• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dricksvatten i husbilen - en lathund

Emmalena & Hans

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
454
Medlemskap
2024
Efter att ha funderat en stund över hur man säkrast ska sköta sitt dricksvatten i husbilen började jag skriva ner en del uppgifter. Gjorde sedan om det till denna lathund som jag nu bilägger detta inlägg för att jag tror att fler kan ha nytta av informationen.

I lathunden försöker jag förklara varför vi ska vara noga med vattnet, vilka risker som finns, lite mikrobiologi, vad man bör göra och inte göra och avslutningsvis tankrengöring och metoder för desinfektion av vatten.

Jag tror att riskerna att bli dålig av dricksvattnet från våra tankar är mycket små, men ändå kan vi med några enkla rutiner vara betydligt säkrare. I vissa fall kan det vara lämpligt att klorera vattnet och i andra fall är det onödigt.

Se den här lathunden som ett utkast. Jag vill gärna ha synpunkter!

Hans
 

Bilagor

  • Dricksvatten i husbilen.doc
    46 KB · Visningar: 6.453

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

Destillerat vatten går alldeles utmärkt att dricka. Den skiten som vi normalt får i oss via kranvatten, det får vi i oss ändå via den normala födan. Pilsnerdricka, läskeblask o källvatten är vanligt kranvatten som destillerats och därefter tillsats med smakämnen. Det finns små destilleringsapparatet för hemmabruk, men nackdelen är att dom kräver mycket ström, destillering genom kokning/förångning av vattnet.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

Det kan väl inte vara så att det är samma vatten från kökskranen som kommer från badkarskranen? Skulle det vara så, så blir jag ändå orolig, även om mina dryckesvanor skulle råka ha likheter med kamelens.
 

Bilagor

  • Stenungsundsvatten.jpg
    Stenungsundsvatten.jpg
    202,6 KB · Visningar: 10
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

Lyxigt Jappe! Det är uppenbarligen mörkt öl/lager du får ur badkarskranen. Då kan du vara helt lugn. Om du nu nödvändigtvis måste hålla på med maratonlöpning vid din ålder och i denna värme så vill jag rekommendera en knivsudd salt i varje ölglas. Det är kombinationen svettning (=saltförlust) och intag av stora mängder vatten som kan bli farlig.
Tack för informationen, det är skönt att kunna släppa oron för dig.
Hjärtliga hälsningar
aake
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

Eftersom jag har KOL, så måste jag springa ett maraton då och då för att inte choka igen helt och då dricker jag massor med vatten. I fortsättningen ska jag ta med ett saltkar också! Tack för upplysningen om saltförlust vid svettning, men eftersom jag springer så långsamt att jag inte svettas särskilt mycket, så är det kanske inte något större problem.

Hälsn.

Jappe
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

Med risk att bli idiotförklarad så bumpar jag denna gamla tråd då den handlar om ungefär det jag tänkte skriva om (vet att det ska finnas en annan nyare tråd med UV-lampa i tanken, men lyckas inte hitta den tyvärr)

Hursomhelst så har jag skaffat en Vattenrensningsanläggning, 12v Etomer då priset var överkomligt.
( vandrensningssystem , http://www.etomer.dk/upl/website/artikler/testvandrensning.pdf )
I den sitter en Philips TUV 11W/G11 T5 UV germicidal lamp så det känns ganska seriöst iaf.
Antalet magsjukor i sommar lär utvisa om/hur den fungerar.

En fundering rörande kolfiler och partikelfilter (som förmodligen ska bytas, men intervall är lite diffust) är om det är till någon nytta att backspola dessa filter för att öka deras livslängd.
Konstruktionen av renaren i dess helhet är ju modulär, och det blir isf ganska enkelt att byta till 3M-filter om man hellre vill det.

Även UV-lysröret ska ju i sinom tid bytas (även om det lär ta tid då den kopplas till vattenpumpens drift (eller någon form av manuell timer, har inte riktigt bestämt. Kanske via en flödesindikator?)

En annan fundering är att de skissar att partikel- och kolfilter kommer före UV-behandlingen. Tanken som slår mig är att man borde ha UV före kolfilter för att minska möjlig bakterietillväxt i kolfiltret över tid.

Dock så har jag nu iaf en rostfri genomströmmningsbehandlare för UV med lysrör och tillhörande ballast, så nu kan jag laborera bäst tusan jag vill med förändringar om jag vill.
Troligen lär jag inte kunna märka nån skillnad iofs, men bara vetskapen om att man iaf försökt rena sitt vatten lite är ju trevlig :)

Jag fortsätter på en tråd från -08.

Hans och aake,
Det finns genomströmmande UV anläggningar som används i husbilar.
RV Water Filter Store: Information About Ultraviolet
Det finns även i 12V.
 

Emmalena & Hans

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
454
Medlemskap
2024
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

Intressant anläggning! Överkomligt pris.

