• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilslarm tips om det bästa

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Husbilslarm tips om det bästa

Jag vet inte om det är det bästa men vi är väldigt nöjda med larm från JR-larmcenter. Har det på vår nuvarande husbil och hade det också på den vi hade tidigare.

//Kicki
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Husbilslarm tips om det bästa

Det är nog svårt att säga vilket larm som är bäst. Jag värdesätter dock att man kan använda orginalnyckelns fjärrkontroll för att aktiver larmet. När jag installerade mitt larm så var det bara Defa och Car Guard som hade den funktionen (detta enligt uppgift jag fick av larminstallatör)

Kenneth
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Husbilslarm tips om det bästa

Där ser man vad olika vi är. Vi ville absolut inte ha larmet kopplat till nyckeln (det gick om vi hade velat)! Det är ganska ofta vi låser framdörrarna med nyckeln men befinner oss bak i bodelen, inte så kul om larmet går igång då...

Jag vet inte vad larmet heter på JR men det finns säkert mer information på deras hemsida. Vi tycker att det är ett bra och pålitligt larm och dessutom gör dom väldigt snygga (osynliga) kabeldragningar :)

//Kicki
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Husbilslarm tips om det bästa

Vist är vi olika...

Vårt larm är inte koplat till eventuella centrallås för ofta vill man ju låsa hytten när man är kvar i bilen. Vi går aldrig tex in hytten utan alltid i bodelen, tycker det är skönt att alltid ha ytterskor på samma ställe och rent inne i bilen (vi har en alkovbil).

Vi sköter vårt larm(Cobra) med en separat enhet och det bästa med larmet är att det är kopplat till en uppringningsenhet, går larmet får jag SMS och några sekunder senare ringer det. Då kan jag slå en kod och då hör jag vad som försigår i bilen, kan även prata till eventuella bovar. Detta känns väldigt tryggt när man lämnat bilen tex utomlands, man behöver inte gå och fundera utan vet att allt är bra med bilen.

Vi har två "larmstrålar" förbi fönstren i hytten (vanligaste stället in i bilen) alla lastluckor och bodelsdörren är larmade och skulle tjuven föredra fönstervägen har vi två deckare som känner av rörelse (larmar även för större vibrationer i karossen). För att göra det extra besvärligt har vi även värdeskåp (i hytten under värmereglagen lätt att kasta in GPS,kamera mm), rattkrycka, extra låst på hyttdörrarna, extra lås på bodelsdörren, och dekaler om säkrad bil.

Kanske verkar det överdrivet men vi känner oss trygga och det finns garanterat bilar som är lättare att ge sig på än våran.

Cobra larmet köpte vi på BRL i Trollhättan, trots strul i uppstarten rekomenderar jag dem, de gav inte upp innan jag som kund var nöjd. Nu har larmet fugnerat perfekt inga fellarm.

Mvh Torbjörn...:mh2:
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Husbilslarm tips om det bästa

Kurre & Kicki,

Jag har inte installerad larm i bilen en men vad det gäller JR-larmscenter har jag installerat ett farthållare och 4st fjärrljus. Jag bara intyga att dom gör ett bra jobb. Synd att Göteborg ligger så långt bort annars skulle jag besöka dom oftare :wink:
 
Senast redigerad av en moderator:

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Husbilslarm tips om det bästa

Hej

Jag har en knapp på panelen som låser centrallåset utan att aktiver larmet. Vill jag vara i bodelen med låst framdörr utan larm så är det inga problem.

Kenneth
 

Maja & Stefan

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2024
Sv: Husbilslarm tips om det bästa

Hymerfrik!
Jag har ett larm som heter Security Touch. Jag är väldigt nöjd med detta och även med JR Larmservice. Dom gör riktigt fina jobb, satte även in ett gaslarm hos dom och jag är lika nöjd med det och med installationen. Kolla på deras hemsida. Husbilslarm
mvh Stefan S
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Husbilslarm tips om det bästa

Bästa, här får du en länk till ett larm med så många funktion att det går inte att hitta på fler. MaxControl, inte bara ett fordonslarm
Jag styr ytter belysningen, fotstegs belysningen och en yttre tal enhet med fjärrkontrollen. Vid inbrott i bilen får du en signal (1km) i fjärrkontrollen och du ser vilken sektion som larmar.
Natt tillkoppling. Vi larmar alltid in oss. Har sett mer problem på campingplatser än på ställplatser.
Styr låsning av dörrar.
Autolåsning av dörrar vid färd.
Panikfuntion.
Hitta fordon.
Antibilrån.
Avläsa temperatur.
Parkeringstimer i fjärrkontrollen.
Fjärrstart av fordonsmotor både automat och manuella växellådor.
Daglig timerstart (t.ex. laddning av batterier).
Larmet kan allt, frågan är hur användarvänligt det är. Jag har en lathund i bilen i A4 med 34 rader med olika kommando.

Max.jpg
 
F

F.d. 13313

Guest
Sv: Husbilslarm tips om det bästa

Vi har ett larm från JR-larmcenter och jag har en fråga som dykt upp sedan vi satte in en annan stereo.

Det visade sig att larmet ligger på strömmen från stereon. Så rycker man ut stereon så "dör" även larmet. Enligt radiofirman får inte larmet ligger på strömmen från Stereon. Nu är frågan om det är sant och isf om JR-larmcenter har X antal larm att koppla om?

Dessutom kan nämnas att jag fann kablar med ström i som endast lindats med eltejp. Inte heller godkänt enligt radiokillen, som menade på att eltejp kan skavas av och då finns risk för brand eller kortslutning.

Skall man vara gnällig och be dem göra om det, eller har de gjort korrekt?? Vem bestämmer över hur elkopplingar i bilar får göras, där behövs väl inte elcertifikat för att det är lågspänning?

/Johny
 

Bengt Svensson

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
13883
Medlemskap
2024
Sv: Husbilslarm tips om det bästa

Hej

Vi köpte en ny Hobby med monterat larm från JR på Forsbergs
Vi upplever att knapparna är känsliga och vi har fått larm bara genom att ha nyckelknippan i fickan
Jag pratade med JR om detta problem men jag blev inte trevligt bemött, utan att dom hänvisade till att det är en fördröjning på tre sekunder vid nedtryckning av knapparna
VI har inte denna fördröjning men det ville dom inte vidhålla
Sedan undrade dom vad jag har i fickorna utövre nyckelknippan........inget svarade jag men det trodde han inte på

Ni skriver också att det är så bra / snyggt monterat........detta gäller inte alla felborrade plastvinklar på på luckorna som sitter lösa

Funktionen är det nog inget fel på men den lilla plastdosan som man skall ha i nyckelknippan är långt ifrån proffsigt utformad

Från en i övrigt nöjd husbilsägare
 
Toppen