl Falu kommun som driver Lugnets camping som med SCR i Göteborg. Från båda hållen beklagar man det som LasseF råkade ut för; särskilt hänvisningen till Rikspolisstyrelsen (RPS) och Schengenöverenskommelsen. Den har inget att göra med svenskars liv och leverne i Sverige. RPS har inte heller sagt att CCI-kortet inte uppfyller Schengenkraven. Det är en ensidig tolkning från SCR:s sida. Man ska nu se över formuleringen i den aktuella delen av SCR-campingarnas manual eftersom den uppenbarligen - som skett i Falun - kan misstolkas. Så är det. Hälsn/AndersW
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 18073

Guest
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Hej!
Har inte skaffat scr-märket på tre säsonger.
Kommer för det mesta in på deras campingar ändå. Protesterar dom så brukar jag undra om inte mina pengar är lika mycket värda utan märket.
Brukar i regel fungera om vi betalar i förskott annars åker vi bara vidare till en annan camping. Sista året har det bara varit fricampng ute i naturen som gäller. Har hittat många underbara smultronställen här nere i Skåne.
Längtar till säsongsstarten i påsk.
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Tänkte bara här på forumet tacka AndersW för hans engagemang och snabba respons.
Det ser ut att behövas att vi som medlemmar reagerar på "tokigheter" från både organisationer och ibland även myndigheter....

Tänker nog inte jag heller skaffa mig ett SCR-kort på ett tag...

Mvh
Lasse
 
F

F.d. 6530

Guest
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Hej, vi undviker alltid SCR campingar, finns det inte alternativ så blir det en rastplats. Nilsman
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Hej. Vi semestrade i Finland i fjol, och där har man också SCR campingar men ingestans krävde man SCR kort med årsmärke.
I Sverige har jag fått åka till annan camping eftr nekat tillträde utan kort.

Jägarn:mad:
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Nu vajar även SCRs flaggor på Ullareds camping som jag skulle tro omsätter mest pengar under året av alla campingar i Sverige så något måste de tillföra
till ägarna varför annars gå med, som gäst märkte vi ingen skillnad förskottsbetalning har dom haft förut, det går ju i alla fall snabbt att checka ut bara att kasta bomkortet inkl kuvert med nr i en låda.
SCR har väl utchecknings betalning har jag för mig.
Som camping och ställplats tycker vi att campingen kan vara ganska trivsam
och välskött, priset har jag för mig var 240 / natt
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Konstigt, som en relativt frekvent besökare på Ullareds camping, har vi aldrig förskottsbetalt vår vistelse. Det har varit utcheckningen före 15.00 och det lilla gula huset utanför bommen har tagit emot betalningen.

Det är alltså campingen, hur det fungerar på den trista grusplanen som är deras ställplats vet jag inte eftersom vi undvikit den, som troligen de flesta andra husbilarna.

Att man gått med i SCR förvånar mig, de verkar annars alltid köra sitt eget race och gjort det väldigt bra!

Tommy
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Off T: När vi besökte Gekås senast så var det en Parkering för husbilar, utan avgift. Det är bara ca 1m mellan bilarna. Är det farligare på natten:confused:
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Esbjörn, men där är det väl förbjudet att stå efter kl 20.00? Så har det i alla fall varit tidigare om det är de två stora speciella husbilsparkeringarna ovanför, bakom parkeringshuset.

Som parkering är väl det avståndet helt perfekt, eller...?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Nu vajar även SCRs flaggor på Ullareds camping som jag skulle tro omsätter mest pengar under året av alla campingar i Sverige så något måste de tillföra
till ägarna varför annars gå med, som gäst märkte vi ingen skillnad förskottsbetalning har dom haft förut, det går ju i alla fall snabbt att checka ut bara att kasta bomkortet inkl kuvert med nr i en låda.
SCR har väl utchecknings betalning har jag för mig.
Som camping och ställplats tycker vi att campingen kan vara ganska trivsam
och välskött, priset har jag för mig var 240 / natt

Kollade både SCR's och Ullareds hemsidor, men kan inte se något om medlemskapet. Ringde bokningen men Emma, som jag pratade med, visste inget om det. Det betyder troligen inte så mycket eftersom hon verkade ny.

Däremot visste Emma att man inte behövde något campingkort för att bo på Ullareds Camping.

Kan ju vara så att man mjukstartat med SCR mitt i säsongen och därför inte kräver kortet den här säsongen.

Om det nu är sant och man blir full medlem i SCR med allt vad det betyder med t.ex campingkortet så tror jag att man biter sig själv i svansen. Ullareds camping har t.ex. en stor grupp norska husbilar/husvagnar som gäster. Den stora gruppen husbilar man alltid ser på Ullareds Camping är inte barnfamiljerna utan oftast lite äldre par som jag inte tror har Campingkortet.

Ullareds Camping är troligen Sveriges största camping räknat i antal gästnätter, men det är ju inte företagets "core business", det är ju att sälja grejer i affären och campingen är bara en service för att få ännu flera kunder.

Om det är så att man är i färd med att bli medlem i SCR så tycker jag att ställplatsgruppen skall kontakta ledningen för Ullared och belysa risken att man får färre husbilar på besök i framtiden.

Tommy
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Skillnaden mellan SCR-camping och F-camping

Esbjörn, men där är det väl förbjudet att stå efter kl 20.00? Så har det i alla fall varit tidigare om det är de två stora speciella husbilsparkeringarna ovanför, bakom parkeringshuset.

Som parkering är väl det avståndet helt perfekt, eller...?
Ja, på natten också!
 
Toppen