Testresultatet är förväntat, UV-lampand gör sitt jobb.

Normalt brukar man rena vattnet i den ordningen som beskrivningen visar, dvs partikelfilter, kolfilter och desinfektion (UV). Tror inte det går att backspola dessa filter med framgång eller med säkert resultat, men de kanske har mindre betydelse. UV-lampan är viktigast.

Genomströmmande UV-reningar är det som är brukligt, eftersom UV-ljuset har en begränsad räckvidd (och man vill ju ha lite koll på detta).

Personligen och utifrån mitt bruk av husbil är jag mest intresserad av desinfektion av vatten, särskilt sommartid och när jag inte riktigt har koll på var vattnet kommer ifrån.

Normalt har vi inga tillsatser (kemikalier) i vårt dricksvatten, varför aktivt kolfilter inte alltid är nödvändigt ur den synpunkten. Partikelfiltret kan ju hjälpa om man får lite sediment i tanken som man inte vill ha i kranen.

Mina utgångspunkter utgår från att jag tar vatten som är klassat som dricksvatten och utifrån mina behov. Andra kan ha andra behov av vettenrening beroende på var man är och hur man använder sin bil.

Hans

Ps Det har kommit fram mer kunskap. teknik och erfarenhet sedan jag skrev lathunden. Hoppas att jag kan revidera den någon gång. fram till dess bör den läsas med efterföljande kommentarer. D.S
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

Med risk att bli idiotförklarad så bumpar jag denna gamla tråd då den handlar om ungefär det jag tänkte skriva om (vet att det ska finnas en annan nyare tråd med UV-lampa i tanken, men lyckas inte hitta den tyvärr)

Hursomhelst så har jag skaffat en Vattenrensningsanläggning, 12v Etomer då priset var överkomligt.
( vandrensningssystem , http://www.etomer.dk/upl/website/artikler/testvandrensning.pdf )
I den sitter en Philips TUV 11W/G11 T5 UV germicidal lamp så det känns ganska seriöst iaf.
Antalet magsjukor i sommar lär utvisa om/hur den fungerar.

En fundering rörande kolfiler och partikelfilter (som förmodligen ska bytas, men intervall är lite diffust) är om det är till någon nytta att backspola dessa filter för att öka deras livslängd.
Konstruktionen av renaren i dess helhet är ju modulär, och det blir isf ganska enkelt att byta till 3M-filter om man hellre vill det.

Även UV-lysröret ska ju i sinom tid bytas (även om det lär ta tid då den kopplas till vattenpumpens drift (eller någon form av manuell timer, har inte riktigt bestämt. Kanske via en flödesindikator?)

En annan fundering är att de skissar att partikel- och kolfilter kommer före UV-behandlingen. Tanken som slår mig är att man borde ha UV före kolfilter för att minska möjlig bakterietillväxt i kolfiltret över tid.

Dock så har jag nu iaf en rostfri genomströmmningsbehandlare för UV med lysrör och tillhörande ballast, så nu kan jag laborera bäst tusan jag vill med förändringar om jag vill.
Troligen lär jag inte kunna märka nån skillnad iofs, men bara vetskapen om att man iaf försökt rena sitt vatten lite är ju trevlig :)

Ett kolfilter är inte avsett att backspolas eftersom kolet adsorberar föroreningarna och så småningom blir mättat, möjligen kan man förlänga livslängden genom backspolning genom att man kan frigöra ej mättade porer i kolet. Enda chansen att få ett nytt aktivt kol är att reaktivera det men det görs inte hemma i källaren.
UV-lampan skall sitta så nära tappstället som möjligt eftersom den inte har någon långtidseffekt över huvud taget. Råkar en bakterie passera så kan den föröka sig obehindrat. Silverjoner har där en fördel eftersom jonerna har den förmågan och kan hålla hela systemet rent, från tank till tappstället.
Lycka till med utrustningen
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

Intressant anläggning! Överkomligt pris.

Testresultatet är förväntat, UV-lampand gör sitt jobb.

Normalt brukar man rena vattnet i den ordningen som beskrivningen visar, dvs partikelfilter, kolfilter och desinfektion (UV). Tror inte det går att backspola dessa filter med framgång eller med säkert resultat, men de kanske har mindre betydelse. UV-lampan är viktigast.

Genomströmmande UV-reningar är det som är brukligt, eftersom UV-ljuset har en begränsad räckvidd (och man vill ju ha lite koll på detta).

Personligen och utifrån mitt bruk av husbil är jag mest intresserad av desinfektion av vatten, särskilt sommartid och när jag inte riktigt har koll på var vattnet kommer ifrån.

Normalt har vi inga tillsatser (kemikalier) i vårt dricksvatten, varför aktivt kolfilter inte alltid är nödvändigt ur den synpunkten. Partikelfiltret kan ju hjälpa om man får lite sediment i tanken som man inte vill ha i kranen.

