• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LPG flaskor från Belgien

F

F.d. 839

Guest
Till alla som har en beställning inne,

Underhandlingen är nu helt avslutad med leveransen av dom röda LPG flaskor.

Vid köp av en standard röd LPG flaska

Ingår följande :

Frakt till Sveriges fastlandet med DHL eller annan spedition, till öarna tillkommer SEK 500 över priserna till fastlandet.
Certifikat att flaskan är godkänd och tryckt.
Ett sett (3st) nipplar (adaptor) som täcker hela väst Europa.
Horizontal påfyllningen som pekar ut för lätt tankning.

Ingår inte :

Slangar.
Utvändig fyllning. (Kan beställas mot en mervärde av SEK 600.

Har fått fel på datan och just den filen vart beställningen står blev oläsbart. Vänligen sänd en email med full namn, adress, GSM nummer, HBK nummer.

Vänligen skriv i rubriken LPG Ny beställning det blir lättare då för mig att hålla reda på saker bland mina 200-250 email jag får dagligen.

Info hur betalningen ska ske är också klart och shickas omgående när beställningen är gjord.

För dom som inte har beställd men tänker göra det senare, läs vad våran kassör Gert har skrivet om höjningen osv.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bigge

HBK in Memoriam
Inlägg
816
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
4
Sv: LPG flaskor från Belgien

Gert o Rolle, jag har lagt in en kopia av inlägget under: Förmåner o Tips --> Beställning av fyllbara gasolflaskor för HBK:are så att ingen kan missa inlägger.

När det lugnat ner sig kan jag radera det kopierade inlägget i Beställning av fyllbara gasolflaskor för HBK:are

Bigge
 

Vildanden

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
1545
Medlemskap
2024
Sv: LPG flaskor från Belgien

Hej Rolle och välkommen hem från Mosel.
Hoppas att det var en trevlig tur. Jag beställde en flaska tidigare via mejlen men frågan är om jag måste göra en ny beställning ?
Med husbilshälsning
Sven-Olof Sandström
Vikgatan 9 C
14960 Nynäshamn +46734364504
 

Sture & Solveig

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1629
Medlemskap
2024
Sv: LPG flaskor från Belgien

Hej belgien 1.jag skrev att jag var tveksam tillatt fylla gas men jag trodde det var gasol men nu fattar jag bättre.
Det jag funderar över är gäller brandförsäkringen om något händer när man andvänder motorgas,klarar packningar och slangar motorgas,så det inte blir som när det byttes gas i aircondition.mvh.STURE
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: LPG flaskor från Belgien

Hejsan Sture,

Om man har en P11 eller annan typ som man inte kan återfylla eller man har en (LPG) Motorgas flaska som kan återfyllas är densamma. Flaskorna hålls i en speciell kompartiment avsedd för gas, vad det slangar är det samma slangar som t.ex till en P11.

Våran kassör Gert har lätt installera 2 flaskar medans han var på genom resa i Belgien vid det tillfälle var jag också närvarande. Företaget som gjorde installationen bytte inte några slangar utan dom Svenska slangar passar perfekt. Gert använder sig utav en Duomatic system så när ene flaskan är tom slår den automatisk över till nästa flaska. Skulle slangerna utav någon anledning spricka eller kopplingen finns det in hans system en automatisk avstängning. För mera information angående detta shicka en mail till Gert8.
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.252
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: LPG flaskor från Belgien

Ett litet klargörande till Sture:

Motorgas är samma som vanlig gasol, alltså propan och/eller butan. Det är alltså ingen skillnad på tryck eller känslighet i packningar och ventiler.

Detta till skillnad från naturgas som är en helt annan gas med ett helt annat tryck.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: LPG flaskor från Belgien

Sture,

Du har nog inga problem att hitta Motorgas i Södra Sverige värre är det längre Norröver. Norge t.ex har insett att Motorgas är ett viktig bränsle så dom utökar sina försäljning platser t.o.m så långt norr över som Tromsö. Sverige har inte hängt med lika mycket eller har koncentrerad sig mycket mer på ett annat miljövänlig bränsle (som t.ex Biobränsle) vilket i och försig är ett bra bränsle men även där saknas det många försäljnings platser efter motorvägen.

