• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Omvandlare

F

F.d. 9506

Guest
Jag funderar på att köpa en TV med 220 volt, men då behöver jag en omvandlare från 12 volt till 220. För mig låter det som batteriet tar slut på nolltid?:mad:
Är det någon som har erfarenhet av en sådan koppling? Eller har annat bra tips. Kanske det bästa tips är att inte ha någon TV :confused:
 
Senast redigerad av en moderator:

angan

HBK Medlem
Inlägg
962
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Omvandlare

En TV tar ungefär lika mycket ström som en lampa i bilens strålkastare, dvs 40-50W. Det är ungefär 4A.
Så tittar man på TV ett par timmar så har man förbrukat 8Ah.

När det gäller omvandlare så ska man inte köpa en som är för liten.
Moderna nätdelar i både TV och datorer tar oerhört mycket ström när man kopplar på dom.
Jag provade först en 150W men den stod bara och hickade och kom aldrig igång. Bytte den till ett på 600W och har inte haft några problem sen dess.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Omvandlare

I förra husbilen hade vi en inverter på ca 150W och det funkade bra.
Ett problem var att kablarna fram till 12V-uttaget var både långa och tunna så när jag slog på både tv och digitalbox så stängde invertern av sig.
Efter bättre och kortare kablar var det inga problem längre.
Man kan räkna med att en inverter drar ca 500mA till 1A (5-10W) som man då får plussa på det som det står att tv'n drar vilket borde bli 4-5A totalt.
Har man då 2 x 90A i bodelen så kan man titta på tv utan att vara orolig.
Man får en spänningsvakt med invertern som stänger av när spänningen ligger någonstans runt 11,5V, belastat.
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Omvandlare

Hade samma problem att invertern stängde av sig när jag slog på tv och digitalmottagare.

Öppnade invertern och inuti satt en flatstiftsäkring och jag konstaterade att den satt ganska löst.

Fästet för säkringen var två honor av flatststiftkontakter så jag klämde ihop dem med en tång och tryckte dit säkringen.Sedan dess har det fungerat utan problem.

Invertern är på 150 W inköpt på biltema.

Min tv, digitalmottagare och inverter förbrukar av 12 volt 4,05 Amp tillsammans.

Kollade på DN Bilradio AB och såg att dom har en 15" Dantax lcd tv 12/220 volt med inbyggd digitalmottagare som har plats för en ca-modul som man kan stoppa boxerkortet i för att se betalkanalerna i för 3995 kr med en förbrukning på 3,33A/12 volt.
(slipper då både inverter och digitalmottagare för att titta på tv)
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Omvandlare

Jag köpte en 19" LCD TV på ElGiganten. Frågade efter omvandlare 12V - 230V och dom hämtade en 150W på sin PC avdelning. Läste sedan på tråden att just denna LG TV drog hög startström.
Köpte en Energimätare på Clas Ohlson (nr 36-2897) för att kolla startströmmen (TV:n drog 100W vid start och gick sedan ner till 55W). Bubbade in mitt reservbatteri, kopplade in Omvandlaren och den klarade av att starta TV:n (vissa omvandlare klarar hög startström. Se NetOnNet och deras 12V TV) men Energimätaren började brinna efter några minuter.
Misstänker att min Omvandlare som skall ge en modifierad sinusvåg (troligen rätt närma fyrkantvåg) ger spikar som när man kör en PC tas spikarna bort av det störfilter som sitter på de flesta PC nätsladd, finns dock ej på min TV: sladd. Det kan också vara dålig kvalité på Energimätaren.
Har nu köpt ett Nätavstörningsfilter (nr 32-2264 på Clas) och en dyrare Energimätare (nr 32-3760). Tänker koppla i Nätavstörningen efter Omvandlaren och före TV:n (den får inte brinna) och jorda avstörningen via kabel till ett jordspett (man har ingen skyddjord då man inte sitter på elstolpe!).
Energimätaren tänker jag sätta på inkommande 230V för att ha koll på att jag inte tar ut mer från stolpen än vad campingplatsen säkrat upp.
Min läxa:
Var nogrann när du köper Omvandlare 12V - 230V. Köp inte den billigaste eller klenaste. Köp en som har skaplig 50Hz sinusvåg (gäller även elverk).
Och tänk på att när ni kör 230V prylar som inte är dubbelisolerade eller som kräver 3-ledare (jordad stickpropp och skyddsjord ansluten till plåthöljet) via omvandlare så kan det bli stötar om man har otur.
Detta blev ett långt inlägg men det finns säkert bättre kunskap i HBK att utveckla det här med sinusvåg resp jordspett. Jag vill höra vad andra tycker. Var rädd om er TV hälsar Hasse
 
F

F.d. 9506

Guest
Sv: Omvandlare

Idag var jag runt i massa Centrum och besökte TV handlare och vart inte direkt klokare av det. Fick en massa olika svar vad som gäller 12 volt TV.
Till sist hittade jag en 15,4 Widescreen med inbyggd analog motagare och DVD på Clas av ett pris på 2495:-
Tycker den verkar vara vettig för det priset. Men man får ha en omvandlare för den ska gå 220v.
Vad jag förstår så får man ta det lugnt med tittande så man hinner se vädret på nyheterna innan allt slocknar :mad:
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Omvandlare

Har nu gått länge och försökt att välja en LCD-TV. 12 eller 230V?
Det jag kommit fram är att 12V LCD TV's bild är aldrig så bra som 230V. (mjuk, lite dimmig). LCD-TV's bild är mest beroende på kontrast-värdet: för 12V apparaterna ligger detta på 300-400, de nya 230V apparaterna har upp till 6000!
jag har även lånat hem några 12V TV att jämföra med den vanliga gamla 28", och har returnerad varenda en. Det blir inte bra, bilden är suddigare, inte alls så ljusstark osv.

Så nu blir det en 230V Sony eller Philips.

hälsn 274 jyrkla
 
F

F.d. 9506

Guest
Sv: Omvandlare

Det var något nytt för mig att det är sämre bild på en 12 voltare. Då lutar det mest åt den som Clas O har. Det är väl så att man ser väl mest på TV:n när man står vid en elstolpe. Har en liten LCD 7" som man kan titta på nyheterna med väder :).

Men jag kollar vidare och tar till mig tips. Blir ingen husbilsresa från april i alla fall.:eek:
 
Toppen