Mina utgångspunkter utgår från att jag tar vatten som är klassat som dricksvatten och utifrån mina behov. Andra kan ha andra behov av vettenrening beroende på var man är och hur man använder sin bil.

Hans

Ps Det har kommit fram mer kunskap. teknik och erfarenhet sedan jag skrev lathunden. Hoppas att jag kan revidera den någon gång. fram till dess bör den läsas med efterföljande kommentarer. D.S

En mycket bra lathund som ni gjort. Följer man den behöver ingen oroa sig för vattenkvalitén.

Hälsningar
Bertil
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

Hej, bra inlägg ovan.

När jag och min fru är ute med husbilen så är det fest…här dricks inget ljummet kranvatten från en snuskig plasttank oavsett hur rent vattnet var från början.
Skulle aldrig få för mig att tappa upp ett glas vatten ur husbilskranen för att släcka törsten.
- Urrrk så äckligt.

I skrivande stund sitter jag och njuter av en iskall Heineken Premium och läser trevliga inlägg samt längtar ut.

Torbjörn

Många tror vattnet blir äckligt i en tank på några veckor. Men vattnet klara sig i en månad minst om tanken är ren. Vi köper istället vatten på flaska, som oftast är vanligt kranvatten förpackat i flaska. som stått i lager och butiker, och ofta är flera månader gammalt när de säljs. Tror nog vattnet i husbilstanken är bättre om tanken sköts rätt.

Visste ni att sista förbrukningsdag på flaskvatten kan vara längre än ett år efter tappning?
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

Många tror vattnet blir äckligt i en tank på några veckor. Men vattnet klara sig i en månad minst om tanken är ren. Vi köper istället vatten på flaska, som oftast är vanligt kranvatten förpackat i flaska. som stått i lager och butiker, och ofta är flera månader gammalt när de säljs. Tror nog vattnet i husbilstanken är bättre om tanken sköts rätt.

Visste ni att sista förbrukningsdag på flaskvatten kan vara längre än ett år efter tappning?

Ja det är riktigt, vatten har ju funnits bra länge och förstörs inte av ålder. Problemet uppstår ju om förvaringskärlet inte hålls rent. Sköter vi inte vår vattentank så finns risken att mikroorganismer sprids i vattnet och vissa kan orsaka magsjukdomar. Skulle inte vara några problem om vi skötte hygien och rengöring på samma sätt som bryggerierna.
 

Emmalena & Hans

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
454
Medlemskap
2024
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

Jag håller med om att mycket handlar om skötsel, men det kan i vissa fall vara svårt att få till det på ett tillfredsställande sätt. Det kan vara allt från att tankarna är svåra att göra rena, att man är borta länge till att man måste fylla på med ett mindre bra vatten någon gång.

Jag tror att man kan räkna med att placering av en ev UV-lampa inte spelar så stor roll i en husbil med korta ledningar, någon större tillväxt är det nog inte fråga om och i så fall inte så vi blir sjuka av den. Blir nog mer hypotetiskt. Annars riktigt resonemang.

Roligt att det blev lite nya erfarenheter i tråden! :)

Hans
 

Emmalena & Hans

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
454
Medlemskap
2024
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

Bikarbonat eller natriumvätekarbonat som det också kallas används mest i vattenreningssammanhang som buffringsmedel, dvs för att justera pH. Som desinfektionsmedel för just vatten är det traditionellt mindre effektivt och känt.

Hans
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

Tänk om ni viste hur vattentankarna ser ut på färjorna som är 20 - 30 år gamla....

Under 80-90talet jobbade jag med just sådana problem. För oss som bor i norra Europa(norr om Brest enligt sjöreglerna)är ju inte problemen så stora. Vi bunkrar ju bra vatten där behandlingen har en viss långtidseffekt. Det finns också krav på hur rengöring skall ske efter att man jobbat i tankarna, tex chockklorering. Värre är det om man bunkrar söderut eller evaporerar saltvatten, då krävs det vattenbehandling på fartygen.
Det finns även andra fördelar med fartygstankar, de finns i kalla och mörka utrymmen vilket är ogynnsamt för våra vanligaste vattenlevande mikroorganismer. Tyvärr har vi husbilsälskare inte dessa fördelar. Men precis som trådskaparen beskriver, rengör vi våra system emellanåt och kompletterar med tex klorering eller liknande så kan vi känna oss trygga.
Hälsn
Bertil
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dricksvatten i husbilen - en lathund

Et godt eksempel på langtidslagring av vatn er i bunkeren under kanonene i Harstad. Vatnet har stått urørt siden mai 1945 og ved testing når vatnet hadde stått i den lukkede tanken i 50 år så fikk vatnet godkjent for bruk som drikkevatn etter de strengeste EU reglene.

Det står noen tusen liter vatn der :D
 
Toppen