Kanske ska passa på att fråga hur många försäljnings ställe det finns vart den andra miljövänliga bränsle säljs ?
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: LPG flaskor från Belgien

Till Sture Eriksson i Alingsås.

I Göteborg kan man fylla Motorgas på Preem macken vid Järnbrottsmotet. Vet ej om det finns på närmre håll för Dig.
Hls från din Granne Kurt.
 

Sture & Solveig

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1629
Medlemskap
2024
Sv: LPG flaskor från Belgien

Hej Rolle.Tack för dina utmärkta svar.Jag har en liten undran om någon vet varför man har tre olika gassorter det måste bli dyrt att
ha så många olika sorter.Naturgas kommer väl att upphöra nu när volvo slutat tillverka gasbilar,frågan är vilken sort som överlever
MVH.STURE
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: LPG flaskor från Belgien

Hej Sture,

Att det har funnits 3st olika gas sorter är för mig ett frågetecken. På kontinenten finns egentligen bara en sort Motorgas och detta är LPG eller en blandning därutav vintertid blandas det mera Propan i förhållanden till Butan, sommaren tvärtom.

Har jag uppfattad det hela riktigt så kommer Motorgas att dominera i framtiden. Storebror (Norge) som jag skrev tidigare om äger en hel del Statoil försäljnings platser redan i Norge och Sverige, mina tankar är att Sverige kommer att följa den trend ;)
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: LPG flaskor från Belgien

Hej
Jag fyllde på Preem i Nacka igår och det kostar 7:23/liter.
Ena P11 kostade 149:-. Sen hade jag en halv flaska som jag fyllde samtidigt och det gick till 70:-.
Nu har fullt med gas inför påskresan som går till Skåne, Gropahålet. Helgeåns södra utlopp.
Kommer att fylla gasol i Åhus, ska bli roligt att få se det som man läst så mycket om här på forumet.

I Norge var priserna på gasol högt som i Sverige när man for in på macken och bytte.
Sedan började en husbilsförsäljare i Oslotrakten ta hem fyllbara flaskor och många husbilsägare har köpt fyllbara flaskor av honom.
Vi pratade mycket om det på en träff i Tyskland. Det var på Scandinavien camping i Soltau, dom hade t.o.m. egen gasolpump på campingen.
Norrmännen hade nu, när så många hade skaffat fyllbara gasolflaskor så såg dom en tendens till att mackarna kände av konkurensen och hade sänkt sina priser.

Vad vi behöver här i Sverige är om det blir många som köper fyllbara flaskor flera pumpar.
Ökar efterfrågan så kan det bli affär att några fler bolag Preem och Statoil kan sätta upp fler stationer.
Ett stort MEN är väl att man egentligen inte har rätt att fylla gasol för att laga mat och värma husbilen utan enbart köra motorn på den gasolen.

Det skiljer i skatt allt enligt HymerAnders som kan dom här sakerna.

Kan vi kanske tillsammans få myndigheterna att tänka om och ändra lagen på den här punkten. Men dom vill nog höja skatten som vanligt.

Kan vi så många som möjligt utrusta våra bilar med fyllbara gasolflaskor och åstadkomma kanske att det blir fler som kan fylla dom åt oss till vettiga priser.Något att jobba på tycker jag.

En sak om vikten på dom fyllbara flaskorna.
Dom väger tom 16,3 kilo
En komposit tom 5,4 kilo
En aluflaska tom 5,4 kilo
I runda slängar så ett par fyllbara flaskor väger 21 kilo(i tomvikt) mer än om jag använder komposit eller aluminium.

En riktig rysare tänkte jag först men sen har jag tänkt om.
Jag minskar på färskvattnet 20 liter så är jag viktmässsigt i nivå.
Sen behöver jag inte släpa på extraflaska med slattar i, det väger ju också.
Kan fylla mina flaskor oavsett hur mycket eller litet som finns dom.
Ser mycket fördelar hälsar Gert
 
Toppen