• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips om bra o prisvärd frysbox önskas...

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Hej vet inte om detta är rätt forum för denna fråga, men webansvariga får gärna flytta den till rätt plats i så fall!
Vi behöver en extrafrys i husbilen, och har tänkt oss att ha den i garaget. Vad ska man driva den på?
Den vi har tittat på i Kamatalogen kan man välja 230v, 12v el gasol. Drar man fram en extra gasolanslutning till garaget då eller?
Vad gör ni andra?
Vi har tittat på en med artikelnr G05-14, kostar 5730 kr. Dyrt tycker vi.
Har ni några tips? Andra ställen att köpa på?
Hälsar Annette
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tips om bra o prisvärd frysbox önskas...

Jag kan inget om frysboxar men om du väljer en för gasol så tänk på att du måste besiktiga om bilen för en extra gasolförbrukare.

Jag antar att kompressordrivet är enklare att installera.
 

Eva & Ulf

HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1242
Medlemskap
2024
Sv: Tips om bra o prisvärd frysbox önskas...

Hej Ludde Kuddsson

Vi köpte våren 07 en "frysbox" kompressordrivet går på 12v , 24v, 220v det känner själv av vilken strömstyrka som matas in.
Waeco 31 lit. köpte det från Conrad priset är idag 5.841:- dyrt ja visst ,men ca. 1600:- billigare än alla ställen vi sökte på i Sveriges avlånga land.
Vi har det i vårt garage på bilen och har använt det som frys till 100% och är helnöjda.
Det drar väldigt lite ström vilket också kan vara en fördel.
Gå in på Conrad.se - Europas största postordervaruhus inom elektronik och teknik och Art.nr 852990
 

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Tips om bra o prisvärd frysbox önskas...

Vi köpte en Waeco kompressorfrysbox 40 liter från Tyskland (direktköp på eBay) för € 529.- (dvs ca 4900:) hos en mindre handlare. Frakten för denna "klump" var bara € 28.- - och då kom boxen några dagar senare med lastbil till vår dörr. En suverän box - när vi hade husvagn i Grekland (med skruttkylskåp) så kunde vi frysa in 2 stora 1,5 litersflaskor med vatten som sedan lades in i kylskåpet (för att "stärka det"). När sedan flaskorna halvtinat (nästa dag) fick vi härligt drickevann dessutom. Boxen blev ca 2000:- billigare (inkl frakten) än om jag köpt den i Sverige. Vi använde såklart boxen till mer än att bara frysa in vatten!!!
Om du tycker det är intressant, logga in på eBay: Neue und gebrauchte Elektronikartikel, Autos, Kleidung, Sammlerstücke, Sportartikel und mehr – alles zu günstigen Preisen och sök på "Waeco CF-40" t ex så ser du flera anbud!
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Tips om bra o prisvärd frysbox önskas...

Hej igen och tack för alla svar. Kanske en dum fråga, men jag är ju nybörjare, vad är skillnade på kompressordrivna och de andra?
Är det så att de som kan gå på gasol inte har nån kompressor?
Eller har jag fattat helt fel...
Verkar vara lite omständigare om man vill att det skall drivas med gasol, man måste väl i så fall dra ut ett nytt uttag för gasolen i garaget i så fall? + ombesiktning.. Verkar bli ännu dyrare och omständigare att fixa.
MVH Annette
 

Eva & Ulf

HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1242
Medlemskap
2024
Sv: Tips om bra o prisvärd frysbox önskas...

Hej Anette

Gå in på Google / termoelektriskt kylskåp /hamnen.se - Hur fungerar kylskåp , där finner du "all" den info jag tror du behöver.
Min erfarenhet är att kompressorskåpen är vida överlägsna alla andra , har tidigare haft Engel nu Waeco , för vår del kommer det alltid att bli kompressor skåp.
mvh U & E
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Tips om bra o prisvärd frysbox önskas...

Hej o tack för alla tips!
Har bestämt oss för en kompressordriven, waeco cf 50, hittade den på en tysk sida, kostar inkl. frakt 728 euro, ca 6800kr, i sverige kostar den 9500kr.
länk till sidan:
Campingshop Wagner
MVh Annette
 

Fam Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025
Sv: Tips om bra o prisvärd frysbox önskas...

Lyfter denna tråd
Skulle vilja ha hjälp att hitta en
Bra frysbox.


Fam Pettsson / Malin
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Tips om bra o prisvärd frysbox önskas...

Vet inte var far min hitta denna. Han hade tänkt ha den som kylbox i båten men köpte ny då den inte passade i befintligt utrymme.

I maxläge (märkt freeze) kyler den ner ett knippe 50cl drickor till djupfryst på några timmar?

Ser ut att komma från hedenhös men passar just därför perfekt i Pontiacens baklucka vid gammelbilsträffar. Måste bara ha fram en 12 Volt matning dit.

Men kan säkert vara bra som komplement i Ambulansen då och då.

(kompressorbox, bara att plugga in i ciggtändaruttaget)

Nån som sett nåt liknande och kan uppskatta årgång?

001.JPG

002.JPG
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tips om bra o prisvärd frysbox önskas...

Skulle tro den er fra Australia - muligens omlag 50 år gammel.
Fabrikkatet er fortsatt populært "down under", men dagens bokser ser litt mer moderne ut, men ikke mye. Du finner en "engel" baki nesten hver 4x4 - bokser fra en 14 til 80 liter. mer info på Engel Australia - Portable Fridge-Freezers
 

Fam Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025
Sv: Tips om bra o prisvärd frysbox önskas...

Är det någon som använder kylbox från Harald nyborg som frys?

Harald Nyborg 38 liter 68W 16kg 3999kr

Funderar även på
Waeco Cf-40 37 liter 45W 16 kg pris 9395 kr

HN känns som den drar för mycket ström.
Har ledlampor 240A 100w solpanel
Fri campar helst.

Fam Pettsson / Malin
 
Senast ändrad:

Fam Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025
Sv: Tips om bra o prisvärd frysbox önskas...

Är det någon som använder kylbox från Harald nyborg som frys?

Harald Nyborg 38 liter 68W 16kg 3999kr

Funderar även på
Waeco Cf-40 37 liter 45W 16 kg pris 9395 kr

HN känns som den drar för mycket ström.
Har ledlampor 240A 100w solpanel
Fri campar helst.

Fam Pettsson / Malin

Finns det ingen som har provat?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tips om bra o prisvärd frysbox önskas...

Om du leser hele tråden så ser du at Ludde har begge boksene og sier at den billige er ok selv om termostaten ikke er gradert rett (min tolking av innlegg 11).

Hun har den noe større fra Waeco og en HN boks ved siden av hverandre i garasjen på husbilen.
 

Fam Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025
Sv: Tips om bra o prisvärd frysbox önskas...

Ludde har HN som kyl och waeco till frys.
Jag undrar om det är någon som använder HN som frys?
 

Fam Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tips om bra o prisvärd frysbox önskas...

Bestillte i forrige uke en Waeco CF-110 fra Tyskland, den landet i går formiddag - levert på døra og totalpris under €1000.
Etter noen timer var den nede på -18° C der den står i garasjen på husbilen, vi trengte en ekstra fryser i huset så hvorfor ikke ha en for dobbelt bruk?
 
Toppen